[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Formålet med faget er, at den studerende via almenpsykologien fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne. Denne fordybelse tjener som faglig inspiration og vejledning til bachelorafhandlingen.
Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets genstandsområde og/eller problemstilling. Formålet er endvidere at den studerende gennem aktiv deltagelse i undervisningen kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domænet
Et opgaveseminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder og/eller problemstillnger inden for det almenpsykologiske domæne.
Kriterier for målopnåelse
Aktiv og fagligt relevant deltagelse i fordybelsesaktivitetens faglige aktiviteter. At vise tilstrækkelig kendskab til fagets emne, og til på et litteraturgivet grundlag at kunne deltage i faglige diskussioner om emnet.
Anvendt psykologi i forhold til design af teknologi bliver stadigt mere afgørende i takt med at teknologier bliver gradvist mere komplekse og invaderer stadigt flere sider af vores daglige liv.
På seminaret vil vi fokusere på hvordan kognitions- og indlæringspsykologien kan bidrage til at skabe teknologi der er mere robust, intuitiv, sikker og behagelig at anvende.
For at opnå dette mål vil vi gennemgå teoretiske aspekter ved redskabsbrug generelt og software baseret teknologi specifikt (eks. mobiletelefoner). Vi vil kigge på praktiske metodikker til at inspicere og evaluere teknologier med i forhold basale kognitive dimensioner.
Målet med seminaret er at bibringe deltagerne basale færdigheder til at analysere et givent produkt og komme med forslag til hvordan det kan forbedres baseret på almenpsykologiske teorier.
Deltagerne på seminaret vil komme til at arbejde med forskellige praktiske værktøjer for at kunne formidle og præsentere arbejdet med de praktiske cases. Det inkluderer brugen af PowerPoint, digitale fotos, mock-ups (eks. papirprototyper), skærm dump software (eks. Camtasia / Instant demo), og måske videoredigering (iMovie / Windows movie maker).
Seminaret giver god mulighed for studerende til at få praktisk erfaring med eksperimentelle forskningsmetodikker.
Der vil blive inviteret gæsteforelæsere på kurset med teoretisk og praktisk erfaring i design af teknologi til at fortælle om deres erfaring og perspektiver på teknologidesign.
Fagets kursuskode: PSYF09RN
Opgaveseminarer:
Forudsætningen for at kunne tilmelde sig et opgaveseminar i et semester er, at den studerende har bestået eller har mulighed for at bestå alle øvrige fag på bacheloruddannelsen og dermed afslutte bacheloruddannelsen.
Fordybelsesaktiviteter:
Social- og personlighedspsykologi, Kognitions- og indlæringspsykologi samt Udviklingspsykologi skal være bestået.
Ekstern lektor Rune Nørager
Seminarundervisning
Articles
Bærentsen, K. B. (2000). Intuitive user interfaces.
Scand.J.Inf.Syst., 12,
29-60.
Bærentsen, K. B. & Trettvik, J. (2002). An activity theory approach to affordance. In Proceedings of the Second Nordic Conference on Human-Computer interaction (Aarhus, Denmark, October 19 - 23, 2002). NordiCHI '02, vol. 31. ACM, New York, NY, 51-60.
Carroll, J. M. (1997). Human-computer interaction: Psychology as a science of design. Int.J.Human-Computer Studies, 46, 501-522.
Freeman, W. J. & Núñez, R. E. (1999). Restoring to cognition the forgotten primacy of action, intention and emotion. Journal of Consciousness Studies, 6, ix-xx.
Hoff, T. (2004). Comments on the ecology of representations in computerised systems. Theor.Issues in Ergon.Sci., 5-453.
Lasseter, J. (1987). Principles of traditional animation applied to 3D computer animation. SIGGRAPH Comput.Graph., 21, 35-44.
Nørager, R. (2008). Why evolutionary and developmental cognitive psychology? The importance of nonhuman primates & human infants for understanding adults´ use of modern computerised technology. To appear in H. Hoegh-Olesen, J. Tønnesvang & P. Bertelsen (Eds.), /Human characteristics: Perspectives on mind and kind/ (pp. xxx).
Søgaard, M. (2005). Object orientation redefined: From abstract to direct objects and toward a more understandable approach to understanding. Computer Science, Aarhus University. Master thesis.
Wang, R. F. & Spelke, E. S. (2002). Human spatial representation: Insights from animals. Trends in Cognitive Sciences, 6, 376-382.
Velichkovsky, B. M. (2005). Modularity of cognitive organization: Why it is so appealing and why it is wrong . Cambridge, MA, US: MIT Press.
Parts from these books.
Dehaene, S. (1997).
The number sense: How the mind creates mathematics
. Oxford University Press.
Dourish, P. (2004). Where the action is: The foundations of embodied interaction . Cambridge, MA: MIT Press.
Newcombe, N.S. & Huttenlocher, J. (2003) Making Space. MIT Press, Cambridge.
Comments
This literature list will be extended with additional papers and book chapters
For a review of some of the literature, alongside with additional optional literature, please visit my web page library at this address. http://www.designpsykologi.dk/designpsykologi-bibliotek.htm
Mandag 9-12, lokale 235, bygning 1481
Første gang: 9. februar 2009
Udbydes også for udvekslingsstuderende.
Udbydes derudover som almenpsykologisk seminar på kandidatuddannelsen. Bachelorstuderende har fortrinsret.
Fordybelsesaktivitet: Opgaveseminarer kan benyttes alene som fordybelsesaktivitet, men det må påregnes, at undervisningen til slut vil være orienteret mod opgavevejledning.
80% deltagelse
Se i øvrigt http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/