Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Socialpædagogik ( forår 2009 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Forår
  • Timer per uge: København; Torsdage kl. 09:15-12:00
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 16532

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:

  • demonstrere indsigt i socialpædagogikkens teoretiske og historiske 'rødder' og i dens nuværende form i et sociologisk, pædagogisk og socialpolitisk perspektiv
  • demonstrere overblik over centrale socialpædagogiske praksisfelter og problemstillinger
  • analysere, vurdere og diskutere implikationer forbundet med forskellige socialpædagogiske metodevalg (pædagogiske interventions- og støtteformer, opsøgende og forebyggende indsatser)
  • vurdere forskningsmetodiske problemstillinger omkring dokumentation og evidensbasering
  • formulere forslag til og gennemføre en konkret institutionsanalyse eller en analyse af brugen af socialpædagogiske metoder i en teoretisk og samfundsmæssig kontekst

Indhold

På modulet analyseres socialpædagogiske problemstillinger på individ-, organisations- og samfundsniveau både som videnskabelige og som professionelle udfordringer med henblik på dels at tilvejebringe et grundlag for forståelse af og indsigt i, hvordan begrebet har været forstået historisk og teoretisk, og dels på at forstå dets historiske og aktuelle kontroverser og perspektiver.

Modulet behandler emner som

- socialpædagogikkens teori- og videnskabshistorie

- problemer i mellemmenneskelige relationer

- opdragelse, uddannelse, socialisering etc.

eksemplarisk ud fra fem kendetegn ved socialpædagogik:

1. Socialpædagogikkens samfundsmæssige forankring: Risikosamfund, udviklingsrisici, forstyrrelser, funktionsnedsættelser, dissocialitet og/eller adfærdsforstyrrelser

2. Socialpædagogikkens skiftende målsætninger og målgrupper

3. Socialpædagogiske problemstillinger. Fra psykosociale belastninger og ikke-favoriserede sociale klasser og lag til alternative institutionstyper og dilemmaer mellem autonomi og lavrisiko

4. Socialpædagogiske metoder. Pædagogisk intervention, støtte og effekt, herunder evaluering og dokumentation

5. Det pædagogiske forehavende - socialisering, enkulturation, personalisation og rehabilitering.

Faglige forudsætninger

Underviser

 

Studieenheden er fagligt forankret i Forskningsprogrammet Socialpædagogik og Specialpædagogik ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.

Adjunkt Janne Hedegaard Hansen, Institut for Læring, jhh@dpu.dk

Lektor Jesper Holst, Institut for Læring, jh@dpu.dk

Lektor Niels Rosendal Jensen, Institut for Pædagogik, nrj@dpu.dk

Lektor Kasper Kofod, Institut for Pædagogik, kako@dpu.dk

Lektor Søren Langager, Institut for Pædagogik, langager@dpu.dk

Ph.d.-stipendiat Kirsten Elisa Petersen, Institut for Pædagogik, kep@dpu.dk

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, projektorienterede forløb og oplæg fra studerende.

På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.

Litteratur

 

- Langager, S. og W. Vonsild red. (2007). Socialpædagogikkens genkomst - Tema. Dansk Pædagogisk Tidsskrift 3/07 (tema med syv korte artikler, heriblandt Kirsten E. Petersens (til den 19. marts)).

     - Mathiesen, R. (2005). Sosialpedagogikk som opdragelses- eller sosialiseringsteori. Nordisk Pedagogik. Vol. 26 pp. 61-74.

     - Gustavsson, A. (2008). Vår tids socialpedagogik. I: Molin, Gustavsson og Hermansson (red.).

Meningsskapende och delaktighet. Daidalos.

     - Langager, S. (2008). Inklusionens paradokser - normalitetsopbrud, normaliseringspolitik og diagnosens privilegier Dansk Pædagogisk Tidsskrift 3/08.

- Langager, S. (2007). Psykisk sårbare unge i individualiseringens tidsalder - udsathed og usethed som moderne samfundsvilkår. I: Møller, B. (red.), Unge med sindslidelse - ungdomsliv og fritid . SUS.

- Jensen, N.R. (2007). Vidensamfund og socialpædagogik, In: Tidsskrift for Socialpædagogik, nr. 19/2007, s. 54-62.

     - Jensen, N. R. (2006). Grundbog i socialpædagogik Viborg: Forlaget PUC, især kapitel 4, siderne 193-254.

     - Schmidt, L.-H. (2001/1998). Socialpædagogikkens genkomst. Tidsskrift for Socialpædagogik nr. 1, 2001.

- Dissing. O. og P. Laursen (2002). Ledelse i en ny logik - ledelsestænkninger og

 ledelseskompetencer . Samfundslitteratur (Indledning og kapitel 5).

- Kofod, K.K. (2005). Organisering og ledelse i socialpædagogiske institutioner. Tidsskrift for

Socialpædagogik , nr. 16, s. 36-46.

- Bevort, F. & Sundstrøm, J. (1995). En ny byttehandel mellem medarbejdere og virksomhed?

I: F. Bevort, P.E. Jensen & Prahl (eds.), Engagement i arbejdet. Involvering i organisationer .

København: Handelshøjskolens Forlag.

- Kofod, K. K. (2007). Ledelse af sociale institutioner. Pædagogisk ledelse under forandring .

København: Børsen Offentlig.

- Holst, J. (2007). Det normale og det afvigende. Kap. 14 i: Østergaard Andersen, P. ; Ellegaard, T. & Muschinsky L.J. (red.) Klassisk og moderne pædagogisk teori . København. Hans Reitzels Forlag. (s 301 - 323)  

- Villadsen, K. (2004). Postmodernistisk socialt arbejde. Kap. 11 i Det social arbejdes genealogi . København. Hans Reitzels Forlag. (s. 232 - 249)

 - Cohen, S. (1997) Den sociale kontrols nye former. København. Hans Reitzels Forlag 

- Mik-Meyer, N & Villadsen, K. (2007) Magtens former . København. Hans Reitzels forlag. 

- Bertilsson, M. (1998). Socialkonstruktivisme: Et erkendelsessociologisk perspektiv. I: Järvinen og Bertilsson: Socialkonstruktivisme - et bidrag til en kritisk diskussion , Hans Reitzels Forlag.

- Hansen, A. D. og Sehersted, K. (2003). Konstruktivismer - hvorfor og hvordan, i Hansen og Sehersted (red). Konstruktive bidrag, Roskilde Universitetsforlag, s. 7-26.

- Howarth, D. (2004). Diskurs - en introduktion , Hans Reitzels Forlag, s. 17-27 og s. 180-201.

- Wenneberg, S.B. (2000). Socialkonstruktivisme (s. 13-114).

- Hansen, E.J., (2004) Sociale klasser og social ulighed. I: Andersen, H., (red.). Sociologi, en grundbog til et fag København, Hans Reitzels Forlag

- Petersen, K.E., (2007) Daginstitutioner og socialpædagogik. I: Dansk Pædagogisk Tidsskrift 3/2007 (optrykt i kompendiet under den 5.2.)

- Poulsen, A., (2002) Risikofaktorer, beskyttelsesfaktorer, modstandsdygtighed og social arv. I: Samfundets børn (2002) af Hermansen, M & Poulsen, A (red.), Forlaget KLIM

- Wright et al., (2000) School readiness of low-income children at risk for school failure. I: Journal of Children & Powerty, 6(2), p.99-117.

- Christensen, E., (2004) Opvækst med særlig risiko. Indkredsning af børn med behov for en tidlig forebyggende indsats. København, Socialforskningsinstituttet

- Ejernæs, M., (2004) Social opdrift, social arv. København, Akademisk Forlag

- Mathiesen, R., (2000) Sosialpedagogisk perspektiv. Norge, Forlaget Sokrates

- Palludan, C., (2005) Børnehaven gør en forskel. København, Danmarks Pædagogiske Universitet

- Ploug, N (red.) (2007) Vidensopsamling om social arv. Udarbejdet af forskere med tilknytning forskningsprogrammet om Social arv, Socialforskningsinstituttet

- Højlund, S. (2006): Hjemlighed som pædagogisk ideologi. I: Kristensen, O.S. (red.): Mellem omsorg og metode. Viborg: Forlaget PUC

- Langager, S. (2007). Billeder af en afmagtskultur. I: Socialpædagogen 4/2007

- Langager, S. (2004). At være sammen og at stå sammen - og hvad det kræver at arbejde med ungdomsgrupper, i Andersen, F. og K. G. Henriksen. Den lærende pædagog Alinea.

- Langager, S. (2002). Det var så lidt... - marginaliserede unge og vilde læreprocesser. I: Vera nr. 21 .

Studieordning og bedømmelse

Kandidatuddannelsen i generel pædagogik

  • Gruppe skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Gruppe synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Kombieks. + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelsen i pædagogisk sociologi

  • Gruppe skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Gruppe synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Kombieks. + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Se studieordningen for yderligere information.