[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Fagets formål er at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domæne
Faget omhandler et domæne, der overordnet kan beskrives ved genetik, evolutionsbiologi og evolutionspsykologi.
Genstandsområder
Faget omfatter teoretisk og empirisk følgende områder med deres centrale teorier, kernebegreber og empiri:
Genetik: proteinsyntese, chromosomer og meiose, dominant og recessiv allel, mutationer. Arvelighed og genetiske mekanismer som antages at have betydning for normal og patologisk arvegang. Genetiske forskelle og diversitet. Tvillingestudier, adoptionsstudier. Genetiske sygdomme (f.eks. Downs, Chorea).
Evolutionspsykologi: Naturlig og sexuel selektion. Kin selection. Reciprok altruisme. Evolutionært udviklet adfærd. Adfærdsbiologi. Menneskets udviklingshistorie. Feltets teoretiske retninger fra sociobiologi til gene-culture co-evolution. Kamp og sex. Moral og socialitet. Evolution og kultur. Det særligt menneskelige.
Kriterier for målopnåelse
Målkriterier for bedømmelsen af undervisningen er at den studerende kan identificere kernefænomer, kernebegreber og centrale problemstillinger knyttet til fagets domæne og genstandsområde.
Mennesket er som alt levende en biologisk organisme med en naturhistorie. Taksonomisk er vi hjemmehørende under den gren af pattedyrene, som vi kalder primaterne , og har som følge af vor fælles historie en række træk til fælles med disse.
I faget Biologisk psykologi ser vi nærmere på menneskets biologiske fundament, på menneskets udviklingshistorie og på de artstypiske præprogrammeringer og medfødte dispositioner, som vi træder ind i verden med.
Indholdsmæssigt består faget af to lige vægtede moduler: Adfærdsgenetik og evolutionspsykologi , som begge skal bestås.
Kursuskode: PSYF09BIO
Ingen særlige
Henrik Høgh-Olesen, Psykologisk Institut (koordinator)
Pernille Sarup og Corneel Vermeulen, Biologisk Institut
Forelæsninger
Dansk
Griffiths A.J.F et al (2004): An introduction to genetic analysis. 8'th edition; W.H. Freeman & Co. S. 27-55.
Keller L. (1999):"Levels of selection: Burying the units-of-selection debate and unearthing the crucial new issues. Fra: L. Keller et al. :Levels of selection in evolution. Princeton university press S. 3-14.
Jensen P.K.A (2007):Mennesket. Den genetiske arv. Århus Universitetsforlag 2007: Kap. 2.
Freeman S & Herron S (2007): Evolutionary analysis, 4'th edition; Pearson Prentice Hall
Kap. 3
Kap. 5 (143-156; 163-166)
Kap. 6 (169-190)
Kap. 7 (232-242; 264-273)
Kap. 9 (319-324, 333-338,346-355)
Kap. 11 (401-434;438-441)
Kap. 12 (447-459;467-477)
Kap. 20
Buss D.M (2008): Evolutionary Psychology. 3 ed. Pearson, Boston
Kap. 3,4,5,6,7,9,10
Rossano M.J (2003): Evolutionary Psychology. John Wiley & Sons, USA
Kap. 4,5
Mandag 12-14, Auditoriet, Nobelparken, bygning 1482/105 + bygning 1481/lokale 225 og 233 (videotransmission).
Første gang: 2. februar 2009
Sidste gang: 23. marts
Studerende på sidefagets 1. del (bachelortilvalg) vælger mellem Fysiologisk psykologi og Biologisk psykologi. Valget sker i forbindelse med eksamenstilmelding.
Skriftlig eksamen, 5 timer, hjælpemidler: lommeregner
Se i øvrigt
http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/