[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Fagets formål er at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domæne
Fagetomhandler et domæne, der overordnet kan beskrives ved samspillet mellem hjerne, krop og adfærd i den normale såvel som i den skadede hjerne. Endvidere omhandler faget nervesystemets funktioner og sammenhængen mellem mentale og organiske systemer.
Genstandsområder
Faget omfatter teoretisk og empirisk følgende områder med deres centrale teorier, kernebegreber, metodikker og empiri. Hjernens udvikling, opbygning og funktion, kognitive domæner og hjerneprocesser, neuropsykologiske undersøgelser.
Kriterier for målopnåelse
Målkriterier for bedømmelsen af undervisningen er, at den studerende kan identificere kernefænomer, kernebegreber og centrale problemstillinger knyttet til fagets domæne og genstandsområde og derved kunne løse en række multiple choice opgaver. Der ud over vil den opnåede karakter være afhængig af den faktisk opnåede procent for korrekte besvarelser.
Forelæsningsplan:
Lektion 1 - Introduktion til Fysiologisk Psykologi. Hjernens opbygning og funktion - Del 1
Lektion 2 - Hjernens opbygning og funktion - Del 2
Lektion 3 - Neurale processer og kemiske påvirkninger
Lektion 4 - Kognitive domæner og hjerneprocesser
Lektion 5 - Selvet i et neuropsykologisk perspektiv
Lektion 6 - Den neuropsykologiske undersøgelse
Kursuskode: PSYF09FYS
Ingen særlige
Ekstern lektor Trine Caspersen
Forelæsninger
Dansk
Burgess, P. et.al.: The Ecological Validity of Tests of Executive Functions, i: Journal of the International Neuropsychological Society, vol 4, London, 1998, pp 547-558 (11 sider)
Elsass, P. et.al. (ed)(2006): Assessmentmetoder. Håndbog for Psykologer og Psykiatere. Kbh.: Dansk Psykologisk Forlag, pp.27 - 42 (15 sider)
Eriksson, H. (2003). Neuropsykologi. Normalfunktion, demensformer og afgrænsede hjerneskader. Kbh.: Hans Reitzels Forlag a/s , pp. 9 - 190 (181 sider)
Lishman, W.A. (1997). Organic Psychiatry. The Psychological Consequences of Cerebral Disorder. 3.ed. Oxford: Blackwell Science . pp. 149 - 151 (3 sider)
Paulson, O.B. et. al. (2004). Klinisk Neurologi og Neurokirurgi. 4. udg.. Kbh.: FADL, pp. 133 - 162; pp. 239 - 272 (73 sider)
Kolb, B. & Whishaw, I.Q. (2008). Fundamentals of Human Psychology. 6th.ed. New York: Worth, pp. 163 - 193 (30 sider)
Lezak, M.D. et al (2004). Neuropsychological Assessment. 4.ed.. New York: Oxford University Press, pp. 86 - 285 (199 sider)
For supplerende litteratur se fagets kursuskode på AULA
Fredag 8-11, Auditoriet, Nobelparken, bygning 1482/105 + lokale bygning 1481/lokale 225 og 233 (videotransmission).
Første gang: 6. februar
Sidste gang: 20. marts
Studerende på sidefagets 1. del (bachelortilvalg) vælger mellem Fysiologisk psykologi og Biologisk psykologi. Valget sker i forbindelse med eksamenstilmelding.
Multiple choice eksamen
Se i øvrigt http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/