Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Sundhedspsykologi - med særligt fokus på børn og unge ( forår 2009 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: KAND
  • Semester/kvarter: 2. eller 3. semester
  • Timer per uge: 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen. Se   http://psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 15254

Formål

Fagets formål

Formålet med faget er - med baggrund i den studerendes hidtidige valg af fag - at den studerende på basis af et eller flere af de konstituerende fag fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne - samt at den studerende fordyber sig i specifikke tilgange og metoder som psykologien som videnskab og/eller profession kan bringe i anvendelse over for dette genstandsområde og/eller denne problemstilling.

Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser (herunder alt efter seminarets art også tværfaglighed og interventionsformer) inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Domænet

Et valgfrit seminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder inden for den psykologiske videnskab.

Kriterier for målopnåelse

1. Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
  • på et ikke umiddelbart litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag.

2. Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)
  • på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)
  • på en ikke umiddelbart litteraturgivet måde selvstændigt at udtænke, diskutere og argumentere for tilgange til problemstillinger og/eller udvise selvstændig hypotese-, begrebs- og modeldannelse (at kunne generere, teoretisere, hypotesedanne, reflektere, perspektivere).

3. Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.
  • at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)

at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet i forhold til - emnet og opgaven.

Indhold

Pædiatrisk psykologi (børnesundhedspsykologi), er den gren af sundhedspsykologien, der specifikt beskæftiger sig med psykologiske faktorers betydning for sundhed og somatisk sygdom hos børn og unge. Den pædiatriske psykologi har tre fokus-områder: 1) Psykosociale faktorers betydning for udvikling af sygdom hos børn og unge; 2) Psykosociale faktorers betydning for vedligeholdelse af sundhed eller sygdom hos den pædiatriske population; og 3) Psykosociale konsekvenser af forskellige medicinske problemstillinger hos børn og unge. Den pædiatriske psykologi beskæftiger sig eksempelvis med børn med kroniske sygdomme som diabetes og cystisk fibrose, livsstilssygdomme som fedme og type 2 diabetes hos børn, smertebehandling af børn og unge, og børn med kræft eller fysiske handicaps.

Til forskel fra den almindelige kliniske sundhedspsykologi forudsætter den pædiatriske psykologi et indgående kendskab til udviklingspsykologiske mekanismer, lige som forståelse for betydningen af familien og barnets øvrige sociale netværk er afgørende i forhold til pædiatrisk psykologisk arbejde.

Formålet med dette seminar er ikke alene at præsentere og diskutere sundhedspsykologiske teorier, metoder og problemstillinger, men også at opnå indsigt i nogle af de forskellige interventionsmetoder, som udspringer af ovenstående, og anvendes i relation til behandlingen af børn og unge.

Det forventes, at de studerende tilegner sig en indgående forståelse af det pædiatrisk psykologiske felt og dets tilgrundliggende forskningsmetoder, lige som det forventes, at de studerende deltager aktivt i undervisningen ved blandt andet at udarbejde 1-2 oplæg til holdet.

Der vil ligeledes afsættes tid på holdet til vejledning og feedback i forhold til problemformulering og disposition mhp. den afsluttende seminar-opgave.

Fagets kursuskode: PSYF09LJK

Faglige forudsætninger

Grundfag A, klinisk psykologi skal være bestået

Underviser

Ph.d.-stud. Lene Juel Kristensen og ph.d.-stud. Johanne H. Jeppesen

Undervisnings- og arbejdsform

Gruppeundervisning inkl. vejledning

Litteratur

Grundbog : Roberts, MC . Ed. (2003). Handbook of Pediatric Psychology (3. Ed). New York: The Guilford Press. Kap. 1,5,6,7,8,9,10,12,13,18,20,23,31.

Litteraturliste og undervisningsplan udleveres første undervisningsgang, og vil være at finde på AULA umiddelbart før kursets start

Undervisningstidspunkt og sted

Torsdag 13-16, lokale 235, bygning 1481

Første gang: 12. februar 2009

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i psykologi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


80% deltagelse samt 1-2 mundtlige oplæg + 20 siders opgave

Se i øvrigt   http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/