Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Retspsykologi og retspsykiatri ( forår 2009 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: KAND
  • Semester/kvarter: 2. eller 3. semester
  • Timer per uge: 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen. Se  http://psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 15259

Formål

Fagets formål

Formålet med faget er - med baggrund i den studerendes hidtidige valg af fag - at den studerende på basis af et eller flere af de konstituerende fag fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne - samt at den studerende fordyber sig i specifikke tilgange og metoder som psykologien som videnskab og/eller profession kan bringe i anvendelse over for dette genstandsområde og/eller denne problemstilling.

Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser (herunder alt efter seminarets art også tværfaglighed og interventionsformer) inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Domænet

Et valgfrit seminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder inden for den psykologiske videnskab.

Kriterier for målopnåelse

1. Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
  • på et ikke umiddelbart litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag.

2. Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)
  • på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)
  • på en ikke umiddelbart litteraturgivet måde selvstændigt at udtænke, diskutere og argumentere for tilgange til problemstillinger og/eller udvise selvstændig hypotese-, begrebs- og modeldannelse (at kunne generere, teoretisere, hypotesedanne, reflektere, perspektivere).

3. Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.
  • at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)

at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet i forhold til - emnet og opgaven.

Indhold

Seminarets sigte er en indføring i psykologens rolle i den danske retspsykiatri. Her sættes almenpsykologiske fænomener som intelligens, impulsivitet, fri vilje og realitetstestning op mod de tilsvarende - men ikke nødvendigvis ensbetydende - juridiske begreber som evnen til forudsigelse af konsekvenser, farlighed, skyldighed og tilregnelighed. Hvis personer der dømmes for forbrydelser ikke kan leve op til disse, kan retten udover fængsel idømme dem retspsykiatriske sanktioner som behandling, anbringelse og forvaring som alternativer til straf. Under mentalobservationen spiller den psykologiske undersøgelse en vægtig rolle i forhold til - via anamnesetagning, observation, interview og testning - at afdække den sigtedes kognitive kapaciteter, personlighedskarakteristika og eventuelle psykopatologi, se disse i forhold til den nu påsigtede forbrydelse, og forudsige muligheden for fremtidige ligeartede handlemåder.

 

Seminaret fokuserer på mentalobservationen og dens relation til juraen og de retspsykatriske sanktioner. Det indebærer en teoretisk gennemgang og diskussion af patologiske syndromer og behandlingsformer der er relevante indenfor retspsykiatrien (såsom ved mental retardering, forstyrrelse af opmærksomheden, seksuelle afvigelser, psykopati, personlighedsforstyrrelser, paranoide og bizarre psykotiske tilstande, samt effekterne af alkohol-og stofmisbrug) - og som kan forklare de psykologiske motiver bag en persons forbrydelser (mangel på evne til omverdensforståelse og mentalisering, affektbåren tilknytningskontrol, psykopatisk instrumentalitet, driftsstyring, erotomani, indbildt selvforsvar, psykotiske vrangideer etc.). Via en gennemgang af forskellige cases og de tilhørende psykologiske undersøgelsedata, sættes der fokus på pålideligheden af personens udsagn (erindringers validitet og malingering), samt den psykologiske fremgangsmetodes påstående sandhedsværdi (validiteten og reliabiliteten i den kliniske bedømmelse og de psykologiske tests). Endelig vil der være fokus på vurderingen af recidivrisiko og potentiel farlighed.

 

De studerende vil i løbet af seminaret skulle deltage i ratingøvelser og praksisrettede vurderinger i forbindelse med de omtalte cases, samt stå for opsamlinger indenfor de forskellige emneområder. Der vil være opgavevejledning i forbindelse med holdtimerne, med fokus på litteraturindsamling, problemformulering og disposition i forhold til den afsluttende seminaropgave.

Fagets kursuskode: PSYF09LBP

Faglige forudsætninger

Grundfag A, klinisk psykologi skal være bestået

Underviser

Ekstern lektor, psykolog Lars Bjerggaard Pedersen, Retspsykiatrisk Afdeling, Risskov

Undervisnings- og arbejdsform

Gruppeundervisning inkl. vejledning, caseøvelser og diskussioner.

Litteratur

Litteraturliste og undervisningsplan udleveres ved undervisningsstart

Primær litteratur:
Kramp, Lunn & Waaben (1996). 'Retspsykiatri'. GadJura. Howitt (2002). 'Forensic & Criminal Psychology'. Prentice/Hill Gacono (Ed.) (2000). 'The Clinical and Forensic Assement of Psychopathy'. Lawrence Erlbaum.

Undervisningstidspunkt og sted

Mandag 13-16, lokale 235, bygning 1481

Første gang: 9. februar 2009

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i psykologi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Deltagelse: 80% tilstedeværelse samt skriftlige og mundtlige oplæg
20 siders opgave

Se i øvrigt   http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/