Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Bachelorprojekt ( forår 2009 - 20 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BAC
  • Semester/kvarter: 6. semester
  • Timer per uge: Se under afsnittet "Undervisningsform".
  • Deltagerbegrænsning: Se under afsnittet "Undervisningsform".
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 15151

Formål

Fagets formål

Formålet med bachelorafhandlingen er, at den studerende - gennem et selvstændigt studium af en afgrænset psykologisk problemstilling - dokumenterer evnen til at behandle denne problemstilling almenpsykologisk.

Den studerende skal kunne redegøre for den almenpsykologiske viden der inddrages, bruge denne viden over for den valgte problemstilling, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Den studerende skal kunne udvise færdigheder i en almenpsykologisk tilgang til en problemstilling, hvilket indbefatter en eller flere af følgende tilgange (altså ikke nødvendigvis alle):

  • En diskussion og kritisk stillingtagen til teoretiske overvejelser inden for en eller flere af psykologiens seks kerneområder, hvori det pågældende fænomen består, dvs. ud fra spørgsmålet: "hvad er X". Der ønskes altså en almen tilgang til forskel fra en anvendelsesorienteret overvejelse (dvs. anvendelsesorienterede overvejelser over behandling, intervention, facilitering etc. af fænomenet ud fra spørgsmålet "hvad kan der gøres ved/for X"). For så vidt relevant empiri foreligger, skal denne inddrages i passende omfang.
  • En diskussion af og en kritisk stillingtagen til hvordan forskellige teorier (eller paradigmer) inden for psykologien har bestræbt sig på at identificere, beskrive og forklare det pågældende fænomen, samt hvordan de forskellige teorier har eller ikke har inddraget empiri.
  • En videnskabsteoretisk redegørelse for hvordan psykologien som videnskab kan beskæftige sig med problemstillingen og det pågældende fænomen. Herunder f.eks. overvejelser over (a) hvad der gør det pågældende fænomen til et psykologisk fænomen, (b) hvilke teoretiske discipliner og metoder inden for psykologien, der er relevante at inddrage, (c) hvilke nabo-discipliner psykologien tværvidenskabeligt kan trække ind i en mere omfattende belysning og til en præcisering af psykologiens særlige tilgang til fænomenet, eller (d) på hvilken måde det teoretiske og empiriske arbejde med problemstillingen og det pågældende fænomen kan berige og ud-vikle/udvide psykologien som videnskab.

Domænet

Domænet er almenpsykologiens domæne.

Genstandsområder

Ethvert genstandsområde der falder inden for almenpsykologiens domæne.

Indhold

Se under afsnittet "Undervisningsform".

Faglige forudsætninger

Bachelorprojektet afslutter bacheloruddannelsen

Underviser

Se under afsnittet "Undervisningsform".

Undervisnings- og arbejdsform

Vejledning på opgaveseminar kombineret med 5 timers individuel vejledning (inkl. lærerens forberedelse) i forbindelse med seminaret. Instituttets faste lærere samt Ph.d.-studerende (dog kun i begrænset omfang) fungerer som vejledere.

Som vejleder vælges normalt den lærer, der står for det valgte opgaveseminar. Såfremt dette undtagelsesvist ikke er tilfældet, eller såfremt opgaveseminaret fravælges, kan den studerende selv henvende sig til en anden lærer ved instituttet. Der gives 5 timers individuel vejledning inkl. lærerens forberedelse.

Litteratur

Pensum aftales med vejleder og fastlægges i forhold til afhandlingens problemstilling. Det antages dog at have et omfang på 1500-2000 sider.

Særlige bemærkninger

 Se i øvrigt http://mit.psy.au.dk/pb/publikationer.html

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i psykologi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Se i øvrigt   http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/