[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Kursets formål er at give en indføring i udvalgte videnskabsfilosofiske problemstillinger og specielt at belyse geovidenskabernes videnskabsteori via episoder i deres historie.
Aktiv deltagelse, herunder godkendt mundtligt oplæg og godkendt skriftlig referat og/eller synopsis.
Efter en bred indføring i videnskabsteori (herunder lærdomshistorie og almen videnskabsfilosofi) fokuseres der på naturvidenskab, især på geovidenskaberne. Blandt emnerne er: Eksperiment og observation; geologi som historisk videnskab; vurdering af teorier; etiske og sociale konsekvenser; pseudovidenskab. Disse og andre emner vil blive diskuteret i relation til konkrete eksempler fra videnskabshistorien.
Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne
- redegøre for geofagenes særpræg og forhold til andre akademiske discipliner
- redegøre for, hvad det vil sige at være geolog
- diskutere geologiens videnskabsteoretiske grundlag og konsekvenser
- reflektere over geologiens indhold og samfundsmæssige funktioner
Helge Kragh
Forelæsninger og teoretiske øvelser med tekstgennemgang og deltageroplæg 3+3 timer om ugen i 7 uger.
H. Fink et al., Universitet og Videnskab (Copenhagen, 2003); H. Kragh, Naturerkendelse og Videnskabsteori (Aarhus, 2004)
AULA, link fra www.ivs.au.dk/uddannelse/undervisning
Ordinær eksamen efter 4. kvarter. Reeksamination i august.
Institut for Videnskabsstudier.
Bacheloruddannelsen i Geologi
Videnskabsformidling
Via selvbetjening
Bunden, skriftlig 2-dages hjemmeopgave; bedømt internt efter 7-trinsskalaen.