Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Motivation, stress og trivsel i organisationer ( forår 2009 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BAC  
  • Semester/kvarter: 6. semester  
  • Timer per uge: 3 timer + hele dage  
  • Deltagerbegrænsning:   Normal 0 21 Der kræves tilmelding til undervisningen. Se http://psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 16840

Formål

 

Fagets formål

Formålet med faget er, at den studerende via almenpsykologien fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne. Denne fordybelse tjener som faglig inspiration og vejledning til bachelorafhandlingen.

Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets genstandsområde og/eller problemstilling. Formålet er endvidere at den studerende gennem aktiv deltagelse i undervisningen kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Domænet

Et opgaveseminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder og/eller problemstillnger inden for det almenpsykologiske domæne.

Kriterier for målopnåelse

Aktiv og fagligt relevant deltagelse i fordybelsesaktivitetens faglige aktiviteter. At vise tilstrækkelig kendskab til fagets emne, og til på et litteraturgivet grundlag at kunne deltage i faglige diskussioner om emnet.

Indhold

På seminaret vil vi undre os, være nysgerrige, diskutere, og lære om hvad der kan motivere et menneske og hvad der kan bevirke, at en menneske trives eller ikke trives - herunder hvad der har betydning for, om et menneske bliver stresset. Den tematiske ramme lægger op til, at vi både beskæftiger os med en generel forståelse for menneskers trivsel og motivation og en udforskning af, hvordan de to almenpsykologiske begreber og fænomener kan forstås i en organisatorisk kontekst.

Som optakt til seminaret og som inspiration til jeres opgaver, vil vi få besøg af organisationskonsulenter fra Udviklingskonsulenterne, som vil fortælle om deres teoretiske forståelse og praktiske erfaring med, hvordan menneskelig trivsel og motivation kan forstås.

Seminaret vil desuden indeholde en indføring i , hvordan en bacheloropgave metodisk kan gribes an - herunder, hvordan opgaven kan bygges op, og hvorledes balancen mellem teorifremstilling og diskussion/kritisk analyse kan se ud.

Fagets kursuskode: PSY09CEKM

 

Faglige forudsætninger

Opgaveseminarer:

Forudsætningen for at kunne tilmelde sig et opgaveseminar i et semester er, at den studerende har bestået eller har mulighed for at bestå alle øvrige fag på bacheloruddannelsen og dermed afslutte bacheloruddannelsen.

Fordybelsesaktiviteter:

Social- og personlighedspsykologi, Kognitions- og indlæringspsykologi samt Udviklingspsykologi skal være bestået.

Underviser

Claus Elmholdt/Kirstine Moltzen fra "Udviklingskonsulenterne"

 

Undervisnings- og arbejdsform

Seminarundervisning

 

Litteratur

Vil blive oplyst ved undervisningens start.

 

Undervisningstidspunkt og sted

Torsdage efter følgende plan:

  1. 12. februar, 13-16, lokale 233/bygning 1481
  2. 19. februar, 9-12, lokale 334/bygning 1481 + 12-16, lokale 233/bygning 1481
  3. 26. februar, 13-16, lokale 233/bygning 1481
  4. 5. marts, 9-12, lokale 334/bygning 1481 + 12-16, lokale 233/bygning 1481
  5. 12. marts, 13-16, lokale 233/bygning 1481
  6. 16. april, 9-12, lokale 334/bygning 1481 + 12-16, lokale 233/bygning 1481
  7. 23. april, 13-16, lokale 233/bygning 1481
  8. 30. april, 9-12, lokale 334/bygning 1481 + 12-16, lokale 233/bygning 1481
  9. 7. maj, 13-16, lokale 233/bygning 1481
  10. 14. maj, 13-16, lokale 233/bygning 1481

På grund af den sene etablering af seminaret, er det desværre nødvendigt med et lokaleskift på "de hele dage".

 

 

 

Særlige bemærkninger

 

Fordybelsesaktivitet: Opgaveseminarer kan benyttes alene som fordybelsesaktivitet, men det må påregnes, at undervisningen til slut vil være orienteret mod opgavevejledning.

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i psykologi

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Deltagelse: 80% tilstedeværelse

Se i øvrigt

http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/