[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Kursets formål er at give de studerende:
- historiske, sociologiske og etiske perspektiver på forskningsområderne nanovidenskab og nanoteknologi
- erfaring med analyse af og kritisk stillingtagen til videnskabsteoretiske, forskningspolitiske, -sociologiske og -etiske problemstillinger af relevans for nanovidenskab og nanoteknologi
- øvelse i mundtlig og skriftlig fremstilling af emner relateret til nanoforskningens historiske, sociologiske og etiske dimensioner
Aktiv deltagelse, herunder godkendt mundtligt oplæg og godkendt skriftlig referat og/eller synopsis.
Kursets indhold kan sammenfattes i følgende temaer:
- Universitet, fag og forskning.
- Videnskabelige modeller og teorier
- Videnskabelige fremskridt og revolutioner
- Reduktionisme og realisme
- Nano-etik
- Teknologi og natur
- Videnskabelig redelighed
Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne
- redegøre for fagets særpræg og dets forhold til andre akademiske discipliner
- perspektivere hvad det vil sige at være nanoteknolog
- analysere og diskutere videnskabsteoretiske og etiske problemstillinger relateret til nanovidenskab og nanoteknologi
- reflektere kritisk over fagets indhold og dets samfundsmæssige funktioner
Hanne Andersen
Forelæsninger og teoretiske øvelser med tekstgennemgang og deltageroplæg 3+3 timer om ugen i 7 uger.
Kompendium
AULA, link fra www.ivs.au.dk/uddannelse/undervisning
Ordinær eksamen efter 4. kvarter. Reeksamination i august.
Institut for Videnskabsstudier.
Via selvbetjening
Bunden, skriftlig 2-dages hjemmeopgave; bedømt internt efter 7-trinsskalaen.