Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Test- og undersøgelsesmetode ( forår 2009 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: KAND
  • Semester/kvarter: 1. semester
  • Timer per uge: Forelæsninger: 2 x 3 timer om ugen, i alt 9 gange. Efter fællesundervisningen/forlæsninger starter holdundervisningen. Holdundervisning: 3 timer om ugen, ialt 5 gange.
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen. Se   http://psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 14166

Formål

Fagets formål

Fagets formål er at den studerende tilegner sig et første kendskab til og mulighed for refleksion over personlig forhold til psykologisk test- og interventionspraksis.

Domæne

Faget Test- og undersøgelsesmetode omhandler et domæne, der overordnet kan beskrives ved test-og undersøgelsesmetoder, der anvendes i praksis. Faget omhandler endvidere psykologers professionsfærdigheder i forhold til test og undersøgelser af børn, unge og voksne. Desuden omhandler faget undersøgelse under standardiserede vilkår og hvilke teknikker, der egner sig til afdækning af en individualpsykologisk problemstilling.

Praksisområder

Faget omfatter følgende områder og deres kernebegreber:

  • Forståelse for diagnostiske valg.
  • Kendskab til :
  • Professionsetiske spørgsmål.
  • Konstruktion og standardisering af test samt den teoretiske baggrund for testning.
  • Observation.
  • Psykologiske Undersøgelser.
  • Diagnostisk interview.

Indhold

Forelæsningsplan: Nærmere plan vil blive oplyst ved forelæsningsrækkens start samt på AULA

 

Holdundervisning: Nærmere plan vil blive oplyst ved forelæsningsrækkens start samt på AULA.

 

Fagets kursuskode: PSYF09TU

Faglige forudsætninger

Ingen særlige

Underviser

Koordinator: Mimi Mehlsen

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger og øvelser

Dansk

Litteratur

Grundbog:
Groth-Marnat, G. (2003) Handbook of Psychological Assessment, 4th. ed. New Jersey, Wiley & Sons, kap. 1, 3, 5, 6, 8, 10 (s. 1-16, 69-102, 129-212, 311-354, 407-476), kap. 12, 13 (s. 517-594).

Forelæsninger: Endelig litteraturliste vil blive oplyst ved undervisningens start.

Holdundervisning: Litteratur vil blive oplyst ved holdundervisningens start.

Undervisningstidspunkt og sted

Mandag og torsdag 13-16

Undervisningslokaler:

I uge 6: På grund af anden undervisning, er undervisningen i denne uge placeret mandag den 2. februar i lokale 620, bygning 1483 og torsdag 5. februar i lokale 225+233 i bygning 1481.

Fra uge 7 og resten af semestret: lokale 334 og 340, bygning 1481

Første gang: 2. februar 2009

Særlige bemærkninger

Tilmelding til holdundervisning: Efter en nærmere orientering på undervisningen vælger man sig på et hold, hvor der arbejdes mere i dybden med gruppens emne. Tilmeldingsfrist:  

Se http://www.psy.au.dk/ "Tilmelding til undervisning og vejledning, Foråret 2009".

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i psykologi

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


80% tilstedeværelse over hele forløbet samt aflevering og godkendelse af skriftlig undersøgelsesrapport, der besvares ud fra spørgsmål stillet af underviseren på det hold, man har valg sig på.

Individuel besvarelse eller gruppebesvarelse m/ individuel vurdering, max. 2 forfattere.

Omgaveomfang ved 1 forfatter: 4 sider (+/- ½ side). Med 2 forfattere: opgavens omfang øges med 50%.

Se i øvrigt   http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/