[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Formålet med faget er - med baggrund i den studerendes hidtidige valg af fag - at den studerende på basis af et eller flere af de konstituerende fag fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne - samt at den studerende fordyber sig i specifikke tilgange og metoder som psykologien som videnskab og/eller profession kan bringe i anvendelse over for dette genstandsområde og/eller denne problemstilling.
Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser (herunder alt efter seminarets art også tværfaglighed og interventionsformer) inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domænet
Et valgfrit seminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder inden for den psykologiske videnskab.
Kriterier for målopnåelse
1. Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
2. Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
3. Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet i forhold til - emnet og opgaven.
Angstlidelserne, der bl.a. omfatter panikangst, socialfobi, generaliseret angst, specifikke fobier, OCD og PTSD, er blandt de mest udbredte psykiske lidelser i Danmark i dag og indebærer alvorlige personlige og samfundsmæssige omkostninger. Første halvdel af seminaret vil gennemgå ny forskning indenfor angstlidelserne, herunder ætiologi, biologi og epidemiologi, mens anden halvdel vil se på behandling af angst, særligt kognitiv adfærdsterapi og mindfulness-baseret intervention. Seminaret vil veksle mellem undervisning, oplæg fra de studerende, praktiske øvelser og diskussion. Det forventes, at der i løbet af seminaret vil være oplæg fra 1-2 gæstelærere med erfaring i angstbehandling. Seminaret vil også afse den fornødne tid til opgaveskrivning, hvor deltagerne kan præsentere deres emne og få feedback.
Fagets kursuskode: PSYF09JPSS
Grundfag A, klinisk psykologi skal være bestået
Phd.-stud. Jacob Piet Jakobsen og Ph.d.-stud. Søren Staugaard
Gruppeundervisning inkl. vejledning
Litteraturliste og undervisningsplan vil være tilgængelig på AULA inden første undervisningsgang
Grundbog: Angst og angstbehandling, Esben Hougaard, Raben Rosenberg, Thomas Nielsen (red.)., Kbh.: Reitzel, 2002.
Onsdag 9-12, lokale 239, bygning 1481
Første gang: 11. februar 2009
Deltagelse: 80% deltagelse samt 1-2 mundtlige oplæg
20 siders opgave
Se i øvrigt http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/