[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Fagets formål er at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domæne
Faget omhandler et domæne, der overordnet kan beskrives ved menneskelige aktiviteter i arbejdsorganisatoriske kontekster. Faget omhandler mennesket i interaktion med arbejde, individer og grupper i organisationer, samt denne interaktions forløbere og konsekvenser. Faget omhandler endvidere individuelle og kollektive former for adfærd, aktiviteter og processer, der udspiller sig i tilknytning til sociale, tekniske og interessemæssige aspekter af arbejde, udvikling og intervention, organisation og arbejdsmarked.
Genstandsområder
Faget omfatter teoretisk og empirisk følgende områder med deres centrale teorier, kernebegreber og empiri:
Arbejds- og organisationspsykologi beskæftiger sig med menneskelig aktivitet og adfærd i den særlige kontekst, som en arbejdsorganisation udgør. Viden herom anvendes i en række forskellige perspektiver, bl.a. effektivisering af produktionen, konsekvenser for de ansatte, herunder sundhed og sikkerhed. Faget på 4. semester beskæftiger sig med den teoretiske udvikling af faget og giver dermed en grundlæggende forståelse af retninger og tilgange indenfor faget. Enkelte nyere teoretiske udviklinger præsenteres også.
Fagets 12 temaer er:
1. Bureaukrati og taylorisme
2. Organiske/fleksible organisationsformer, socio-teknisk systemteori
3. Human Relations/Hawthorne-studierne
4. Humanistisk teori og HRM
5. Job-motivation
6. Job-tilfredshed og commitment
7. Værdier og personlighed på jobbet
8. Medarbejderindflydelse, -participation og empowerment
9. Lean Production
10. Ledelse
11. Psykosocialt Arbejdsmiljø I: Modeller
12. Psykosocialt Arbejdsmiljø II: Reaktioner
En detaljeret forelæsningsplan foreligger første undervisningsgang.
Fagets kursuskode: PSYF09AOBAC
Ingen særlige
Koordinator: Thomas Jønsson
Forelæsninger
Dansk
Se http://psy.au.dk/undervisning/pensumlister-psykologstudiet/
Torsdag 8-10, Auditoriet, Nobelparken, bygning 1482/105
dog
Torsdag 7. maj: 8-12, Auditoriet, Nobelparken, bygning 1482/105
Første gang: 5. februar 2009
Diskussion af portefølje - følgende lokaler er reserveret:
Tirsdag 19. maj 11-14: lokale 328, 233 og 235, bygning 1481
Fredag 22. maj 8-14: lokale 224 og 340.
Læringsporteføljen består af et antal normal-sider svarende til et bestemt antal temaer af samme omfang. Forslag til temaer og dertilhørende litteratur er beskrevet i læseplanen. Endvidere afsluttes porteføljen med en opsamling temaerne i sammenhæng og/eller faget i sin helhed. Omfanget er 12 temaer á ½ normalside + 1 normalsides opsamling = 7 normalsider. Tekst i skemaer, figurer eller modeller tæller også med i forhold til maksimum, men en velvalgt figur, hvor mindre tekst end ½ side er fyldestgørende tillades.
Porteføljen indeholder (se også nedenstående om mulige former)
Endvidere opsamles der slutteligt på hele faget med et samlet overblik over faget og/eller temaernes overordnede sammenhænge.
Porteføljen kan formidles ud fra en række mulige former, som ikke udelukker hinanden:
Læringsporteføljen er uden karakterskala, dvs. vurderes som bestået/ikke bestået. Beståelseskriteriet er vurdering af den viste evne til at sammendrage temaer og fag og dermed formidle overblik og bredde-forståelse. Ikke-beståede læringsporteføljer gives feedback og kan genindleveres.
NB! Beståelse af faget kræver at man både består læringsporteføljen og 27-timers eksamen i faget.
Portefølje + 27 timers eksamen. Se særlige bemærkninger
Se i øvrigt http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/