[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet er at orientere bredt om teorier og metoder indenfor sundhedsfremme og forebyggelse til anvendelse ved kommunikation med patienter, borgere eller andre professionelle i sundhedsområdet, samt at give viden om store danske befolkningssurveys, der anvendes til at beskrive udviklingen af danskernes sundheds- og sygdomsadfærd samt udbredelsen af livsstilsbetingede sygdomme
Kompetencebeskrivelse af de færdigheder og den viden som ønskes tilegnet gennem faget:
De studerende skal kunne vurdere en anvendt sundhedsfremme- eller forebyggelsesindsats og sammenligne indsatsens arbejdsgrundlag med kursets teorier og metoder samt reflektere over, hvordan sundhedsproblemet ellers kunne have været løst. De studerende skal selv kunne analysere en målgruppes handlemuligheder og komme med et bud på en strategi overfor et stillet problem indenfor sundhedsfremme og forebyggelse.
Undervisningsemner:
Forskellige definitioner af sundhed og sygdom i historisk perspektiv
Oversigt over eksisterende forebyggelsesstrategier
Hvem bliver syge og hvorfor?
Kommunikation og pædagogik
Strategier, programmer og projekter
Ekstern lektor
Forelæsninger og øvelser
DanskUndervisningsmateriale
Dalum P. At tale om forandring. En bog om sundhedsadfærd og motiverende samtaleteknik. København: Tobaksskaderådet, 2000.
Skriftlig hjemmeopgave, som besvares individuelt. Der er en uge til besvarelsen.
Se den skriftlige vejledning: Regler for udlevering og aflevering af hjemmeopgaver i Modul