[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Formålet med faget er - med baggrund i den studerendes hidtidige valg af fag - at den studerende på basis af et eller flere af de konstituerende fag fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne - samt at den studerende fordyber sig i specifikke tilgange og metoder som psykologien som videnskab og/eller profession kan bringe i anvendelse over for dette genstandsområde og/eller denne problemstilling
Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser (herunder alt efter seminarets art også tværfaglighed og interventionsformer) inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domænet
Et valgfrit seminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder inden for den psykologiske videnskab.
Kriterier for målopnåelse
1. Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
2. Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
3. Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet i forhold til - emnet og opgaven.
Seminaret fungerer som en introduktion til feltet kognitiv neurovidenskab, som nyder stor bevågenhed inden for international psykologisk forskning. Derudover fokuseres på den særlige disciplin, som udforsker det psykobiologiske grundlag for æstetiske oplevelser og udfoldelser. Forskellige temaer inden for denne forskning vil blive behandlet, med særlig fokus på musik. Hvorfor hører vi det musik, vi gør? Hvad er musikkens rolle, set i et almenpsykologisk lys? Andre områder, som kan berøres, er visuel æstetik og humor. Der lægges vægt på empiriske undersøgelser, men også teoretiske aspekter behandles.
Der vil blive fokuseret på hjernescanningsmetoden fMRI (functional magnetic resonance imaging). Praktisk demonstration af teknikken vil forhåbentlig kunne arrangeres.
Eksterne undervisere vil blive inviteret til at fremlægge deres forskning med relation til emneområdet.
Gruppevejledning kan indgå. Opgave-emner kan ligge inden for seminarets specifikke område, eller inden for det bredere område almenpsykologiske emner angående kognitionspsykologi og kognitiv neurovidenskab. I forbindelse med undervisningen behandles metodologiske overvejelser, som også har relevans for opgaveskrivning inden for almenpsykologiske emner.
Fagets kursuskode: PSYF09ACG
Ingen særlige
Anders Christian Green
Gruppeundervisning inkl. vejledning
Vil foreligge ved undervisningens start
Fredag 8-11, lokale 235, bygning 1481
Første gang: 13. februar 2009
Udbydes også som opgaveseminar på bacheloruddannelsen. Bachelorstuderende har fortrinsret.
Deltagelse: 80% tilstedeværelse samt 1-2 mundtlige oplæg
20 siders opgave
Se i øvrigt http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/