[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Fagets formål er at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets domæne og genstandsområder - på en sådan måde at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger og forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domæne
Faget omhandler et domæne, der kan beskrives ved forholdet mellem didaktik og almenpsykologi. Dette forhold analyseres ud fra aftagerperspektiv, gældende samfunds- og institutionspraksis, kommunikationsmæssige forhold samt planlægningsmæssige rammer.
Genstandsområder
Faget omfatter teoretisk og praktisk følgende overordnede genstandsområder og deres kerne begreber:
Formålet med forløbet er at danne en teoretisk basis for planlægning af undervisning af psykologisk fagstof for ikke-psykologer.
Kurset er tilrettelagt med henblik på at opbygge et grundlag for planlægning og tilrettelæggelse af undervisning i psykologi. Hovedopgaven vil være at planlægge et konkret undervisningsforløb i psykologi til en selvvalgt målgruppe. Forløbet er en blanding af forelæsning, plenumdiskussion, gruppearbejde og gruppeoplæg. Det er struktureret sådan for at støtte tilegnelse af relevant viden i forhold til løsning af denne hovedopgave. De studerende vil i grupper arbejde på opgaven. Grupperne udarbejder en skriftlig synopsis/rapport og der er mundtlig fremlægning og evaluering om fredagen.
Kursuskode: PSYF09FORM
Ingen særlige
Peter Musaeus (ansvarlig)
Øvelsesundervisning
Dansk
Grundbog
Hiim,H. & Hippe, E. (2007).
Læring gennem oplevelse, forståelse og handling: en studiebog i didaktik
, Gyldendal, Kbh. i alt 319 sider.
Artikler og kapitler
Banyard P, Grayson A. 1999. Teaching with original sources. I:
Lessons learned: Practical advice for the teaching of psychology, Vol.1
red. Perlman B, McCann LI, McFadden SH, s. 29-35 Washington, D.C. American Psychological Society
Bruner, J. (1998). Uddannelseskulturen . København: Munksgaard. Heri: kap. 3; s. 127 - 150.
Dahler Larsen. (1998). Den rituelle Refleksion . Odense: Odense, kap.1,3,5 , Universitetsforlag. Heri: s. 9 - 25
Damberg, E. (1995). Pædagogik & Perspektiv. En gymnasial didaktik . København: Munksgaard, s.96-104
Damsager, A. & Grunnet, H. (1995). (red). Vi har psykologi . København: Munksgaard., kap.3-4
Dewey, R. A. (1999). Finding the right introductory psychology textbook. I: B. Perlman, L. I. McCann, & S. H. McFadden (red), Lessons learned: Practical advice for the teaching of psychology (Vol. 1) , s. 25-28. Washington, D. C.: American Psychological Society
Gale, A.G. & Francis (1993). Teaching of psychology to other professionals. I: Teaching Psychology. Information and Ressources , Third edition, BPS
Hedegaard, M. (1995). Tænkning, Viden, Udvikling . Århus Universitetsforlag s.28-90
Hvass, H. (2003). Retorik - at lære mundtlig formidling , Gyldendal, s.41-78
Kraft, G. (1998). Didaktik mellem etik og psykologi. Psyke & Logos nr. 2.
Kraft, G. (2004). Læringsteori eller/og formidling. Tidsskriftet KVAN nr. 70.
Fibæk Laursen P. (1999). Didaktik og kognition - En grundbog . I serien Carpe, Gyldendal Uddannelse, 1999, s.149-166 & s.181-193
Sternberg, R. J. (1999). Twenty tips for teaching introductory psychology. I: B. Perlman, L. I. McCann, & S. H. McFadden (red.), Lessons learned: Practical advice for the teaching of psychology (Vol. 1) s. 99-104. Washington, D. C.: American Psychological Society
+ selvvalgt pensum (se bl.a. pensumhylde)
Det anbefales at læse grundbogen inden kursusstart.
Mandag - fredag, 9-16 uge 6 og uge 24
Følgende lokaler er reserveret:
Uge 6: Lokale 224, 332, 334 og 340, bygning 1481
Uge 24: lokale 225, 233, 235, 239, bygning 1481
Afhængig af antal tilmeldte til faget, vil der blive oprettet 2 hold, 1 hold i uge 6 og 1 hold i uge 24. Holdet i uge 24 vil kun blive oprettet, såfremt der ikke er plads til alle på holdet i uge 6.
Psykologiformidling er jf. studieordningen for Bacheloruddannelsen, 2007 et "valgfag". Faget kan indgå i stedet for psykiatri eller opgaveseminar.
Deltagelse: 80% tilstedeværelse, aflevering af gruppesynopis, præsentation af selvvalgt undervisningsforløb og afsluttende kursusevaluering på aula.
Se i øvrigt http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/