Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Forskningsmetode II ( forår 2009 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: KAND
  • Semester/kvarter: 1. semester
  • Timer per uge: 3 timer hver 2. uge, i alt 5 gange
  • Deltagerbegrænsning: Vejledende deltagerantal: 35. Der kræves tilmelding til undervisningen. Se   http://psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 14168

Formål

Fagets formål

Fagets formål er at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere, at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Domæne

Faget omhandler et domæne, der overordnet kan beskrives ved de problemstillinger, der knytter sig til de anvendelsesorienterede fags empiriske forskning, herunder centrale metodemæssige tilgange og problemstillinger, samt konvertering af konkrete undersøgelsesspørgsmål til empirisk forskning.

Genstandsområder

Faget omfatter følgende områder:

  • generel viden om samspillet mellem anvendelsesorienteret teori og empiri
  • forskellige metoders og designs styrker og svagheder
  • etiske problemstillinger
  • basale færdigheder i forhold til forskningsprocessens forløb f.eks. reviews, design, analyse, praktisk gennemførelse og afrapportering
  • afrapportering af empiri.

Indhold

Undervisningen har til formål at give den studerende en indføring i centrale problemstillinger knyttet til klinisk psykologiske forskningsmetoder, herunder forholdet mellem metodevalg og resulterende vidensproduktion, samt konvertering af konkrete undersøgelsesspørgsmål til empirisk forskning. Endvidere ses på samspillet mellem empirisk forskning og udvikling af anvendelsesorienteret klinisk psykologisk teori og praksis, med særligt fokus på bl.a. effektforskning.

 

Der arbejdes med basale færdigheder som reviews, design, analyse, praktiske problemstillinger ved projektgennemførelse, samt afrapportering af empiriske undersøgelser. Nærmere plan vil blive oplyst ved start af undervisning.

 

Fagets kursuskode: PSYF09FMKL

Faglige forudsætninger

Ingen særlige

Underviser

Koordinator: Mimi Mehlsen

Undervisnings- og arbejdsform

Øvelsesorienteret seminarundervisning/workshop

Dansk

Litteratur

Grundbog:

Barker, C. et al. (2002). Research Methods in Clinical Psychology: An Introduction for Students and Practitioners. John Wiley & Sons. (Kap. 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 12). Bogen kan læse/printes on-line på http://interscience.wiley.com/ http://www3.interscience.wiley.com/ (søg på bogens titel; forudsætter adgang via uni-netværk).

Endelig litteratur vil foreligge ved semesterstart.

 

Undervisningstidspunkt og sted

Onsdag 9-12, Bygning 1481, lokale 334 og 340

Første gang: 11. februar 2009

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i psykologi

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


80% tilstedeværelse + aktiv deltagelse i gruppearbejdet

Se i øvrigt   http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/