[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Fagets formål er at den studerende tilegner sig et første kendskab til og mulighed for refleksion over personlig forhold til psykologisk test- og interventionspraksis.
Domæne
Faget Test- og undersøgelsesmetode omhandler et domæne, der overordnet kan beskrives ved test-og undersøgelsesmetoder, der anvendes i praksis. Faget omhandler endvidere psykologers professionsfærdigheder i forhold til test og undersøgelser af børn, unge og voksne. Desuden omhandler faget undersøgelse under standardiserede vilkår og hvilke teknikker, der egner sig til afdækning af en individualpsykologisk problemstilling.
Praksisområder
Faget omfatter følgende områder og deres kernebegreber:
Forelæsningsplan: Nærmere plan vil blive oplyst ved forelæsningsrækkens start samt på AULA
Holdundervisning: Nærmere plan vil blive oplyst ved forelæsningsrækkens start samt på AULA.
Fagets kursuskode: PSYF09TU
Ingen særlige
Koordinator: Mimi Mehlsen
Forelæsninger og øvelser
Dansk
Grundbog:
Groth-Marnat, G. (2003) Handbook of Psychological Assessment, 4th. ed. New Jersey, Wiley & Sons, kap. 1, 3, 5, 6, 8, 10 (s. 1-16, 69-102, 129-212, 311-354, 407-476), kap. 12, 13 (s. 517-594).
Forelæsninger: Endelig litteraturliste vil blive oplyst ved undervisningens start.
Holdundervisning: Litteratur vil blive oplyst ved holdundervisningens start.
Mandag og torsdag 13-16
Undervisningslokaler:
I uge 6: På grund af anden undervisning, er undervisningen i denne uge placeret mandag den 2. februar i lokale 620, bygning 1483 og torsdag 5. februar i lokale 225+233 i bygning 1481.
Fra uge 7 og resten af semestret: lokale 334 og 340, bygning 1481
Første gang: 2. februar 2009
Tilmelding til holdundervisning: Efter en nærmere orientering på undervisningen vælger man sig på et hold, hvor der arbejdes mere i dybden med gruppens emne. Tilmeldingsfrist:
Se http://www.psy.au.dk/ "Tilmelding til undervisning og vejledning, Foråret 2009".
80% tilstedeværelse over hele forløbet samt aflevering og godkendelse af skriftlig undersøgelsesrapport, der besvares ud fra spørgsmål stillet af underviseren på det hold, man har valg sig på.
Individuel besvarelse eller gruppebesvarelse m/ individuel vurdering, max. 2 forfattere.
Omgaveomfang ved 1 forfatter: 4 sider (+/- ½ side). Med 2 forfattere: opgavens omfang øges med 50%.
Se i øvrigt http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/