[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag :
- demonstrere overblik over og indsigt i vigtige teorier og problemkredse inden for det opdragelsessociologiske felt - socialisation, undervisning, omsorg, pleje, vejledning m.v. - i et bredt kulturteoretisk og hverdagssociologisk perspektiv
- demonstrere indsigt i kvalitative som kvantitative metodiske strategier og problemstillinger og beherske de til faget mest relevante litteratur- og datasøgningsredskaber
- gennemføre indsamling et selvvalgt empirisk materiale og analysere dette under hensyntagen til materialets udsigelseskraft
- diskutere egne problemstillinger og resultater i tilknytning til eksisterende forskning
Modulet omfatter socialpsykologiske, socialisationsteoretiske og kvalifikationsteoretiske problemstillinger i interaktions- og organisationssammenhænge såsom familie, daginstitutioner, skole, fritids-, forebyggelses- og socialpædagogiske institutioner samt arbejdsliv m.v.
Jens Erik Kristensen
Ulf Brinkkjær
Ning de Coninck-Smith
Marianne Eilsø Munksgaard
Søren Nagbøl
Jesper Holst
Dirk Michel
Tine Fristrup
John Krejsler
Forelæsninger, projektorienterede forløb og oplæg fra studerende.
På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.
E. Durkheim (1895/2000): Den sociologiske metodes regler . Hans Reitzels Forlag, København. Kapitel 1, side 47-57.
E. Durkheim (1911/1975): Pædagogikkens væsen og metode. Carit Andersens Forlag, København. Et (relativt) kort uddrag.
P. Bourdieu (1970/2000): Reproduktionen - bidrag til teori om undervisningssystemet . Hans Reitzels Forlag, København. Bog II, kapitel 1, side 95-137.
Fine-Davis et al. Eds. (2004). "Fathers and Mothers: Dilemmas of the Work-Life Balance - a Comparative Study in Four European Countries". Kluwer Academic Publishers p. 1-8, 97-133 and 219-246
Hestbæk, A.-D. (1998).
Parenthood in the 1990s : tradition and modernity in the parenthood of dual-earner couples with different lifemodes. Childhood, 5 (4), 463-491.
Christensen, P. (2003). Er mere tid til familien løsningen? Hvad siger børn? Dansk sociologi, 14 (2), 59-75
Ottosen, Mai Heide. Den moderne familie - og familienetværkets betydning. Social politik nr. 5, s. 17-23
Thomas S. Popkewitz: Governing the Child and Pedagogicalization of the Parent. A Historical Excursus into the Present in Bloch, Marianne N. et al. Governing Children, Families and Education. Restructuring the Welfare State, New York : Palgrave Macmillan, 2003, s. 35-61
Foucault, Michel (2000) At se og at vide . I: Foucault, Michel. Klinikkens fødsel . Hans Reitzels Forlag (s. 157-175).
Raffnsøe, Sverre (2008) Prekær Velfærd. I: Sløk, Camilla og Willadsen, Kaspar (red) Velfærdsledelse i den selvstyrende velfærdsstat . Hans Reitzels Forlag (s. 249-271).
Schmidt, Lars-Henrik (1999) Sandhedens indtræffen - om ritualisering af sandhedens indtræffen i form af døden. I: Diagnosis II Socialanalytiske fatninger . Danmarks Pædagogiske Institut (s. 201-212).
Schmidt, Lars-Henrik (2000) Viljen til orden. I: Det sociale selv . Danmarks Pædagogiske
Institut (s. 115-122).
Schmidt, Lars-Henrik (2000) I orden . I: Det sociale selv . Danmarks Pædagogiske Institut (s.123- 129).
Schmidt, Lars-Henrik (2000) Efterrationalisering . I: Det sociale selv. Danmarks Pædagogiske Institut (s. 131-135).
Schmidt, Lars-Henrik (2000) Det selvfølgelige . I: Det sociale selv Danmarks Pædagogiske
Institut (s. 137- 146).
Nagbøl, S. (2002): Oplevelsesanalyse og subjektivitet , I: Psyke og Logos s. 284- 315, Årgang 23, nr. 1, 2002, Psykologisk Forlag, København.
Nagbøl, S. (2008): Psykoanalyse, neuroscience og processociologi, i Studier af pædagogisk praksis. Pædagogisk sociologi bind IV s. 187- s. 210, Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag.
Nagbøl, S. (2000): Om idræt, sociologi og historie i oplevelsessamfundet i Folkekultur og Finkultur, Idrætshistorisk Årbog 1999, s.157-194, Odense.
Nagbøl, S. (1997) Idræt og Arkitektur - krop og socialisation, i Idrætshistorisk Årbog 1997, s.149 -177, Odense Universitetsforlag.
Hansen, M & Nagbøl, S. (2008): Det ny skoleliv: Om krop, rum, bevægelse og pædagogik. Forlaget Klim, Århus.
Nagbøl, S. (2002): Oplevelsesanalyse og subjektivitet , I: Psyke og Logos s. 284- 315, Årgang 23, nr. 1, 2002, Psykologisk Forlag, København.
Nagbøl, S. (2008): Psykoanalyse, neuroscience og processociologi, i Studier af pædagogisk praksis. Pædagogisk sociologi bind IV s. 187- s. 210, Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag.
Nagbøl, S. (2000): Om idræt, sociologi og historie i oplevelsessamfundet i Folkekultur og Finkultur, Idrætshistorisk Årbog 1999, s.157-194, Odense.
Nagbøl, S. (1997) Idræt og Arkitektur - krop og socialisation, i Idrætshistorisk Årbog 1997, s.149 -177, Odense Universitetsforlag.
Hansen, M & Nagbøl, S. (2008): Det ny skoleliv: Om krop, rum, bevægelse og pædagogik. Forlaget Klim, Århus.
Foucault, Michel (2005) Sindssygdom og psykologi. Han Reitzels Forlag. 144 sider.
Mik-Meyer, N og Villadsen, K (2007) Magtens former: Sociologiske perspektiver på statens møde med borgeren. Kap. 7. Risikoteori: Normalitet, afvigelse og nyliberalisme. København, Hans Reitzels Forlag (s. 146 - 169).
Michel, Dirk (2008): Uddannelse som potentiel frigørelse: Til dialektikken i dannelsesbegrebet hos Theodor W. Adorno og Heinz-Joachim Heydorn. I: Studier af pædagogisk praksis . Pædagogisk Sociologi bind IV, Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag (s. 161 - 186).
Kellner, Douglas (2006) New Technologies and Alienation: Some Critical Reflections . In Langman, L./Kalekin-Fishman, D. (ed.): The Evolution of Alienation .
Lanham/Boulder/NewYork/Toronto/Oxford: Rowman & Publishers, pp. 47-67.
Levebvre, Henri (2003) Unity of Doctrine . In: Elden, St./Lebas, E./Kofman, E.: Henri Lefebvre. Key Writings . New York/London: Continuum, pp. 14-21.
Horkheimer, M./Adorno, Th. W. (2002)
Dialectic of Enlightment.
Philosophical Fragments
. Stanford, Stanford University Press. (Especially: Excursus I: Odysseus or Myth and Enlightment)
Levebvre, Henri (2003)
Marxian Thought and Sociology
. In: Elden, St./Lebas, E./Kofman, E.:
Henri Lefebvre.
Key Writings
. New York/London: Continuum, pp.31-36.
Bauman, Z. (2001) Modernitet og Holocaust . København: Hans Reitzel.
Marcuse, H. (1964) One dimensional man: studies on the ideology of advanced industrial society . London: Routledge & Kegan Paul.
Se studieordningen for yderligere information.