[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Formålet med faget er - med baggrund i den studerendes hidtidige valg af fag - at den studerende på basis af et eller flere af de konstituerende fag fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne - samt at den studerende fordyber sig i specifikke tilgange og metoder som psykologien som videnskab og/eller profession kan bringe i anvendelse over for dette genstandsområde og/eller denne problemstilling.
Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser (herunder alt efter seminarets art også tværfaglighed og interventionsformer) inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domænet
Et valgfrit seminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder inden for den psykologiske videnskab.
Kriterier for målopnåelse
1. Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
2. Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
3. Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet i forhold til - emnet og opgaven.
Forelæsninger af faste medarbejdere ved Center for Rusmiddelforskning. Oplæg fra de studerende.
Et tværfagligt kursus som med udgangspunkt i psykologiske/socialpsykologiske, antropologiske og sociologiske teorier og metoder har til formål at belyse forskellige aspekter af forholdet mellem rusmiddelbrug og -misbrug og det moderne samfund.
På kurset undersøges rusmidler og det moderne samfund udfra tre forskellige vinkler. Den første fokuserer på brug og forbrug af rusmidler. Hvordan bruges rusmidler i forskellige sammenhænge og hvilken betydning har de? Hvilke former for afvigelses- og normalitetsforståelser sættes i spil? Den anden fokuserer på statens brug af forskellige alkohol- og narkotikapolitiske virkemidler med henblik på at regulere og kontrollere brugen af rusmidler samt koordinere og overvåge området. Hvordan kategoriseres alkohol og narkotika og hvad indebærer denne klassifikation? Den tredje vinkel fokuserer på samfundets reaktion på misbrug og på de personer, der har udviklet dette misbrug. Der vil være fokus på forskellige social indsatser (behandling, skadesreduktion mm.), på hvordan man teoretisk kan forstå misbrug og afhængighed, samt forskellige kategorier af rusmiddelbrugere, som er brugere af de sociale indsatser. Formålet med faget er at give den studerende en bred indføring i hvilke betydninger og positioner rusmidlerne har i det moderne samfund, set ud fra såvel sociologiske, antropologiske og socialpsykologiske/psykologiske perspektiver.
Fagets kursuskode: PSYF09RUSM
Ingen særlige
Koordinator: Vibeke Asmussen Frank, Center for Rusmiddelforskning. Derudover faste medarbejde ved Center for Rusmiddelforskning.
Gruppeundervisning inkl. vejledning
1250 sider. Kompendium med litteratur købes ved undervisningsstart.
Eksempel fra pensumlisten:
Pedersen, M.U. 2005,
Udvikling af misbrug og afhængighed af rusmidler
, Århus Universitetsforlag.
Onsdag 12.15-15, Bygning 1451, lokale 1451
Første gang: 11. februar 2009
Optagelse på tværfagligt seminar - ansøgningsprocedure for studerende fra andre institutter: Faget søges som meritmodul. Se regelsættet under "Tilmelding til undervisning, ´Foråret 2009" på www.psy.au.dk .
Deltagelse: 80% tilstedeværelse samt mundtlige oplæg fra studerende
20 siders opgave
Se i øvrigt http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/