[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
At give de studerende mulighed for, på en selvvalgt sundhedsfaglig problemstilling, at vise, at de kan anvende en videnskabelig tænkemåde ved analyse af et empirisk datamateriale og ved formidlingen af resultaterne.
Kompetencebeskrivelse af de færdigheder og den viden som ønskes tilegnet gennem modulet
De studerende skal kunne identificere og afgrænse et sundhedsfagligt problemfelt, og de skal kunne tilrettelægge og udføre en videnskabelig arbejdsproces på selvstændig vis og skal kunne analysere og fortolke et empirisk datamateriale. Endelig skal de kunne vurdere og formidle resultater af videnskabeligt arbejde.
Modulet: Speciale består først og fremmest i individuel vejledning suppleret med følgende undervisningsemner:
Specialets opbygning
Opgaveskrivning på videregående uddannelser
Specialet kan ikke påbegyndes før der foreligger en skriftlig bedømmelse og godkendelse af specialeprotokollen
Uddannelsens adjunkter, lektorer, professorer og kliniske lektorer.
Forelæsninger.
Individuel vejledning. Som hovedvejleder tilknyttes en forsker, der er ansat ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet.
Dansk.
Specialet må gerne skrives på engelsk.
Lindahl M, Juhl C. Den Sundhedsvidenskabelige opgave. Vejledning og værktøjskasse. København: Fadl's forlag, 2007.
Specialet afleveres til den dato der aftales i forbindelse med godkendelsen af specialeprotokollen. Specialet bedømmes af lærer og censor og forsvares efterfølgende ved eksamen. Ved bedømmelsen af specialet er der ekstern censur, og bedømmelsen gradueres efter 12-skalaen. I karakteren indgår både en vurdering af den skriftlige opgave og af den mundtlige prøve, hvor specialet fremlægges og forsvares.