Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Neuropsykologi i et alment psykologisk perspektiv - BAC ( forår 2009 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BA  
  • Semester/kvarter: 6. semester  
  • Timer per uge: 3 timer  
  • Deltagerbegrænsning: Normal 0 21 Normal 0 21 Der kræves tilmelding til undervisningen. Se http://psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/      
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 16837

Formål

Fagets formål

Formålet med faget er, at den studerende via almenpsykologien fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne. Denne fordybelse tjener som faglig inspiration og vejledning til bachelorafhandlingen.

Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets genstandsområde og/eller problemstilling. Formålet er endvidere at den studerende gennem aktiv deltagelse i undervisningen kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Domænet

Et opgaveseminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder og/eller problemstillnger inden for det almenpsykologiske domæne.

Kriterier for målopnåelse

Aktiv og fagligt relevant deltagelse i fordybelsesaktivitetens faglige aktiviteter. At vise tilstrækkelig kendskab til fagets emne, og til på et litteraturgivet grundlag at kunne deltage i faglige diskussioner om emnet.

Indhold

Lektion 1 + 2 + 3: Hjernens opbygning og funktion

Indhold:

  • anatomi og funktion
  • plasticitet
  • sansedeprivation
  • billeddannelsestekniker
  • neurokemi
  • farmakologi
  • psykosomatik samt neuropsykologiske forhold ved psykiske lidelser og misbrugs problematikker

Lektion 4 + 5: Den neuropsykologisk undersøgelse

a. Indhold: Rationaler
b. Normer
c. Evidens, reliabilitet og validitet
d. Praksis

  • gennemgang af den neuropsykologiske undersøgelses tre elementer: anamnese, klinisk indtryk, neuropsykologisk tests
  • præsentation af testbatterier, normer samt rationaler opdelt i målgrupperne: børn, unge samt voksne
  • præsentation af rationaler samt normer bag testbatterier

Lektion 6 + 7: Kognitive dysfunktioner - årsag og intervention

Indhold:

  • årsager til kognitive deficits samt disses fremtrædelsesform
  • mulige interventionsformer med udgangspunkt i fagets skoledannelser
  • afasi

Lektion 8 + 9: Hukommelse og demenstyper

Indhold:

  • hukommelsesfunktioner i den raske hjerne
  • demenstyper

Lektion 10 + 11: Frontallapssyndromer

Indhold:

  • personlighedsforandringer
  • typeopdelte frontallapssyndromer
  • sygdomsårsager- samt fremtrædelsesformer

Lekton 12 + 13: Neurorehabilitering i et selvpsykologisk perspektiv

Lektion 14: Assessmentmetoder

Fagets kursuskode: PSYF09TC

Faglige forudsætninger

Opgaveseminarer:

Forudsætningen for at kunne tilmelde sig et opgaveseminar i et semester er, at den studerende har bestået eller har mulighed for at bestå alle øvrige fag på bacheloruddannelsen og dermed afslutte bacheloruddannelsen.

Fordybelsesaktiviteter:

Social- og personlighedspsykologi, Kognitions- og indlæringspsykologi samt Udviklingspsykologi skal være bestået.

Underviser

Ekstern lektor Trine Caspersen

 

Undervisnings- og arbejdsform

Seminarundervisning

 

Litteratur

Vejledende litteratur:

Bertelsen, P. (1994). Tilværelsesprojektet. Det menneskeliges niveauer belyst i den terapeutiske proces. Kbh.: Dansk Psykologisk Forlag

Boeckstyns, M. et.al. (2002). Skadestuekirurgi. 4. ed.. Kbh.: Munksgaard

Burgess, P. et.al.: The Ecological Validity of Tests of Executive Functions, i: Journal of the International Neuropsychological Society, vol 4, London, 1998, pp 547-558 

Cowan, N. (2005) Working Memory Capacity, N.Y.: Psychology Press

Damasio, A. (2004). Fornemmelsen af det, der sker. Kbh.: Hans Reitzels Forlag

Dietrichs, E. & Gjerstad, L. (1997). Vor fantastiske hjerne. Kbh.: Akademisk Forlag

Elsass, P. et.al. (ed)(2006): Assessmentmetoder. Håndbog for Psykologer og Psykiatere. Kbh.: Dansk Psykologisk Forlag

Eriksson, H. (2003). Neuropsykologi. Normalfunktion, demensformer og afgrænsede hjerneskader. Kbh.: Hans Reitzels Forlag a/s  

Feinberg, T.E. & Farah, M.J. (2003). Behavioral Neurology and Neuropsykology. 2. ed., New York: Mc Graw-Hill

Gade, A. (1998). Hjerneprocesser. Kognition og neurovidenskab. Kbh: Frydenlund Grafisk

Goldberg, E.(2002). Hjernens Dirigent. Frontallapperne og den civiliserede bevidsthed. Kbh.: Dansk Psykologisk Forlag

Goldberg, E.(2005). Visdommens Paradoks.  Kbh.: Dansk Psykologisk Forlag

Hansen, J.T. (2001). Selvet som rettethed - en teori om noget af det, der driver og former menneskeliv. Århus: Klim

Kirk, H. (2004). Hjernen bag erfaring. Kbh.: Akademisk Forlag

Kohut, H. (2002). Selvets Psykologi. Kbh.: Hans Reitzels Forlag

Kolb, B. & Whishaw, I.Q. (2008). Fundamentals of Human Psychology. 6th.ed. New York: Worth

Lezak, M.D. et al (2004). Neuropsychological Assessment. 4.ed.. New York: Oxford University Press

Lieberman, D.A. (2004). Learning and Memory. An Intelligent Approach. Belmont:

Wadsworth/Thomsen Learning.

Lishman, W.A. (1997). Organic Psychiatry. The Psychological Consequences of Cerebral Disorder. 3.ed.. Oxford: Blackwell Science

Luria, A.R. (1989). Hjernen. En introduktion til neuropsykologien. Kbh.: Nyt Nordisk Forlag

Miller, B.L. & Cummings, J.L. (ed.)(1999). The Human Frontal Lobes. Functions and Disorders. New York: The Guildford Press

Morris, M. og Lundell, J. (2003): Ubiquitous Computing for Cognitive Decline: Findings from Intel's Proactive Health Research. Santa Clara: Intel Corporation

Nielsen, J & Lang, P. et.al.: The systematic professional: Domain of action and the question of neutrality, i: Human Systems , vol. 1, Iss.1., London 1990, p. 34-49

Nolte, J. (1988). The Human Brain. 2. ed.. Missouri: The C.V. Mosby Company 

Oesterich, I. & Holm, L. (red.)(2001). Kognitiv Miljøterapi. At skabe et behandlingsmiljø i et ligeværdigt samarbejde. Kbh.: Dansk Psykologisk Forlag

Oesterich, I. H. (2000).  Tankens Kraft - Kognitiv Terapi I Klinisk Praksis. 2. udg.. Kbh.: Dansk Psykologisk Forlag

Parkin, A.J. (1997). Memory and Amnesia. An Introduction. 2. ed.. Oxford: Blackwell Publishers Ltd.

Paulson, O.B. et. al. (2004). Klinisk Neurologi og Neurokirurgi. 4. udg..Kbh.: FADL

Perskine, A. et.al. (2004). Cerebral anoxia and disability , i: Brain Injury , vol. 18, p. 1243-1254, 2004

Pondsford, J. (ed.)(2004). Cognitiv and behavioral rehabilitation - from neurobiology to clinical practice. New York: The Guildford Press

Pondsford, J. (2002). Traumatic Brain Injury. Rehabilitation for Everyday Adaptive Living. Howe: Psychology Press Ltd, Publishers 

Putz, R. & Pabst, R. (ed.)(2006). Sobotta. Atlas of Human Anatomy. Vol.1. Upper Limb. 13. ed. London: Lippincott Williams & Wilkins

Silver, J.M. et al. (ed.)(2005). Textbook of Traumatic Braininjury. Arlington: American Psychiatric Publishing, Inc.

Smith, L. (1996). Småbarnsalderens Nevropsykologi. Oslo: Universitetsforlaget a/s 

Spreen, O. et al. (1984). Human Developmental Neuropsychology. New York: Oxford University Press

Squire, L.R. & Kandell, E.R. (2008): Memory. From Minds to Molecules. 2. ed. N.Y: Scientific American Library

Stuss, D.T. & Knight, R.T. (ed.)(2002). Principles of Frontal Lobe Function. New York: Oxford University Press 

Tempel, C. (1997). Developmental Cognitive Neuropsychology. Sussex: Psychology Press Ltd. 

Wilson, B. (1987). Rehabilitation of Memory. New York: The Guildford Press 

Undervisningstidspunkt og sted

Uge 7-12: Fredag 12-15, lokale 235, bygning 1481

Derefter flyttes undervisningen til:
Uge 13 - semestret ud: Fredag 8-11, lokle 225, bygning 1481

Første gang: 13. februar 2009

 

 

 

Særlige bemærkninger

Fordybelsesaktivitet: Opgaveseminarer kan benyttes alene som fordybelsesaktivitet, men det må påregnes, at undervisningen til slut vil være orienteret mod opgavevejledning.

Udbydes også som almenpsykologisk seminar på kandidatuddannelsen. 10 pladser er reserveret bachelorstuderende.

 

 

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i psykologi

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Deltagelse: 80% tilstedeværelse

Se i øvrigt

http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/