Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Konflikter og konflikthåndtering ( forår 2009 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: KAND
  • Semester/kvarter: 1., 2. eller 3. semester
  • Timer per uge: 7 timer per uge i ca. 12 uger
  • Deltagerbegrænsning: Deltagerantal: 16 Der kræves tilmelding til undervisningen. Se   http://psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 15260

Formål

Fagets formål

Formålet med faget er - med baggrund i den studerendes hidtidige valg af fag - at den studerende på basis af et eller flere af de konstituerende fag fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne - samt at den studerende fordyber sig i specifikke tilgange og metoder som psykologien som videnskab og/eller profession kan bringe i anvendelse over for dette genstandsområde og/eller denne problemstilling

Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser (herunder alt efter seminarets art også tværfaglighed og interventionsformer) inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Domænet

Et valgfrit seminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder inden for den psykologiske videnskab.

Kriterier for målopnåelse

1. Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
  • på et ikke umiddelbart litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag

2. Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)
  • på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)
  • på en ikke umiddelbart litteraturgivet måde selvstændigt at udtænke, diskutere og argumentere for tilgange til problemstillinger og/eller udvise selvstændig hypotese-, begrebs- og modeldannelse (at kunne generere, teoretisere, hypotesedanne, reflektere, perspektivere)

3. Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.
  • at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)

at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet i forhold til - emnet og opgaven.

Indhold

Formålet med seminaret er at give deltagerne teoretisk og praktisk indsigt i selve konfliktfænomenet, samt i hvordan tredjepart kan arbejde med konflikter - først og fremmest på organisationsplan, men med sideblik til f.eks. privatsfære og lokalsamfund. Mere alment fungerer seminaret som en introduktion til konsultative forholdemåder.

Et sekundært formål er træning i at gennemføre empiriske småprojekter i den kvalitative ende af spektret, samt at give den udforskede part en brugbar tilbagemelding. Endnu et sekundært formål er erfaringer med gruppeprocesser, i kraft af at en stor del af arbejdet vil foregå i projektgrupper.

Et foreløbigt semesterprogram uddeles ved undervisningsstart og vil løbende blive tilpasset behovene, bl.a. vil der blive taget hensyn til ugeeksaminerne. Typiske overskrifter er:

  • konflikter og konflikttyper
  • konfliktreaktioner
  • konfliktforløb, konfliktoptrapning
  • modeller for konflikthåndtering
  • dialogbegrebet på tværs af pensum
  • kontraktredskab og dialogisk interviewguide
  • mundtlig og skriftlig formidling
  • DP's etikregler

Fagets kursuskode: PSYF09BM

Faglige forudsætninger

Ingen særlige

Underviser

Benedicte Madsen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen vil være sammensat af læreroplæg, deltageroplæg, casebeskrivelser, rollespil, øvelser, empirisk projektarbejde, gruppearbejde og selvorganiserende aktiviteter.

Holdet mødes ca. 12 hele dage (9-16), og også en hel eksamensdag i juni vil have karakter af fællesaktivitet. Datoen for eksamensdagen tilpasses de enkelte deltageres muligheder; denne del af programmet kan ikke gøres obligatorisk.

Litteratur

Som grundbog anvendes Lennér-Axelson, B. & Thylefors, I. (1998), Om konflikter - hjemme og på arbejdet, København: Reitzel.

En samlet pensumliste uddeles ved undervisningens start.

Undervisningstidspunkt og sted

Torsdag 9-16, bygning 1483, lokale 533

Første gang: uge 7.

Særlige bemærkninger

Erfaringsmæssigt er dette seminar meget arbejdskrævende, om end det godt kan gennemføres - og skal kunne gennemføres - med et tidsforbrug svarende til ½ semester. Af hensyn til dynamikken på holdet er det vigtigt, at man forpligter sig på så vidt overhovedet muligt at møde stabilt, også når der er projekt- og gruppearbejde. Det er desuden afgørende, at man kan møde op på den første undervisningsgang.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i psykologi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Se særlige bemærkninger

20 siders opgave, typisk udarbejdet som gruppeopgave med tilsvarende øgning af sidetallet. En del af opgaven består i de(n) rapport(er), man har skrevet til den udforskede part.

Se i øvrigt   http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/