[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Fagets formål er at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere, at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domæne
Faget omhandler et domæne, der overordnet kan beskrives ved de problemstillinger, der knytter sig til de anvendelsesorienterede fags empiriske forskning, herunder centrale metodemæssige tilgange og problemstillinger, samt konvertering af konkrete undersøgelsesspørgsmål til empirisk forskning.
Genstandsområder
Faget omfatter følgende områder:
Undervisningen har til formål at give den studerende en indføring i centrale problemstillinger knyttet til klinisk psykologiske forskningsmetoder, herunder forholdet mellem metodevalg og resulterende vidensproduktion, samt konvertering af konkrete undersøgelsesspørgsmål til empirisk forskning. Endvidere ses på samspillet mellem empirisk forskning og udvikling af anvendelsesorienteret klinisk psykologisk teori og praksis, med særligt fokus på bl.a. effektforskning.
Der arbejdes med basale færdigheder som reviews, design, analyse, praktiske problemstillinger ved projektgennemførelse, samt afrapportering af empiriske undersøgelser. Nærmere plan vil blive oplyst ved start af undervisning.
Fagets kursuskode: PSYF09FMKL
Ingen særlige
Koordinator: Mimi Mehlsen
Øvelsesorienteret seminarundervisning/workshop
Dansk
Grundbog:
Barker, C. et al. (2002). Research Methods in Clinical Psychology: An Introduction for Students and Practitioners. John Wiley & Sons. (Kap. 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 12). Bogen kan læse/printes on-line på http://interscience.wiley.com/ http://www3.interscience.wiley.com/ (søg på bogens titel; forudsætter adgang via uni-netværk).
Endelig litteratur vil foreligge ved semesterstart.
Onsdag 9-12, Bygning 1481, lokale 334 og 340
Første gang: 11. februar 2009
80% tilstedeværelse + aktiv deltagelse i gruppearbejdet
Se i øvrigt http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/