[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Formålet med faget er - med baggrund i den studerendes hidtidige valg af fag - at den studerende på basis af et eller flere af de konstituerende fag fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne - samt at den studerende fordyber sig i specifikke tilgange og metoder som psykologien som videnskab og/eller profession kan bringe i anvendelse over for dette genstandsområde og/eller denne problemstilling
Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser (herunder alt efter seminarets art også tværfaglighed og interventionsformer) inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domænet
Et valgfrit seminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder inden for den psykologiske videnskab.
Kriterier for målopnåelse
1. Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
2. Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
3. Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet i forhold til - emnet og opgaven.
De fleste psykologer er enige om at psykiske processer realiseres af hjernen. Alle psykologisk set interessante hjerner befinder sig i hovedet på organismer der er aktive i en objektivt eksisterende omverden. Hjernen selv er konstant aktiv. En passiv hjerne er en død hjerne. Forsøget på at forstå hjernen som en avanceret computer der reagerer på "input" i overensstemmelse med "programmer" ("the information processing approach") er en misforståelse. Der er stadig er mange ukendte egenskaber ved hjernen og dens funktionsmåde, men mængden af forskning som beskæftiger sig med den er stadigt stigende. Resultaterne af denne forskning er af stor betydning for psykologien, og psykologien har behov for teorier som kan bringe system i de opnåede partikulære forskningsresultater, og medvirke til at afstemme den med neurovidenskabernes resultater. Selvom teorien om funktionelle hjernesystemer fra den virksomhedsteoretiske neuropsykologi har åbenlys relevans i denne sammenhæng, er det klart, at teorier om spontan selvorganisering i åbne systemer, om komplekse adaptive systemer, om "small world networks" og lignende også kan yde vigtige bidrag. Endvidere er det klart, at hjerneprocesserne må ses i deres kontekst, hvilket indebærer, at kroppens stofskifte, og hjernens indlejring i organismens livsvirksomhed må tages i betragtning. Det er derfor bemærkelsesværdigt, at de nævnte systemteorier også finder udbredt anvendelse i alle moderne naturvidenskaber, og i stigende grad tillige gør sig gældende indenfor samfundsvidenskaberne. I seminaret vil vi beskæftige os med teorier der omhandler fænomener som hører til på flere af de omtalte systemniveauer (biologisk, psykologisk, samfundsmæssigt-historisk).
Fagets kursuskode: PSYF09KBB
Ingen særlige
Klaus B. Bærentsen
Gruppeundervisning inkl. vejledning
Oplyses ved undervisningens start
Torsdag 10-13, lokale 225, bygning 1481
Første gang: 12. februar 2009
Udbydes også som opgaveseminar på bacheloruddannelsen. Bachelorstuderende har fortrinsret.
80% tilstedeværelse samt 1-2 oplæg + 20 siders opgave
Se i øvrigt http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/