Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Designpsykologi - KAND ( forår 2009 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: KAND
  • Semester/kvarter: 1., 2. eller 3. semester
  • Timer per uge: 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen. Se   http://psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 15650

Formål

Fagets formål

Formålet med faget er - med baggrund i den studerendes hidtidige valg af fag - at den studerende på basis af et eller flere af de konstituerende fag fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne - samt at den studerende fordyber sig i specifikke tilgange og metoder som psykologien som videnskab og/eller profession kan bringe i anvendelse over for dette genstandsområde og/eller denne problemstilling.

Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser (herunder alt efter seminarets art også tværfaglighed og interventionsformer) inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Domænet

Et valgfrit seminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder inden for den psykologiske videnskab.

Kriterier for målopnåelse

1. Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
  • på et ikke umiddelbart litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag

2. Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)
  • på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)
  • på en ikke umiddelbart litteraturgivet måde selvstændigt at udtænke, diskutere og argumentere for tilgange til problemstillinger og/eller udvise selvstændig hypotese-, begrebs- og modeldannelse (at kunne generere, teoretisere, hypotesedanne, reflektere, perspektivere)

3. Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.
  • at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)

at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet i forhold til - emnet og opgaven.

Indhold

Anvendt psykologi i forhold til design af teknologi bliver stadig mere afgørende i takt med at teknologier bliver gradvist mere komplekse og invaderer stadigt flere sider af vores daglige liv.

På seminaret vil vi fokusere på hvordan kognitions- og indlæringspsykologien kan bidrage til at skabe teknologi der er mere robust, intuitiv, sikker og behagelig at anvende.

For at opnå dette mål vil vi gennemgå teoretiske aspekter ved redskabsbrug generelt og software baseret teknologi specifikt (eks. mobiletelefoner). Vi vil kigge på praktiske metodikker til at inspicere og evaluere teknologier med i forhold basale kognitive dimensioner.

Målet med seminaret er at bibringe deltagerne basale færdigheder til at analysere et givent produkt og komme med forslag til hvordan det kan forbedres baseret på almenpsykologiske teorier.

Deltagerne på seminaret vil komme til at arbejde med forskellige praktiske værktøjer for at kunne formidle og præsentere arbejdet med de praktiske cases. Det inkluderer brugen af PowerPoint, digitale fotos, mock-ups (eks. papirprototyper), skærm dump software (eks. Camtasia / Instant demo), og måske videoredigering (iMovie / Windows movie maker).

Seminaret giver god mulighed for studerende til at få praktisk erfaring med eksperimentelle forskningsmetodikker.

Der vil blive inviteret gæsteforelæsere på kurset med teoretisk og praktisk erfaring i design af teknologi til at fortælle om deres erfaring og perspektiver på teknologidesign.

Seminaret vil både have danske og international studerende.

Fagets kursuskode: PSYF09RN

 

Faglige forudsætninger

Ingen særlige

Underviser

Rune Nørager

Undervisnings- og arbejdsform

Gruppeundervisning inkl. vejledning

Litteratur

Articles
Bærentsen, K. B. (2000). Intuitive user interfaces. Scand.J.Inf.Syst., 12, 29-60.

Bærentsen, K. B. & Trettvik, J. (2002). An activity theory approach to affordance. In Proceedings of the Second Nordic Conference on Human-Computer interaction (Aarhus, Denmark, October 19 - 23, 2002). NordiCHI '02, vol. 31. ACM, New York, NY, 51-60.

Carroll, J. M. (1997). Human-computer interaction: Psychology as a science of design. Int.J.Human-Computer Studies, 46, 501-522.

Freeman, W. J. & Núñez, R. E. (1999). Restoring to cognition the forgotten primacy of action, intention and emotion. Journal of Consciousness Studies, 6, ix-xx.

Hoff, T. (2004). Comments on the ecology of representations in computerised systems. Theor.Issues in Ergon.Sci., 5-453.

Lasseter, J. (1987). Principles of traditional animation applied to 3D computer animation. SIGGRAPH Comput.Graph., 21, 35-44.

Nørager, R. (2008). Why evolutionary and developmental cognitive psychology? The importance of nonhuman primates & human infants for understanding adults´ use of modern computerised technology. To appear in H. Hoegh-Olesen, J. Tønnesvang & P. Bertelsen (Eds.), /Human characteristics: Perspectives on mind and kind/ (pp. xxx).

Søgaard, M. (2005). Object orientation redefined: From abstract to direct objects and toward a more understandable approach to understanding. Computer Science, Aarhus University. Master thesis.

Wang, R. F. & Spelke, E. S. (2002). Human spatial representation: Insights from animals. Trends in Cognitive Sciences, 6, 376-382.

Velichkovsky, B. M. (2005). Modularity of cognitive organization: Why it is so appealing and why it is wrong . Cambridge, MA, US: MIT Press.

Parts from these books.
Dehaene, S. (1997). The number sense: How the mind creates mathematics . Oxford University Press.

Dourish, P. (2004). Where the action is: The foundations of embodied interaction . Cambridge, MA: MIT Press.

Newcombe, N.S. & Huttenlocher, J. (2003) Making Space. MIT Press, Cambridge.

Comments
This literature list will be extended with additional papers and book chapters

For a review of some of the literature, alongside with additional optional literature, please visit my web page library at this address. http://www.designpsykologi.dk/designpsykologi-bibliotek.htm

Undervisningstidspunkt og sted

Mandag 9-12, lokale 235, bygning 1481

Første gang: 9. februar 2009

Særlige bemærkninger

Udbydes også som seminar for udvekslingsstuderende.

Udbydes derudover også som opgaveseminar på bacheloruddannelsen. Bachelorstuderende har fortrinsret.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i psykologi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Deltagelse: 80% tilstedeværelse
10 sider opgave m/ poster

Se i øvrigt   http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/