Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Opdragelse og uddannelse 1: opdragelse og socialisation ( forår 2009 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Forår
  • Timer per uge: 3 timer pr. uge København; mandage 12.30 - 15.30 Århus; onsdage kl. 12.30 - 15.30
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 16527

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag :
- demonstrere overblik over og indsigt i vigtige teorier og problemkredse inden for det opdragelsessociologiske felt - socialisation, undervisning, omsorg, pleje, vejledning m.v. - i et bredt kulturteoretisk og hverdagssociologisk perspektiv
- demonstrere indsigt i kvalitative som kvantitative metodiske strategier og problemstillinger og beherske de til faget mest relevante litteratur- og datasøgningsredskaber
- gennemføre indsamling et selvvalgt empirisk materiale og analysere dette under hensyntagen til materialets udsigelseskraft
- diskutere egne problemstillinger og resultater i tilknytning til eksisterende forskning

Indhold

Modulet omfatter socialpsykologiske, socialisationsteoretiske og kvalifikationsteoretiske problemstillinger i interaktions- og organisationssammenhænge såsom familie, daginstitutioner, skole, fritids-, forebyggelses- og socialpædagogiske institutioner samt arbejdsliv m.v.

Faglige forudsætninger

Underviser

Jens Erik Kristensen

Ulf Brinkkjær

Ning de Coninck-Smith

Marianne Eilsø Munksgaard

Søren Nagbøl

Jesper Holst

Dirk Michel

Tine Fristrup

John Krejsler

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, projektorienterede forløb og oplæg fra studerende.

På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.

Litteratur

 

E. Durkheim (1895/2000): Den sociologiske metodes regler . Hans Reitzels Forlag, København. Kapitel 1, side 47-57.

E. Durkheim (1911/1975): Pædagogikkens væsen og metode. Carit Andersens Forlag,  København. Et (relativt) kort uddrag.

P. Bourdieu (1970/2000): Reproduktionen - bidrag til teori om undervisningssystemet . Hans Reitzels Forlag, København. Bog II, kapitel 1, side 95-137.

Fine-Davis et al. Eds. (2004). "Fathers and Mothers: Dilemmas of the Work-Life Balance - a Comparative Study in Four European Countries". Kluwer Academic Publishers p. 1-8, 97-133 and 219-246

Hestbæk, A.-D. (1998).

Parenthood in the 1990s : tradition and modernity in the parenthood of dual-earner couples with different lifemodes. Childhood, 5 (4), 463-491.

Christensen, P. (2003). Er mere tid til familien løsningen? Hvad siger børn? Dansk sociologi, 14 (2), 59-75

Ottosen, Mai Heide. Den moderne familie - og familienetværkets betydning. Social politik nr. 5, s. 17-23

Thomas  S. Popkewitz: Governing the Child and Pedagogicalization of the Parent. A Historical Excursus into the Present in Bloch, Marianne N. et al. Governing Children, Families and Education. Restructuring the Welfare State, New York : Palgrave Macmillan, 2003, s. 35-61

Foucault, Michel (2000) At se og at vide . I: Foucault, Michel. Klinikkens fødsel . Hans Reitzels Forlag (s. 157-175).

Raffnsøe, Sverre (2008) Prekær Velfærd. I: Sløk, Camilla og Willadsen, Kaspar (red) Velfærdsledelse i       den selvstyrende velfærdsstat . Hans Reitzels Forlag (s. 249-271).

Schmidt, Lars-Henrik (1999) Sandhedens indtræffen - om ritualisering af sandhedens indtræffen i form af døden. I: Diagnosis II Socialanalytiske fatninger . Danmarks Pædagogiske Institut (s. 201-212).

Schmidt, Lars-Henrik (2000) Viljen til orden. I: Det sociale selv . Danmarks Pædagogiske

Institut (s. 115-122).

Schmidt, Lars-Henrik (2000) I orden . I: Det sociale selv . Danmarks Pædagogiske Institut (s.123- 129).

Schmidt, Lars-Henrik (2000) Efterrationalisering . I: Det sociale selv. Danmarks Pædagogiske Institut (s. 131-135).

Schmidt, Lars-Henrik (2000) Det selvfølgelige . I: Det sociale selv Danmarks Pædagogiske

Institut (s. 137- 146).

Nagbøl, S. (2002): Oplevelsesanalyse og subjektivitet , I: Psyke og Logos s. 284- 315, Årgang 23, nr. 1, 2002, Psykologisk Forlag, København.

Nagbøl, S. (2008): Psykoanalyse, neuroscience og processociologi, i Studier af pædagogisk praksis. Pædagogisk sociologi bind IV s. 187- s. 210, Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag.

Nagbøl, S. (2000): Om idræt, sociologi og historie i oplevelsessamfundet i Folkekultur og Finkultur, Idrætshistorisk Årbog 1999, s.157-194, Odense.

Nagbøl, S. (1997) Idræt og Arkitektur - krop og socialisation, i Idrætshistorisk Årbog 1997, s.149 -177, Odense Universitetsforlag.

Hansen, M & Nagbøl, S. (2008): Det ny skoleliv: Om krop, rum, bevægelse og pædagogik. Forlaget Klim, Århus.

Nagbøl, S. (2002): Oplevelsesanalyse og subjektivitet , I: Psyke og Logos s. 284- 315, Årgang 23, nr. 1, 2002, Psykologisk Forlag, København.

Nagbøl, S. (2008): Psykoanalyse, neuroscience og processociologi, i Studier af pædagogisk praksis. Pædagogisk sociologi bind IV s. 187- s. 210, Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag.

Nagbøl, S. (2000): Om idræt, sociologi og historie i oplevelsessamfundet i Folkekultur og Finkultur, Idrætshistorisk Årbog 1999, s.157-194, Odense.

Nagbøl, S. (1997) Idræt og Arkitektur - krop og socialisation, i Idrætshistorisk Årbog 1997, s.149 -177, Odense Universitetsforlag.

Hansen, M & Nagbøl, S. (2008): Det ny skoleliv: Om krop, rum, bevægelse og pædagogik. Forlaget Klim, Århus.

Foucault, Michel (2005) Sindssygdom og psykologi. Han Reitzels Forlag. 144 sider.

Mik-Meyer, N og Villadsen, K (2007) Magtens former: Sociologiske perspektiver på statens møde med borgeren. Kap. 7. Risikoteori: Normalitet, afvigelse og nyliberalisme. København, Hans Reitzels Forlag (s. 146 - 169).

Michel, Dirk (2008): Uddannelse som potentiel frigørelse: Til dialektikken i dannelsesbegrebet hos Theodor W. Adorno og Heinz-Joachim Heydorn. I: Studier af pædagogisk praksis . Pædagogisk Sociologi bind IV, Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag (s. 161 - 186).

Kellner, Douglas (2006) New Technologies and Alienation: Some Critical Reflections . In Langman, L./Kalekin-Fishman, D. (ed.): The Evolution of Alienation .

Lanham/Boulder/NewYork/Toronto/Oxford: Rowman & Publishers, pp. 47-67.

Levebvre, Henri (2003) Unity of Doctrine . In: Elden, St./Lebas, E./Kofman, E.: Henri Lefebvre. Key Writings . New York/London: Continuum, pp. 14-21.

Horkheimer, M./Adorno, Th. W. (2002) Dialectic of Enlightment. Philosophical Fragments . Stanford, Stanford University Press. (Especially: Excursus I: Odysseus or Myth and Enlightment)
Levebvre, Henri (2003) Marxian Thought and Sociology . In: Elden, St./Lebas, E./Kofman, E.: Henri Lefebvre. Key Writings . New York/London: Continuum, pp.31-36.

Bauman, Z. (2001) Modernitet og Holocaust . København: Hans Reitzel.

Marcuse, H. (1964) One dimensional man: studies on the ideology of advanced industrial society . London: Routledge & Kegan Paul.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i pædagogisk sociologi

  • Gruppe projekt + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Gruppe skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Gruppe synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Kombieks. + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Projekt + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Se studieordningen for yderligere information.