Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Neuropsykologi i et alment psykologisk perspektiv - KAND ( forår 2009 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: KAND
  • Semester/kvarter: 1., 2. eller 3. semester
  • Timer per uge: 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen. Se   http://psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 15261

Formål

Fagets formål

Formålet med faget er - med baggrund i den studerendes hidtidige valg af fag - at den studerende på basis af et eller flere af de konstituerende fag fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne - samt at den studerende fordyber sig i specifikke tilgange og metoder som psykologien som videnskab og/eller profession kan bringe i anvendelse over for dette genstandsområde og/eller denne problemstilling.

Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser (herunder alt efter seminarets art også tværfaglighed og interventionsformer) inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Domænet

Et valgfrit seminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder inden for den psykologiske videnskab.

Kriterier for målopnåelse

1. Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
  • på et ikke umiddelbart litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag.

2. Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)
  • på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)
  • på en ikke umiddelbart litteraturgivet måde selvstændigt at udtænke, diskutere og argumentere for tilgange til problemstillinger og/eller udvise selvstændig hypotese-, begrebs- og modeldannelse (at kunne generere, teoretisere, hypotesedanne, reflektere, perspektivere).

3. Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.
  • at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)

at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet i forhold til - emnet og opgaven.

Indhold

Lektion 1 + 2 + 3: Hjernens opbygning og funktion

Indhold:

  • anatomi og funktion
  • plasticitet
  • sansedeprivation
  • billeddannelsestekniker
  • neurokemi
  • farmakologi
  • psykosomatik samt neuropsykologiske forhold ved psykiske lidelser og misbrugs problematikker

Lektion 4 + 5: Den neuropsykologisk undersøgelse

a. Indhold: Rationaler
b. Normer
c. Evidens, reliabilitet og validitet
d. Praksis

  • gennemgang af den neuropsykologiske undersøgelses tre elementer: anamnese, klinisk indtryk, neuropsykologisk tests
  • præsentation af testbatterier, normer samt rationaler opdelt i målgrupperne: børn, unge samt voksne
  • præsentation af rationaler samt normer bag testbatterier

Lektion 6 + 7: Kognitive dysfunktioner - årsag og intervention

Indhold:

  • årsager til kognitive deficits samt disses fremtrædelsesform
  • mulige interventionsformer med udgangspunkt i fagets skoledannelser
  • afasi

Lektion 8 + 9: Hukommelse og demenstyper

Indhold:

  • hukommelsesfunktioner i den raske hjerne
  • demenstyper

Lektion 10 + 11: Frontallapssyndromer

Indhold:

  • personlighedsforandringer
  • typeopdelte frontallapssyndromer
  • sygdomsårsager- samt fremtrædelsesformer

Lekton 12 + 13: Neurorehabilitering i et selvpsykologisk perspektiv

Lektion 14: Assessmentmetoder

Fagets kursuskode: PSYF09TC

Faglige forudsætninger

Ingen særlige

Underviser

Ekstern lektor Trine Caspersen

Undervisnings- og arbejdsform

Gruppeundervisning inkl. vejledning

Litteratur

Vejledende litteratur:

Bertelsen, P. (1994). Tilværelsesprojektet. Det menneskeliges niveauer belyst i den terapeutiske proces. Kbh.: Dansk Psykologisk Forlag

Boeckstyns, M. et.al. (2002). Skadestuekirurgi. 4. ed.. Kbh.: Munksgaard

Burgess, P. et.al.: The Ecological Validity of Tests of Executive Functions, i: Journal of the International Neuropsychological Society, vol 4, London, 1998, pp 547-558 

Cowan, N. (2005) Working Memory Capacity, N.Y.: Psychology Press

Damasio, A. (2004). Fornemmelsen af det, der sker. Kbh.: Hans Reitzels Forlag

Dietrichs, E. & Gjerstad, L. (1997). Vor fantastiske hjerne. Kbh.: Akademisk Forlag

Elsass, P. et.al. (ed)(2006): Assessmentmetoder. Håndbog for Psykologer og Psykiatere. Kbh.: Dansk Psykologisk Forlag

Eriksson, H. (2003). Neuropsykologi. Normalfunktion, demensformer og afgrænsede hjerneskader. Kbh.: Hans Reitzels Forlag a/s  

Feinberg, T.E. & Farah, M.J. (2003). Behavioral Neurology and Neuropsykology. 2. ed., New York: Mc Graw-Hill

Gade, A. (1998). Hjerneprocesser. Kognition og neurovidenskab. Kbh: Frydenlund Grafisk

Goldberg, E.(2002). Hjernens Dirigent. Frontallapperne og den civiliserede bevidsthed. Kbh.: Dansk Psykologisk Forlag

Goldberg, E.(2005). Visdommens Paradoks.  Kbh.: Dansk Psykologisk Forlag

Hansen, J.T. (2001). Selvet som rettethed - en teori om noget af det, der driver og former menneskeliv. Århus: Klim

Kirk, H. (2004). Hjernen bag erfaring. Kbh.: Akademisk Forlag

Kohut, H. (2002). Selvets Psykologi. Kbh.: Hans Reitzels Forlag

Kolb, B. & Whishaw, I.Q. (2008). Fundamentals of Human Psychology. 6th.ed. New York: Worth

Lezak, M.D. et al (2004). Neuropsychological Assessment. 4.ed.. New York: Oxford University Press

Lieberman, D.A. (2004). Learning and Memory. An Intelligent Approach. Belmont:

Wadsworth/Thomsen Learning.

Lishman, W.A. (1997). Organic Psychiatry. The Psychological Consequences of Cerebral Disorder. 3.ed.. Oxford: Blackwell Science

Luria, A.R. (1989). Hjernen. En introduktion til neuropsykologien. Kbh.: Nyt Nordisk Forlag

Miller, B.L. & Cummings, J.L. (ed.)(1999). The Human Frontal Lobes. Functions and Disorders. New York: The Guildford Press

Morris, M. og Lundell, J. (2003): Ubiquitous Computing for Cognitive Decline: Findings from Intel's Proactive Health Research. Santa Clara: Intel Corporation

Nielsen, J & Lang, P. et.al.: The systematic professional: Domain of action and the question of neutrality, i: Human Systems , vol. 1, Iss.1., London 1990, p. 34-49

Nolte, J. (1988). The Human Brain. 2. ed.. Missouri: The C.V. Mosby Company 

Oesterich, I. & Holm, L. (red.)(2001). Kognitiv Miljøterapi. At skabe et behandlingsmiljø i et ligeværdigt samarbejde. Kbh.: Dansk Psykologisk Forlag

Oesterich, I. H. (2000).  Tankens Kraft - Kognitiv Terapi I Klinisk Praksis. 2. udg.. Kbh.: Dansk Psykologisk Forlag

Parkin, A.J. (1997). Memory and Amnesia. An Introduction. 2. ed.. Oxford: Blackwell Publishers Ltd.

Paulson, O.B. et. al. (2004). Klinisk Neurologi og Neurokirurgi. 4. udg..Kbh.: FADL

Perskine, A. et.al. (2004). Cerebral anoxia and disability , i: Brain Injury , vol. 18, p. 1243-1254, 2004

Pondsford, J. (ed.)(2004). Cognitiv and behavioral rehabilitation - from neurobiology to clinical practice. New York: The Guildford Press

Pondsford, J. (2002). Traumatic Brain Injury. Rehabilitation for Everyday Adaptive Living. Howe: Psychology Press Ltd, Publishers 

Putz, R. & Pabst, R. (ed.)(2006). Sobotta. Atlas of Human Anatomy. Vol.1. Upper Limb. 13. ed. London: Lippincott Williams & Wilkins

Silver, J.M. et al. (ed.)(2005). Textbook of Traumatic Braininjury. Arlington: American Psychiatric Publishing, Inc.

Smith, L. (1996). Småbarnsalderens Nevropsykologi. Oslo: Universitetsforlaget a/s 

Spreen, O. et al. (1984). Human Developmental Neuropsychology. New York: Oxford University Press

Squire, L.R. & Kandell, E.R. (2008): Memory. From Minds to Molecules. 2. ed. N.Y: Scientific American Library

Stuss, D.T. & Knight, R.T. (ed.)(2002). Principles of Frontal Lobe Function. New York: Oxford University Press 

Tempel, C. (1997). Developmental Cognitive Neuropsychology. Sussex: Psychology Press Ltd. 

Wilson, B. (1987). Rehabilitation of Memory. New York: The Guildford Press 

Undervisningstidspunkt og sted

Uge 7-12: Fredag 12-15, lokale 235, bygning 1481

Derefter flyttes undervisningen til:
Uge 13-semestret ud: Fredag 8-11, lokale 225, bygning 1481


Første gang: 13. februar 2009

Særlige bemærkninger

Udbydes også som opgaveseminar på bacheloruddannelsen. 10 pladser er reserveret bachelorstuderende.

 

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i psykologi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Deltagelse: 80% tilstedeværelse
20 siders opgave

Se i øvrigt   http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/