Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Opdragelse og uddannelse 2: uddannelse og kompetence ( forår 2009 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk (eller dansk)
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Forår
  • Timer per uge: 4 København; onsdage 12.30 - 16.30 Århus; mandage 12.30 - 16.30 
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 16528

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag :
- demonstrere indsigt i og overblik over uddannelsernes samfundsmæssige opgaver, funktioner og strukturer samt demonstrere indsigt i uddannelsers konstituering og historiske udvikling i samspil med statslige og andre politiske strukturer, ideologier og interesser 
- analysere og diskutere uddannelsespolitiske, -økonomiske samt planlægnings- og forvaltningsmæssige problemstillinger på samfunds-, stats-, institutions- og organisationsteoretisk niveau i såvel nationale som internationale sammenhænge 
- analysere og vurdere sammenhænge mellem uddannelser, arbejdsmarkedets funktionsdifferentiering og befolkningsgruppers sociale integration, selektion, kvalifikation og kompetenceudvikling
- formulere forslag til undersøgelse og behandling af problemstillinger inden for modulets tematiske felt, anvende kvantitative og kvalitative metoder på et mindre datamateriale og diskutere resultaterne heraf

Indhold

Modulet beskæftiger sig med uddannelsespolitiske, uddannelsesøkonomiske og uddannelsesplanlægningsmæssige problemstillinger på samfunds- og institutionsniveau inden for såvel det danske som internationale uddannelsessystemer. Ligeledes omfatter modulet uddannelsers konstituering og historiske udvikling samt samspillet mellem ideologi og uddannelser. Yderligere henregnes uddannelsesreformpolitik, sammenhænge mellem uddannelse og arbejdsmarked, uddannelsessystemets rolle i forhold til stratifikation, funktionsdifferentiering og mobilitet samt kvalifikations- og kompetenceteori til dette modul.

Faglige forudsætninger

Underviser

Associate Professor Niels Rosendal Jensen, E: nrj@dpu.dk ,

Associate Professor Ulf Brinkkjær, E : ulf@dpu.dk ,

Assistant Professor Dirk Michel

Assistant Professor Morten Nørholm, E : morn@dpu.dk

Associate Professor Stavros Moutsios, E: stam@dpu.dk ,

Professor em. Erik Jørgen Hansen, former Department of Educational Sociology, School of Education, Aarhus University

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, projektorienterede forløb og oplæg fra studerende.

På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.

Litteratur

 

  • Breen, R. & Jonsson, J.O. (2005). Inequality of opportunity in comparative perspective: Recent research on educational attainment and social mobility, Annual Review of Sociology, 31:223-243.
  • - Brint, S. (1998). Schools and Societies. Thousand Oaks, London, New Delhi: Pine Forge Press.
  • - Brown, P. (2001). "Globalization and the Political Economy of High Skills". In: P. Brown, A. Green, H. Lauder, High Skills. Globalization, Competitiveness, and Skills Formation . Oxford: Oxford University Press. pp. 235-262.
  • - Bryderup, I.M. (red.) (2005). Social ulighed: et festskrift i anledning af professor Erik Jørgen Hansens 70 års fødselsdag. København: Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag
  • - Carnoy, M. (1999). Globalisation and Educational Reform. Unesco-IIEP: Paris. [chapters III and V]
  • Castells, M. & Carnoy, M (1999). 'Globalisation, the Knowledge Society, and the Network State: Poulantzas at the Millennium'. Paper presented at the University of Athens's International Conference on Nicos Poulantzas, September 30 - October 2, 1999.
  • - Esping-Andersen, G. (1990). The Three Worlds of Welfare Capitalism. Cambridge: Polity Press [Ch. 1, pp. 9-34].
  • - Hansen, Erik Jørgen (2003). Uddannelsessystemet i sociologisk perspektiv. København: Hans Reitzels Forlag
  • - Jensen, N.R. (2006). Grundbog i socialpædagogik. Viborg: Forlaget PUC, især kapitel 1, p. 15-66
  • - Jensen, K. og Jensen, N.R. (red.) (2007). Staten og den institutionelle pædagogik. Pæda gogisk Sociologi Bd. 1. København: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag
  • - Jensen, K. og Jensen, N.R. (red.) (2007). Moderniseringen af den offentlige sektor. Pædagogisk Sociologi Bd. 2. København: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag
  • - Jensen, K. og Jensen, N.R. (red.) (2008). Global uddannelse - lokalt demokrati? Pædagogisk Sociologi Bd. 3. København: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag
  • - Nørholm, M., Jensen, K. og Jensen, N.R. (red.) (2008). Studier af pædagogisk praksis. Pædagogisk Sociologi Bd. 4. København: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag
  • - Morin, E. (1999) Seven Complex Lessons in Education for the Future . Paris: UNESCO. [chapters VI and VII] The whole text can be downloaded from
  • - Pavel Zgaga (2005) ‘Current Trends in Higher Education in Europe'. Paper given at the Second ECA Education Conference, Tertiary Education: Quality, Financing and Linkages with Innovation and Productivity. University of Zagreb; Croatian Ministry of Education; World Bank. Dubrovnik, Croatia, October 2-4, 2005.
  • - Rubenson, K. (2006). "Constructing the lifelong learning paradigm: Competing visions from the OECD and UNESCO" in S. Ehlers (ed.), Milestones towards lifelong learning systems (pp. 151-170). Copenhagen: Danish University of Education Press.
  • - Rubenson, K. (2006). "The Nordic model of Lifelong Learning". Compare 36(3). 327-341.
  • - The Danish Government May (2006) Progress, Innovation and Cohesion: Strategy for Denmark in the Global Economy - Summary. The publication can be downloaded at http://www.globalisation.dk/
  • - Winther-Jensen, Thyge (2006) ‘World System and Lifelong Learning: A Comment': in Ehlers, Søren (ed.) Milestones: Towards Lifelong Learning Systems . Copenhagen: DPU.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i pædagogisk sociologi

  • Gruppe projekt + mdt, bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Gruppe skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Gruppe synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Kombieks. + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Projekt, bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Projekt + mdt, bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Se studieordningen for yderligere information.