Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Rusmidler og det moderne samfund ( forår 2009 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: KAND
  • Semester/kvarter: 1., 2. eller 3. semester
  • Timer per uge: 3 timer i 12 uger
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen. Se  http://psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 15262

Formål

Fagets formål

Formålet med faget er - med baggrund i den studerendes hidtidige valg af fag - at den studerende på basis af et eller flere af de konstituerende fag fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne - samt at den studerende fordyber sig i specifikke tilgange og metoder som psykologien som videnskab og/eller profession kan bringe i anvendelse over for dette genstandsområde og/eller denne problemstilling.

Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser (herunder alt efter seminarets art også tværfaglighed og interventionsformer) inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Domænet

Et valgfrit seminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder inden for den psykologiske videnskab.

Kriterier for målopnåelse

1. Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
  • på et ikke umiddelbart litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag

2. Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)
  • på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)
  • på en ikke umiddelbart litteraturgivet måde selvstændigt at udtænke, diskutere og argumentere for tilgange til problemstillinger og/eller udvise selvstændig hypotese-, begrebs- og modeldannelse (at kunne generere, teoretisere, hypotesedanne, reflektere, perspektivere)

3. Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.
  • at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)

at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet i forhold til - emnet og opgaven.

Indhold

Forelæsninger af faste medarbejdere ved Center for Rusmiddelforskning. Oplæg fra de stude­rende.

 

Et tværfagligt kursus som med udgangspunkt i psykologiske/socialpsykologiske, antropologi­ske og sociologiske teorier og metoder har til formål at belyse forskellige aspekter af forhol­det mellem rusmiddelbrug og -misbrug og det moderne samfund.

På kurset undersøges rusmidler og det moderne samfund udfra tre forskellige vinkler. Den første fokuserer på brug og forbrug af rusmidler. Hvordan bruges rusmidler i forskellige sammenhænge og hvilken betydning har de? Hvilke former for afvigelses- og normalitetsfor­ståelser sættes i spil? Den anden fokuserer på statens brug af forskellige alkohol- og narkoti­kapolitiske virkemidler med henblik på at regulere og kontrollere brugen af rusmidler samt koordinere og overvåge området. Hvordan kategoriseres alkohol og narkotika og hvad inde­bærer denne klassifikation? Den tredje vinkel fokuserer på samfundets reaktion på misbrug og på de personer, der har udviklet dette misbrug. Der vil være fokus på forskellige social indsat­ser (behandling, skadesreduktion mm.), på hvordan man teoretisk kan forstå misbrug og afhængighed, samt forskellige kategorier af rusmiddelbrugere, som er brugere af de sociale indsatser. Formålet med faget er at give den studerende en bred indføring i hvilke betydninger og positioner rusmidlerne har i det moderne samfund, set ud fra såvel sociologiske, antropologiske og socialpsykologi­ske/psykologiske perspektiver.

 

Fagets kursuskode: PSYF09RUSM

Faglige forudsætninger

Ingen særlige

Underviser

Koordinator: Vibeke Asmussen Frank, Center for Rusmiddelforskning. Derudover faste medarbejde ved Center for Rusmiddelforskning.

Undervisnings- og arbejdsform

Gruppeundervisning inkl. vejledning

Litteratur

1250 sider. Kompendium med litteratur købes ved undervisningsstart.

Eksempel fra pensumlisten:
Pedersen, M.U. 2005, Udvikling af misbrug og afhængighed af rusmidler , Århus Universitetsforlag.

Undervisningstidspunkt og sted

Onsdag 12.15-15, Bygning 1451, lokale 1451

Første gang: 11. februar 2009

Særlige bemærkninger

Optagelse på tværfagligt seminar - ansøgningsprocedure for studerende fra andre institutter: Faget søges som meritmodul. Se regelsættet under "Tilmelding til undervisning, ´Foråret 2009" på www.psy.au.dk .

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i psykologi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Deltagelse: 80% tilstedeværelse samt mundtlige oplæg fra studerende
20 siders opgave

Se i øvrigt   http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/