[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Formålet med faget er - med baggrund i den studerendes hidtidige valg af fag - at den studerende på basis af et eller flere af de konstituerende fag fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne - samt at den studerende fordyber sig i specifikke tilgange og metoder som psykologien som videnskab og/eller profession kan bringe i anvendelse over for dette genstandsområde og/eller denne problemstilling.
Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser (herunder alt efter seminarets art også tværfaglighed og interventionsformer) inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domænet
Et valgfrit seminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder inden for den psykologiske videnskab.
Kriterier for målopnåelse
1. Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
2. Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
3. Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet i forhold til - emnet og opgaven.
Pædiatrisk psykologi (børnesundhedspsykologi), er den gren af sundhedspsykologien, der specifikt beskæftiger sig med psykologiske faktorers betydning for sundhed og somatisk sygdom hos børn og unge. Den pædiatriske psykologi har tre fokus-områder: 1) Psykosociale faktorers betydning for udvikling af sygdom hos børn og unge; 2) Psykosociale faktorers betydning for vedligeholdelse af sundhed eller sygdom hos den pædiatriske population; og 3) Psykosociale konsekvenser af forskellige medicinske problemstillinger hos børn og unge. Den pædiatriske psykologi beskæftiger sig eksempelvis med børn med kroniske sygdomme som diabetes og cystisk fibrose, livsstilssygdomme som fedme og type 2 diabetes hos børn, smertebehandling af børn og unge, og børn med kræft eller fysiske handicaps.
Til forskel fra den almindelige kliniske sundhedspsykologi forudsætter den pædiatriske psykologi et indgående kendskab til udviklingspsykologiske mekanismer, lige som forståelse for betydningen af familien og barnets øvrige sociale netværk er afgørende i forhold til pædiatrisk psykologisk arbejde.
Formålet med dette seminar er ikke alene at præsentere og diskutere sundhedspsykologiske teorier, metoder og problemstillinger, men også at opnå indsigt i nogle af de forskellige interventionsmetoder, som udspringer af ovenstående, og anvendes i relation til behandlingen af børn og unge.
Det forventes, at de studerende tilegner sig en indgående forståelse af det pædiatrisk psykologiske felt og dets tilgrundliggende forskningsmetoder, lige som det forventes, at de studerende deltager aktivt i undervisningen ved blandt andet at udarbejde 1-2 oplæg til holdet.
Der vil ligeledes afsættes tid på holdet til vejledning og feedback i forhold til problemformulering og disposition mhp. den afsluttende seminar-opgave.
Fagets kursuskode: PSYF09LJK
Grundfag A, klinisk psykologi skal være bestået
Ph.d.-stud. Lene Juel Kristensen og ph.d.-stud. Johanne H. Jeppesen
Gruppeundervisning inkl. vejledning
Grundbog : Roberts, MC . Ed. (2003). Handbook of Pediatric Psychology (3. Ed). New York: The Guilford Press. Kap. 1,5,6,7,8,9,10,12,13,18,20,23,31.
Litteraturliste og undervisningsplan udleveres første undervisningsgang, og vil være at finde på AULA umiddelbart før kursets start
Torsdag 13-16, lokale 235, bygning 1481
Første gang: 12. februar 2009
80% deltagelse samt 1-2 mundtlige oplæg + 20 siders opgave
Se i øvrigt http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/