Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Datalogiens videnskabsteori ( forår 2009 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Grundkursus
  • Semester/kvarter: 4. kvarter
  • Timer per uge: 6
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 13958

Formål

Datalogiens frembringelser påvirker på mange måder og områder samfundets udvikling og muligheder, ligesom datalogiens nuværende rammer og indhold for eksempel er historisk, teknologisk og samfundsmæssigt betinget. Formålet med kurset er at præsentere og diskutere centrale datalogiske praksiser, som den datalogistuderende møder i sine studier og hverdag. Begreberne perspektiveres på forskellig led for at give den datalogistuderende en bedre basis for at forholde sig til sit fags nuværende status og randbetingelser.

Obligatorisk program

Aktiv deltagelse, herunder godkendt mundtligt oplæg og godkendt skriftlig referat og/eller synopsis.

Indhold

Kursets undervisningsplan kan sammenfattes i følgende styrende spørgsmål:

- Hvad vil det sige at være (en god) datalog, og hvordan forholder datalogien sig til andre videnskaber?

- Hvordan ser dataloger på verden og har disse måder ændret sig?

- Er datalogi kunst, videnskab, teknologi eller forretning?

- Hvad er datalogisk sandhed, og hvad er forholdet mellem teori og praksis?

- Hvad laver en datalog, når hun modellerer problemer?

- Hvordan påvirker datalogi andre videnskabers udvikling og arbejdsbetingelser?

- Hvad er datalogiens etiske og politiske rammer?

Læringsmål

Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne

- redegøre for fagets særpræg og dets forhold til andre akademiske discipliner,

- redegøre for, hvad det vil sige at være datalogi uddannet i Danmark,

- diskutere hvad faget indebærer af videnskabsteoretiske og etiske problemstillinger og

- reflektere over fagets indhold, dets historie og dets samfundsmæssige funktioner.

Faglige forudsætninger

Underviser

Henrik Kragh Sørensen

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger og teoretiske øvelser med tekstgennemgang og deltageroplæg 3+3 timer om ugen i 7 uger.

Litteratur

Kompendium samt udleveret materiale.

Kursushjemmeside

AULA, link fra www.ivs.au.dk/uddannelse/undervisning

Skemaplacering (forelæsninger)

Tirsdag 8-11

Eksamensterminer

Ordinær eksamen efter 4. kvarter. Reeksamination i august.

Udbyder

Institut for Videnskabsstudier.

Indgår i følgende studieordninger

Bacheloruddannelsen i Datalogi og IT

Indgår i følgende fagpakker

Videnskabsformidling

Tilmelding til undervisning

Via selvbetjening

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i datalogi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Bacheloruddannelsen i IT

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Bacheloruddannelsen i datalogi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Grundfaget i datalogi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Sidefag i datalogi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Sidefaget i datalogi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur


Bunden, skriftlig 2-dages hjemmeopgave; bedømt internt efter 7-trinsskalaen.