[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Formålet med faget er - med baggrund i den studerendes hidtidige valg af fag - at den studerende på basis af et eller flere af de konstituerende fag fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne - samt at den studerende fordyber sig i specifikke tilgange og metoder som psykologien som videnskab og/eller profession kan bringe i anvendelse over for dette genstandsområde og/eller denne problemstilling.
Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser (herunder alt efter seminarets art også tværfaglighed og interventionsformer) inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domænet
Et valgfrit seminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder inden for den psykologiske videnskab.
Kriterier for målopnåelse
1. Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
2. Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
3. Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet i forhold til - emnet og opgaven.
Seminaret vil starte med en introduktion til hele området. Herefter vil fokus ligge på en række udvalgte temaer (diagnostik, stressorer patologiudviklende processer, social støtte, mestring, personlighed), som belyses gennem empiriske undersøgelser. Sideløbende hermed gennemgås en række forskellige traumetyper (overfald, voldtægt, trafikulykker, livstruende sygdomme, naturkatastrofer, krig) med henblik på at fremme en indsigt dels i de traumespecifikke nøgleoplevelser, dels i de typiske eftervirkninger. De forskellige metodiske tilgange og teoretiske paradigmer, som undersøgelserne er baseret på, vil blive drøftet undervejs. Behandlingsmetoder vil ligeledes blive berørt.
Undervisningen vil veksle mellem oplæg fra lærer og studerende, diskussion og videoklip. Seminaret forudsætter aktiv studenterdeltagelse.
Undervisningsplan vil foreligge ved undervisningens start.
Fagets kursuskode: PSYF09AE
Grundfag A, klinisk psykologi skal være bestået
Ask Elklit
Gruppeundervisning inkl. vejledning
Litteraturliste vil foreligge ved undervisningens start
Grundbog: Firedman, M.J., Keane, T.M. & Resick, P.A.: Handbook of PTSD. NY: Guilford, 2007.
Onsdag 9-12, lokale 235, bygning 1481
Første gang: 11. februar 2009
Deltagelse: 80% tilstedeværelse samt 1-2 oplæg
20 siders opgave
Se i øvrigt http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/