Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Avanceret survey sampling ( forår 2009 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk (eller dansk)
  • Niveau: Kandidatkursus.
  • Semester/kvarter: 3. kvarter, forår 2009.
  • Timer per uge: 5.
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 12800

Formål

I kurset behandles teori og anvendelser af et udvalg af avancerede metoder i stikprøveundersøgelser. Kurset supplerer "Introduktion til survey sampling".

Obligatorisk program

Aktiv deltagelse i øvelser.

Indhold

Regressionsestimater diskuteres som eksempler på modelbaseret design. En kompleks undersøgelse fra litteraturen præsenteres detaljeret. Vi diskuterer også sufficiens i sammenhæng med stikprøveundersøgelser. Double sampling introduceres og anvendes i tilfælde af manglende respons. Til sidst omtales rumlige stikprøvemetoder}, såsom kriging og sampling i stereologi.

Faglige forudsætninger

Introduktion til Matematisk Modellering, Matematisk Modellering 1, Introduktion til survey sampling.

Underviser

Markus Kiderlen.

Undervisnings- og arbejdsform

3 timer forelæsning og 2 timer øvelser hver uge.

.

Litteratur

Kurset bygger hovedsagelig på Steven K. Thompson, Sampling, Wiley, 1992. Desuden anbefales som supplement Sharon Lohr, Sampling: Design and Analysis, Duxbury, 1999.

Udbyder

Institut for Matematiske Fag.

Tilmelding til undervisning

Informationskontoret, Institut for Matematiske Fag.

Læringsmål

Ved kursets afslutning forventes den studerende inden for kursets emneområder at kunne:

1. gengive og illustrere de mest almindelige (design based) survey sampling metoder,

2. anvende en eller flere af disse metoder på passende måde til en kompleks stikprøveundersøgelse,

3. løse problemer der opstår på grund af manglende respons,

4. forklare forskellen mellem design based og model based fremgangsmåde og være i stand til at afgøre hvilken af de to er velegnet til et givet eksempel,

5. kende til og anvende rumlige sampling designs såsom kriging,

6. gengive centrale resultater og give stringente, detaljerede beviser for dem,

7. anvende kursets teknikker, resultater og begreber til at løse foreskrevne opgaver,

8. sætte sig ind i en øvelsesopgave på selvstændig vis eller i en lille gruppe og at præsentere resultatet for sine medstuderende mundligt med tilhørende skriftlige noter.

Bedømmelse

Kurset evalueres efter 7-trinsskalaen med intern censur, ved en mundtlig eksamen, som varer ca. 20 minutter efter en forberedelse af 20 minutters varighed.