[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet med undervisningen er at give de studerende en grundlæggende forståelse af basale biostatistiske begreber og metoder, der anvendes inden for sundhedsvidenskab, således at de kan læse og kritisk vurdere videnskabelige artikler, hvori indgår statistik. De skal desuden gives indsigt i epidemiologiske metoders anvendelighed til at evaluere forskellige former for behandling samt at gennemføre prognosestudier. De skal selv kunne designe studier og analysere de indsamlede data samt fortolke resultaterne.
Kompetencebeskrivelse af de færdigheder og den viden som ønskes tilegnet gennem modulet
De studerende skal kunne beregne simple epidemiologiske mål, de skal kende og forstå statistiske termer så som estimation, konfidensintervaller, hypotesetestning, p-værdi samt model og modelkontrol. De studerende skal kunne læse og kritisk vurdere videnskabelige artikler, der anvender epidemiologiske metoder, og de skal kunne læse og beskrive de statistiske afsnit i videnskabelige artikler, ligesom de kritisk skal kunne vurdere relevansen af de statistiske metoder, der er anvendt.
De studerende skal opnå så indgående viden om de mest almindelige statistiske metoder, der anvendes i medicinsk forskning, herunder også multivariate metoder, at de kan fortolke resultaterne af disse. De skal selv kunne designe studier og gennemføre statistiske analyser på data fra egne studier. De skal, både skriftligt og mundtligt, kunne indgå i en diskussion af videnskabelige artikler, og de skal selv kunne designe epidemiologiske undersøgelser.
Modulet Forskningsmetodologi 2 består af to delkurser og følgende undervisningsemner:
1) Klinisk epidemiologi / rationel klinik
Den diagnostiske proces
Vurdering af sygdomsdata og klassifikationer
Prognosestudier
Evaluering af en diagnostisk test
Screening
Det klinisk kontrollerede studie
Grundlaget for kliniske beslutninger
2) Biostatistik 2
Ensidet variansanalyse
Multipel regression
Kovariansanalyse
Introduktion til logistisk regression
Introduktion til overlevelsesanalyse
Kendskab til principper og metoder i den årsagssøgende epidemiologi, svarende til pensum på Suppleringsuddannelsens modul 2, og biostatistik svarende til omfanget af undervisningen i biostatistik 1, samt basalt kendskab til PC, herunder regneark og introduktion til STATA svarende til kurset: Analyse af kvantitative data
Lektor Mogens Erlandsen, klinisk lektor Kirsten Fonager
Forelæsninger og gruppearbejde
Øvelser (opgaveregning, brug af STATA)
Undervisningsmateriale
Fletcher RW, Fletcher SW. Clinical Epidemiology. The Essentials. Philidelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2005.
Kirkwood BR, Sterne JAC. Medical statistics. Massachusetts: Blackwell Science; 2003.
Wulff HR, Gøtzsche PC. Rationel Klinik. Evidensbaserede diagnostiske og terapeutiske beslutninger. København: Munksgaard; 2001.
Statistikprogrammer
I kurset vil Excel samt statistikprogrammet STATA blive brugt som hjælperedskaber.
Prøven består i et mundtligt forsvar af en maximalt 10 siders skriftlig besvarelse af en uges hjemmeopgave. Der er ekstern censur, og der gives karakter efter 12-skalaen.