Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Kvantitativ Genetik og Avlsplanlægning ( forår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Kandidatkursus
  • Semester/kvarter: 7 1/2 ECTS i 1. kvarter af semestret 7 1/2 ECTS i 2. kvarter af semestret
  • Timer per uge: 3 X 2 forelæsninger og 3 X 2 lektioner teoretiske/computerøvelser i 12 uger 2 besøg til avlsselskaber Herudover 3 opgaver hver svarende til en halv uges arbejde
  • Deltagerbegrænsning: Maksimalt 24 studerende
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 21874

Formål

Kurset tager udgangspunkt i reelle problemstillinger fra moderne husdyravl. Gennem kursusforløbet erhverver den studerende erfaring med metoder til avlsværdivurdering og avlsplanlægning. Den studerende opnår også erfaring i at analysere og løse enkle men realistiske problemstillinger inden for nedarvning af kvantitativ genetik. Den studerende bliver i stand til at foretage avlsværdivurdering og til at opstille avlsplaner i enkle situationer. De nyeste, aktuelle metoder inddrages i løsningen af problemstillingerne, herunder anvendelsen af molekylære data.

Læringsmål

 

Ved afslutning af kurset forventes den studerende at kunne:

  • Sammenfatte hovedprincipperne i modeller for kvantitativ genetisk variation, herunder den infinitesimale model og "finite locus"-modellen.
  • Forklare, hvordan delte miljøeffekter og delte gener bidrager til ligheder blandt slægtninge.
  • Forklare konsekvenserne af selektion på kvantitative egenskaber, herunder selektionsrespons, ændringer af varians,korreleret respons, indavl og molekylære konsekvenser af selektion.
  • Sammenligne styrker og svagheder ved forskellige metoder i avlsværdivurdering.
  • Anvende avlsværdivurdering på et forberedt eksempel.
  • Sammenligne realistiske avlsplaner for vigtige husdyrarter.
  • Forklare virkninger af ændringer i avlsplaner, herunder brugen af reproduktionsteknologi, selektionsstrategier, parringsstrategier, økonomiske værdier og populationsstørrelse.
  • Forklare ligheder og forskelle på avlsplaner på populations- og besætningsniveau.
  • Sammenligne metoder til inkorporation af DNA-markørinformation og information om enkeltgener med effekter påkvantitative egenskaber i avlsværdivurdering og avlsbeslutninger.
  • Sammenfatte konsekvenser af brugen af DNA-information i avlsarbejdet og
  • sammenligne disse med effekten af konventionelt avlsarbejde.

Indhold

 

På kurset arbejder den studerende med tre discipliner, som indgår med lige vægt.
Kvantitativ genetik
Grundlæggende modellering af nedarvningen af kvantitative egenskaber, dvs. kontinuerte egenskaber, som er under indflydelse af både gener og omgivelserne. Den studerende anvender både modeller med enkelte gener og modeller med uendeligt mange gener. Herunder behandler den studerende genetisk variation, indavl, krydsningsfrodighed, selektion, selektionsrespons såvel som arten af den molekylære variation, som underligger den kvantitative genetiske variation.
Avlsværdivurdering
Avlsværdivurderingen sigter på at vurdere den genetiske værdi af hvert dyr med henblik på rangordning og udvælgelse af de dyr, som har de bedste genetiske anlæg. Den studerende lærer at anvende statistiske modeller, som antager, at dyrenes egenskaber er normalfordelte, til at adskille effekter af genetik og miljø; herunder modeller, som inkluderer molekylær information og information fra slægtninge.
Avlsplanlægning
Avlsplaner designes med henblik på at opnå avlsfremgang under hensyntagen til indavl. Avlsplanerne opstilles under hensyn til den pågældende arts biologiske forhold, f.eks. reproduktionsevnen. Emner, som vi arbejder med, omfatter brugen af molekylær information, opstilling af avlsmål, reproduktionsteknologier, udvælgelsesstrategier og parringsstrategier. Den studerende lærer at sammenligne forskellige avlsplaner ved hjælp af simulationsværktøjer.
Projekter
I løbet af kurset udarbejder den studerende desuden et projekt i hvert af de tre delområder.

 

Faglige forudsætninger

Forkundskaber svarende til Genetik og Evolutionslære, Biostatistik og Almen Molekylærbiologi eller tilsvarende.

Underviser

Bernt Guldbrandtsen (kursusansvarlig), Daniel Sorensen, Anders Christian Sørensen, Jan Lassen

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, teoretiske øvelser og opgaver, computerøvelser, projekter, besøg hos avlsselskaber.

Engelsk

Litteratur

Falconer & Mackay, Introduction to Quantitative Genetics, 4. udgave

Mrode, Linear Models for the Prediction of Animal Breeding Values

Undervisningsnoter, originallitteratur.

Studieordning og bedømmelse

Kandidatuddannelsen i agrobiologi, husdyrsundhed og -velfærd

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i agrobiologi, jordbrug i et globalt perspektiv

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i agrobiologi, planteernæring og sundhed

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i agrobiologi, økologisk jordbrug

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur


 

Deltagelse i eksamen forudsætter tre godkendte projektrapporter. Eksamen er en 30-minutters prøve med udgangspunkt i projektrapporter.
Prøven evalueres efter 7-trinsskalaen med intern censur.