Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Fysiologisk psykologi ( forår 2009 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: BAC, Bachelortilvalg  (sidefagets 1. del)
  • Semester/kvarter: 2. semester
  • Timer per uge: 3 timer i 6 uger
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 14156

Formål

Fagets formål

Fagets formål er at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Domæne

Fagetomhandler et domæne, der overordnet kan beskrives ved samspillet mellem hjerne, krop og adfærd i den normale såvel som i den skadede hjerne. Endvidere omhandler faget nervesystemets funktioner og sammenhængen mellem mentale og organiske systemer.

Genstandsområder

Faget omfatter teoretisk og empirisk følgende områder med deres centrale teorier, kernebegreber, metodikker og empiri. Hjernens udvikling, opbygning og funktion, kognitive domæner og hjerneprocesser, neuropsykologiske undersøgelser.

Kriterier for målopnåelse

Målkriterier for bedømmelsen af undervisningen er,  at den studerende kan identificere kernefænomer, kernebegreber og centrale problemstillinger knyttet til fagets domæne og genstandsområde og derved kunne løse en række multiple choice opgaver. Der ud over vil den opnåede karakter være afhængig af den faktisk opnåede procent for korrekte besvarelser.

Indhold

Forelæsningsplan:

Lektion 1 - Introduktion til Fysiologisk Psykologi. Hjernens opbygning og funktion - Del 1

  • afgrænsning af faget, gennemgang af pensum og eksamenskrav
  • fagets historie, skoledannelser, state of art - anvendt og teoretisk
  • hjernens udvikling
  • lateralisering

Lektion 2 - Hjernens opbygning og funktion - Del 2

  • anatomi og funktion
  • plasticitet sansedeprivation
  • billeddannelsestekniker

Lektion 3 - Neurale processer og kemiske påvirkninger

  • neurokemi
  • farmakologi
  • psykosomatik samt neuropsykologiske forhold ved psykiske lidelser og misbrugsproblematikker

Lektion 4 - Kognitive domæner og hjerneprocesser

  • kognitive domæner
  • det kognitive hierarki
  • kognitive dysfunktioner
    • afasi
    • perceptionsforstyrrelser
    • opmærksomheds- og erkendelsesforstyrrelser
    • syndromer
  • aldring

Lektion 5 - Selvet i et neuropsykologisk perspektiv

  • selvet i et neuropsykologisk perspektiv
  • selv og hjerneskade
  • følelser
  • søvn og drømme

Lektion 6 - Den neuropsykologiske undersøgelse

  • gennemgang af den neuropsykologiske undersøgelses tre elementer: anamnese, klinisk indtryk, neuropsykologisk tests
  • præsentation af testbatterier, normer samt rationaler opdelt i målgrupperne: børn, unge samt voksne
  • præsentation af rationaler samt normer bag testbatterier.

Kursuskode: PSYF09FYS

Faglige forudsætninger

Ingen særlige

Underviser

Ekstern lektor Trine Caspersen

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger

Dansk

Litteratur

Burgess, P. et.al.: The Ecological Validity of Tests of Executive Functions, i: Journal of the International Neuropsychological Society, vol 4, London, 1998, pp 547-558 (11 sider) 

Elsass, P. et.al. (ed)(2006): Assessmentmetoder. Håndbog for Psykologer og Psykiatere. Kbh.: Dansk Psykologisk Forlag, pp.27 - 42 (15 sider)

Eriksson, H. (2003). Neuropsykologi. Normalfunktion, demensformer og afgrænsede hjerneskader. Kbh.: Hans Reitzels Forlag a/s , pp. 9 - 190 (181 sider)

Lishman, W.A. (1997). Organic Psychiatry. The Psychological Consequences of Cerebral Disorder. 3.ed. Oxford: Blackwell Science . pp. 149 - 151 (3 sider)

Paulson, O.B. et. al. (2004). Klinisk Neurologi og Neurokirurgi. 4. udg.. Kbh.: FADL, pp. 133 - 162; pp. 239 - 272 (73 sider)

Kolb, B. & Whishaw, I.Q. (2008). Fundamentals of Human Psychology. 6th.ed. New York: Worth, pp. 163 - 193 (30 sider)

Lezak, M.D. et al (2004). Neuropsychological Assessment. 4.ed.. New York: Oxford University Press,  pp. 86 - 285 (199 sider)

For supplerende litteratur se  fagets kursuskode på AULA

Undervisningstidspunkt og sted

Fredag 8-11, Auditoriet, Nobelparken, bygning 1482/105 + lokale bygning 1481/lokale 225 og 233 (videotransmission).

Første gang: 6. februar

Sidste gang: 20. marts

Særlige bemærkninger

Studerende på sidefagets 1. del (bachelortilvalg) vælger mellem Fysiologisk psykologi og Biologisk psykologi. Valget sker i forbindelse med eksamenstilmelding.

Studieordning og bedømmelse

1. del af sidefaget i psykologi

  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala uden censur

Bacheloruddannelsen i psykologi

  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala uden censur


Multiple choice eksamen

Se i øvrigt  http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/