[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Formålet med faget er - med baggrund i den studerendes hidtidige valg af fag - at den studerende på basis af et eller flere af de konstituerende fag fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne - samt at den studerende fordyber sig i specifikke tilgange og metoder som psykologien som videnskab og/eller profession kan bringe i anvendelse over for dette genstandsområde og/eller denne problemstilling
Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser (herunder alt efter seminarets art også tværfaglighed og interventionsformer) inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domænet
Et valgfrit seminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder inden for den psykologiske videnskab.
Kriterier for målopnåelse
1. Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
2. Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
3. Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet i forhold til - emnet og opgaven.
Formålet med seminaret er at give deltagerne teoretisk og praktisk indsigt i selve konfliktfænomenet, samt i hvordan tredjepart kan arbejde med konflikter - først og fremmest på organisationsplan, men med sideblik til f.eks. privatsfære og lokalsamfund. Mere alment fungerer seminaret som en introduktion til konsultative forholdemåder.
Et sekundært formål er træning i at gennemføre empiriske småprojekter i den kvalitative ende af spektret, samt at give den udforskede part en brugbar tilbagemelding. Endnu et sekundært formål er erfaringer med gruppeprocesser, i kraft af at en stor del af arbejdet vil foregå i projektgrupper.
Et foreløbigt semesterprogram uddeles ved undervisningsstart og vil løbende blive tilpasset behovene, bl.a. vil der blive taget hensyn til ugeeksaminerne. Typiske overskrifter er:
Fagets kursuskode: PSYF09BM
Ingen særlige
Benedicte Madsen
Undervisningen vil være sammensat af læreroplæg, deltageroplæg, casebeskrivelser, rollespil, øvelser, empirisk projektarbejde, gruppearbejde og selvorganiserende aktiviteter.
Holdet mødes ca. 12 hele dage (9-16), og også en hel eksamensdag i juni vil have karakter af fællesaktivitet. Datoen for eksamensdagen tilpasses de enkelte deltageres muligheder; denne del af programmet kan ikke gøres obligatorisk.
Som grundbog anvendes Lennér-Axelson, B. & Thylefors, I. (1998), Om konflikter - hjemme og på arbejdet, København: Reitzel.
En samlet pensumliste uddeles ved undervisningens start.
Torsdag 9-16, bygning 1483, lokale 533
Første gang: uge 7.
Erfaringsmæssigt er dette seminar meget arbejdskrævende, om end det godt kan gennemføres - og skal kunne gennemføres - med et tidsforbrug svarende til ½ semester. Af hensyn til dynamikken på holdet er det vigtigt, at man forpligter sig på så vidt overhovedet muligt at møde stabilt, også når der er projekt- og gruppearbejde. Det er desuden afgørende, at man kan møde op på den første undervisningsgang.
Se særlige bemærkninger
20 siders opgave, typisk udarbejdet som gruppeopgave med tilsvarende øgning af sidetallet. En del af opgaven består i de(n) rapport(er), man har skrevet til den udforskede part.
Se i øvrigt http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/