[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Formålet med faget er - med baggrund i den studerendes hidtidige valg af fag - at den studerende på basis af et eller flere af de konstituerende fag fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne - samt at den studerende fordyber sig i specifikke tilgange og metoder som psykologien som videnskab og/eller profession kan bringe i anvendelse over for dette genstandsområde og/eller denne problemstilling.
Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser (herunder alt efter seminarets art også tværfaglighed og interventionsformer) inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domænet
Et valgfrit seminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder inden for den psykologiske videnskab.
Kriterier for målopnåelse
1. Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
2. Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
3. Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet i forhold til - emnet og opgaven.
Lektion 1 + 2 + 3: Hjernens opbygning og funktion
Indhold:
Lektion 4 + 5: Den neuropsykologisk undersøgelse
a. Indhold: Rationaler
b. Normer
c. Evidens, reliabilitet og validitet
d. Praksis
Lektion 6 + 7: Kognitive dysfunktioner - årsag og intervention
Indhold:
Lektion 8 + 9: Hukommelse og demenstyper
Indhold:
Lektion 10 + 11: Frontallapssyndromer
Indhold:
Lekton 12 + 13: Neurorehabilitering i et selvpsykologisk perspektiv
Lektion 14: Assessmentmetoder
Fagets kursuskode: PSYF09TC
Ingen særlige
Ekstern lektor Trine Caspersen
Gruppeundervisning inkl. vejledning
Vejledende litteratur:
Bertelsen, P. (1994). Tilværelsesprojektet. Det menneskeliges niveauer belyst i den terapeutiske proces. Kbh.: Dansk Psykologisk Forlag
Boeckstyns, M. et.al. (2002). Skadestuekirurgi. 4. ed.. Kbh.: Munksgaard
Burgess, P. et.al.: The Ecological Validity of Tests of Executive Functions, i: Journal of the International Neuropsychological Society, vol 4, London, 1998, pp 547-558
Cowan, N. (2005) Working Memory Capacity, N.Y.: Psychology Press
Damasio, A. (2004). Fornemmelsen af det, der sker. Kbh.: Hans Reitzels Forlag
Dietrichs, E. & Gjerstad, L. (1997). Vor fantastiske hjerne. Kbh.: Akademisk Forlag
Elsass, P. et.al. (ed)(2006): Assessmentmetoder. Håndbog for Psykologer og Psykiatere. Kbh.: Dansk Psykologisk Forlag
Eriksson, H. (2003). Neuropsykologi. Normalfunktion, demensformer og afgrænsede hjerneskader. Kbh.: Hans Reitzels Forlag a/s
Feinberg, T.E. & Farah, M.J. (2003). Behavioral Neurology and Neuropsykology. 2. ed., New York: Mc Graw-Hill
Gade, A. (1998). Hjerneprocesser. Kognition og neurovidenskab. Kbh: Frydenlund Grafisk
Goldberg, E.(2002). Hjernens Dirigent. Frontallapperne og den civiliserede bevidsthed. Kbh.: Dansk Psykologisk Forlag
Goldberg, E.(2005). Visdommens Paradoks. Kbh.: Dansk Psykologisk Forlag
Hansen, J.T. (2001). Selvet som rettethed - en teori om noget af det, der driver og former menneskeliv. Århus: Klim
Kirk, H. (2004). Hjernen bag erfaring. Kbh.: Akademisk Forlag
Kohut, H. (2002). Selvets Psykologi. Kbh.: Hans Reitzels Forlag
Kolb, B. & Whishaw, I.Q. (2008). Fundamentals of Human Psychology. 6th.ed. New York: Worth
Lezak, M.D. et al (2004). Neuropsychological Assessment. 4.ed.. New York: Oxford University Press
Lieberman, D.A. (2004). Learning and Memory. An Intelligent Approach. Belmont:
Wadsworth/Thomsen Learning.
Lishman, W.A. (1997). Organic Psychiatry. The Psychological Consequences of Cerebral Disorder. 3.ed.. Oxford: Blackwell Science
Luria, A.R. (1989). Hjernen. En introduktion til neuropsykologien. Kbh.: Nyt Nordisk Forlag
Miller, B.L. & Cummings, J.L. (ed.)(1999). The Human Frontal Lobes. Functions and Disorders. New York: The Guildford Press
Morris, M. og Lundell, J. (2003): Ubiquitous Computing for Cognitive Decline: Findings from Intel's Proactive Health Research. Santa Clara: Intel Corporation
Nielsen, J & Lang, P. et.al.: The systematic professional: Domain of action and the question of neutrality, i: Human Systems , vol. 1, Iss.1., London 1990, p. 34-49
Nolte, J. (1988). The Human Brain. 2. ed.. Missouri: The C.V. Mosby Company
Oesterich, I. & Holm, L. (red.)(2001). Kognitiv Miljøterapi. At skabe et behandlingsmiljø i et ligeværdigt samarbejde. Kbh.: Dansk Psykologisk Forlag
Oesterich, I. H. (2000). Tankens Kraft - Kognitiv Terapi I Klinisk Praksis. 2. udg.. Kbh.: Dansk Psykologisk Forlag
Parkin, A.J. (1997). Memory and Amnesia. An Introduction. 2. ed.. Oxford: Blackwell Publishers Ltd.
Paulson, O.B. et. al. (2004). Klinisk Neurologi og Neurokirurgi. 4. udg..Kbh.: FADL
Perskine, A. et.al. (2004). Cerebral anoxia and disability , i: Brain Injury , vol. 18, p. 1243-1254, 2004
Pondsford, J. (ed.)(2004). Cognitiv and behavioral rehabilitation - from neurobiology to clinical practice. New York: The Guildford Press
Pondsford, J. (2002). Traumatic Brain Injury. Rehabilitation for Everyday Adaptive Living. Howe: Psychology Press Ltd, Publishers
Putz, R. & Pabst, R. (ed.)(2006). Sobotta. Atlas of Human Anatomy. Vol.1. Upper Limb. 13. ed. London: Lippincott Williams & Wilkins
Silver, J.M. et al. (ed.)(2005). Textbook of Traumatic Braininjury. Arlington: American Psychiatric Publishing, Inc.
Smith, L. (1996). Småbarnsalderens Nevropsykologi. Oslo: Universitetsforlaget a/s
Spreen, O. et al. (1984). Human Developmental Neuropsychology. New York: Oxford University Press
Squire, L.R. & Kandell, E.R. (2008): Memory. From Minds to Molecules. 2. ed. N.Y: Scientific American Library
Stuss, D.T. & Knight, R.T. (ed.)(2002). Principles of Frontal Lobe Function. New York: Oxford University Press
Tempel, C. (1997). Developmental Cognitive Neuropsychology. Sussex: Psychology Press Ltd.
Wilson, B. (1987). Rehabilitation of Memory. New York: The Guildford Press
Uge 7-12: Fredag 12-15, lokale 235, bygning 1481
Derefter flyttes undervisningen til:
Uge 13-semestret ud: Fredag 8-11, lokale 225, bygning 1481
Første gang: 13. februar 2009
Udbydes også som opgaveseminar på bacheloruddannelsen. 10 pladser er reserveret bachelorstuderende.
Deltagelse: 80% tilstedeværelse
20 siders opgave
Se i øvrigt http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/