[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet med undervisningen er at give basalt kendskab til epidemiologiske og biostatistiske principper og metoder, så de studerende bliver i stand til at læse, forstå og selv foretage en kritisk vurdering af videnskabelige publikationer inden for sundhedsområdet samt vil kunne anvende metoderne i forbindelse med udarbejdelsen af en projektprotokol.
Kompetencebeskrivelse af de færdigheder og den viden som ønskes tilegnet gennem modulet:
De studerende skal kende og forstå statistiske termer så som estimat, sikkerhedsinterval, normal-, og t-fordeling. De skal kende kriterier for anvendelse af parametriske- og ikke-parametriske tests. De skal kunne anvende statistiske test til sammenligning af middelværdier og proportioner, og skal kunne analysere 2x2 tabeller. De skal kunne definere og identificere type 1 og type 2 fejl, samt kunne forstå og tolke resultater fra simpel og multipel lineær regression samt logistisk regression. De skal kunne definere confounding og effektmodifikation og sndvidere kunne vurdere om resultaterne fra regressionsanalyser tyder på confounding eller effektmodifikation. De skal kunne læse og beskrive de statistiske afsnit i sundhedsvidenskabelige artikler, og være i stand til at vurdere relevansen af de statistiske metoder, der er anvendt.
De studerende skal kunne beskrive de forskellige hovedtyper af epidemiologiske design og kunne forklare svagheder og styrker ved disse, herunder kunne vurdere og diskutere graden af bias af epidemiologiske mål i konkrete studier. De skal kunne læse videnskabelige artikler, hvor der fremlægges resultater fra epidemiologiske undersøgelser og skal kunne definere og forklare mekanismerne bag bias og confounding, ligesom de skal kunne forstå hvorledes, der justeres for dette ved anvendelse af stratificeret analyse eller regressionsanalyse.
Undervisningsemner:
Basale deskriptive metoder
Prædiktions- og sikkerhedsinterval
Statistiske tests
Sammenligning af to middelværdier
Analyser af krydstabeller
Simple ikke-parametriske metoder
Epidemiologiske design: tværsnits-, kohorte- og case-control studier
Observationelle og eksperimentelle studier. Randomiserede studier
Epidemiologisk mål: Prævalens, incidens, risikomål, relative mål og diffe- rensmål
Fejlkilder: selektions- og informationsbias, confounding
Kritisk vurdering af videnskabelige artiklerIngen
Adjunkt Ellen Aagaard Nøhr, lektor
Forelæsninger
Øvelser og gruppearbejde
Dansk. Størstedelen af undervisningsmaterialet er engelsksproget
Undervisningsmateriale
Greenberg R, Daniels ST, Flanders WD, Eley JW, Boring JR: Medical epidemiology. New York: Lange Medical Books; 2001.
Kirkwood BR, Sterne JAC. Essential medical statistics. Massachusetts: Blackwell Science, 2003.
Juul S. Epidemiologi og evidens. København: Munksgaard; 2004.
Se den skriftlige vejledning: Prøve i basal epidemiologi og biostatistik.
Der er tale om en fire timers skriftlig prøve, der består af spørgsmål i tilknytning til en artikel, som udleveres dagen inden. Ekstern censur med bedømmelsen bestået/ikke bestået