Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Den dynamiske hjerne i en dynamisk verden - KAND ( forår 2009 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: KAND
  • Semester/kvarter: 1., 2. eller 3. semester
  • Timer per uge: 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen. Se  http://psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 15651

Formål

Fagets formål

Formålet med faget er - med baggrund i den studerendes hidtidige valg af fag - at den studerende på basis af et eller flere af de konstituerende fag fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne - samt at den studerende fordyber sig i specifikke tilgange og metoder som psykologien som videnskab og/eller profession kan bringe i anvendelse over for dette genstandsområde og/eller denne problemstilling

Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser (herunder alt efter seminarets art også tværfaglighed og interventionsformer) inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Domænet

Et valgfrit seminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder inden for den psykologiske videnskab.

Kriterier for målopnåelse

1. Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
  • på et ikke umiddelbart litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag

2. Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)
  • på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)
  • på en ikke umiddelbart litteraturgivet måde selvstændigt at udtænke, diskutere og argumentere for tilgange til problemstillinger og/eller udvise selvstændig hypotese-, begrebs- og modeldannelse (at kunne generere, teoretisere, hypotesedanne, reflektere, perspektivere)

3. Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.
  • at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)

at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet i forhold til - emnet og opgaven.

Indhold

De fleste psykologer er enige om at psykiske processer realiseres af hjernen. Alle psykologisk set interessante hjerner befinder sig i hovedet på organismer der er aktive i en objektivt eksisterende omverden. Hjernen selv er konstant aktiv. En passiv hjerne er en død hjerne. Forsøget på at forstå hjernen som en avanceret computer der reagerer på "input" i overensstemmelse med "programmer" ("the information processing approach") er en misforståelse. Der er stadig er mange ukendte egenskaber ved hjernen og dens funktionsmåde, men mængden af forskning som beskæftiger sig med den er stadigt stigende. Resultaterne af denne forskning er af stor betydning for psykologien, og psykologien har behov for teorier som kan bringe system i de opnåede partikulære forskningsresultater, og medvirke til at afstemme den med neurovidenskabernes resultater. Selvom teorien om funktionelle hjernesystemer fra den virksomhedsteoretiske neuropsykologi har åbenlys relevans i denne sammenhæng, er det klart, at teorier om spontan selvorganisering i åbne systemer, om komplekse adaptive systemer, om "small world networks" og lignende også kan yde vigtige bidrag. Endvidere er det klart, at hjerneprocesserne må ses i deres kontekst, hvilket indebærer, at kroppens stofskifte, og hjernens indlejring i organismens livsvirksomhed må tages i betragtning. Det er derfor bemærkelsesværdigt, at de nævnte systemteorier også finder udbredt anvendelse i alle moderne naturvidenskaber, og i stigende grad tillige gør sig gældende indenfor samfundsvidenskaberne. I seminaret vil vi beskæftige os med teorier der omhandler fænomener som hører til på flere af de omtalte systemniveauer (biologisk, psykologisk, samfundsmæssigt-historisk).

Fagets kursuskode: PSYF09KBB

Faglige forudsætninger

Ingen særlige

Underviser

Klaus B. Bærentsen

Undervisnings- og arbejdsform

Gruppeundervisning inkl. vejledning

Litteratur

Oplyses ved undervisningens start

Undervisningstidspunkt og sted

Torsdag 10-13, lokale 225, bygning 1481

Første gang: 12. februar 2009

Særlige bemærkninger

Udbydes også som opgaveseminar på bacheloruddannelsen. Bachelorstuderende har fortrinsret.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i psykologi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


80% tilstedeværelse samt 1-2 oplæg + 20 siders opgave

Se i øvrigt   http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/