Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Økologisk jordbrug i et udviklingsperspektiv ( forår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Kandidatkursus
  • Semester/kvarter: 2. semester, 1. og 2. kvarter
  • Timer per uge: 2 forelæsninger, 2 øvelsestimer og 2 kollokvietimer per uge, ud over de studerendes eget gruppearbejde
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 21869

Formål

De studerende skal kunne forstå og vurdere den økologiske sektor på verdensplan fra produktion til forbrug og marked, herunder diversiteten af produktionen. De skal kunne analysere og vurdere mulighederne for at omlægge forskellige produktionsgrene til økologi i lavindkomstområder under forskellige klimatiske, geografiske og kulturelle forhold og under påvirkninger fra forskellige eksterne og interne faktorer.

Indhold

Den studerende skal arbejde med moderne økologiske produktionsformer i forskellige lavindkomstregioner i verden med henblik på at forstå og analysere den praktiske anvendelse af agroøkologiske principper og metoder med særlig vægt på diversitet og lokal kontekst. Der fokuseres på økologisk produktion både som nicheproduktion med produktion af specialprodukter til eksport (planteprodukter, såvel fødevarer som non-food produkter, herunder også certificering og organisering af økologiske bønder og den økologiske sektor) og som bæredygtig landbrugsproduktion med produktion til lokal anvendelse og hjemmemarked. Der gives en introduktion til praktiske metoder, som afprøves og indgår som grundlag for diskussion af de økologiske principper (fx kompostdannelse og parasitbekæmpelse).
Bæredygtighedsbegrebet og faktorer med mulig påvirkning af udviklingsmulighederne i forskellige regioner (forskelle med hensyn til klima, infrastruktur, traditioner, forbrugsmønstre osv.) belyses og diskuteres gennem forelæsninger, opgaver og de studerendes eget projektarbejde.

Faglige forudsætninger

Kurset henvender sig til kandidatstuderende med mange forskellige baggrunde (f.eks. naturvidenskabelige, humanistiske eller socialvidenskabelige studier), som vil arbejde med landbrug og landdistriktsudvikling i lavindkomstområder eller på globalt plan.

Underviser

Kursusansvarlig: Mette Vaarst ( Mette.Vaarst@agrsci.dk ; tlf. 89 99 1344, mobilnummer 2290 1344, Institut for Husdyrsundhed, Velfærd og Ernæring, Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet). Som undervisere vil blive inddraget relevante fagpersoner fra Aarhus Universitet samt andre højt kvalificerede forskere og undervisere fra ind- og udland.

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger og tværdisciplinært projektarbejde med hovedvægten på deltagerorienteret læring og udnyttelse af deltagernes forskellige teoretiske og forståelsesmæssige baggrunde. Der tages udgangspunkt i konkrete cases. Gennem forelæsninger, gruppearbejde og øvelser erhverver den studerende nogle overordnede agronomiske, systemteoretiske, sociologiske og økonomiske metoder til at analysere det økologiske jordbrug og marked samt udviklingsmulighederne inden for disse, samt hvorledes bæredygtigheden kan praktiseres gennem hele sektoren. Der indregnes praktiske opgaver og eventuel rejseaktivitet. Projektarbejdet gennemføres i grupper, så vidt muligt på tværs af discipliner.
Projektrapporten kan laves i grupper af maksimalt 4 personer.

 

Forelæsninger

28

Øvelser

28

Kollokvier

28

Opgave/små projekter

56

Større projekt

90

Forberedelse til forelæsninger, øvelser m.m.

140

Forberedelse til eksamen

35

 

 

 

 

I alt

405

Litteratur

Banik, D. 2006. Poverty, Politics and Development. Fakbokforlaget, Bergen, Norway, 355. [Chapter 9, Gender, Poverty and the Empowering Impact of Land Rights, 205-229]

Becker, M. 2008. Potential of organic substrates in lowland rice-based systems of Asia. In: Köpke, U. (ed.) Organic Agriculture in the Tropics and Subtropics. Verlag Dr. Köster, Berlin, Germany, 17-28.

Byekwaso, F., Kayanja, V., Agaba, A. & Kazigati, 2007.  Challenges and Lessons in Participatory Monitoring and Evaluation: Experiences of Uganda's Privatised Farmer-led Extension System. Chapter 3 in: Mangheni, M.N. (ed.): Experiences, Innovations and Issues in Agricultural Exension in Uganda. Lessons and Prospects, 33-44.

Van Elzakker, B. 2008. 20 years of developing organic exports in the tropics: the need for and interface with research. In: Köpke, U. (ed.) Organic Agriculture in the Tropics and Subtropics. Verlag Dr. Köster, Berlin, Germany. 81-96.

Farnworth, C. R. 2004. Creating Quality Relationships in the Organic Producer to Consumer Chain From Madagascar to Germany. Acta Universitatis Agriculturae Sueciae, Swedish University of Agricultural Sciences, pp. 399. [selected parts; will be distributed in copies].

Farnworth, C.R. & Jiggins, J. 2003. Participatory Plant Breeding and Gender Analysis. PRGA & CGIAR, Colombia, pp. 116. [selected parts, will be distributed in copies].

Funes-Monzote, F. R. 2008. Farming like we're here to stay. The mixed farming alternative for Cuba. Ph.D.thesis, Wageningen University, pp. 211. [Selected parts].

Gradé, J.T., Tabuti, J.R.S. & van Damme, P. 2009. Building Institutions for Endogenous Development: Using Local Knowledge as a Bridge. In: Sanginga, P.C., Waters-Bayer, A., Kaaria, S., Njuki, J. & Wettasinha, C. (eds.) Innovation Africa. Enriching Farmers' Livelihoods. Earthscan, UK & USA, 255-266.

Halberg, N., Alrøe, H.F., Knudsen, M.T. & Kristensen, E.S. 2006. Global Development of Organic Agriculture : Challenges and Prospects. CABI Publishing, pp 377 [selected chapters].

Leary, N., Adejuwon, J., Bailey, W., Barros, V., Batima, P., Caffera, R.M., Chinvanno, S., Conde, C., De Comarmond, A., De Sherbinin, A., Downing, T., Eakin, H., Nyong, A., Opondo, M., Osman-Elasha, B., Payet, R., Pulhin, F., Pulhin, J., Ratsiriri, J., Sanjak, E.-A., von Maltitz, G., Webbe, M., Yin, Y. & Zirvogel, G. 2008. For whom the bell tolls: Vulnerabilities in a changing climate. In: Leary, N., Conde, C., Kulkarni, J., Nyong, A. & Pulhin, J. (eds.) Climate change and Vulnerability. Earthscan, UK & USA, 3-30.

Munene, J.C., Schwartz & G.M. Kibanja, 2005. Escaping from Behavioural Poverty in Uganda. The Role of Culture and Social Capital. Fountain Publishers, Kampala, pp 170. [Selected parts; will be distributed as copies].

Sen, A., 1999. Development as freedom. Oxford University Press, UK, pp 366. [Chapter 9, Population, Food and Freedom, 204-226]

Pretty, J. (ed.) 2005. The Pesticide Detox. Towards a more sustainable agriculture. Earthscan, UK & USA, pp. 294. [The following chapters:
Pretty, J. & Waibel, H. Paying the Price: The Full Cost of Pesticides. Chapter 3, 39-54
Meir, C. & Williamson, S. Farmer Decision-making for Ecological Pest Management. Chapter 6, 83-96.
Röling, N. The Human and Social Dimensions of Pest Managementt for Agricultural Sustainability. Chapter 7, 97-115.]

Vaarst, Mette ; Weisbjerg, Martin Riis ; Kristensen, T ; Thamsborg, S M ; White, A ; Roderick, S ; Lockeretz, W. 2006. Animal health and nutrition in organic farming / I: Organic Agriculture : A Global Perspective. CSIRO Publishing, 2006. s. 167-185.

Willer, H., Yussefi-Menzler, M. & Sorensen, N. 2008. The World of Organic Agriculture. Statistics and Emerging Trends 2008. Pp. 267. IFOAM, SÖL & FIBL, Switzerland, pp. 267. [A more updated version can be used; to be used as a handbook].

Ziervogel, G., Nyong, A., Osman-Elasha, B., Conde, C., Cortés, S. & Downing, T. 2008. Household food security and climate change: Comparisons from Nigeria, Sudan, South Africa and Mexico. In: Leary, N., Conde, C., Kulkarni, J., Nyong, A. & Pulhin, J. (eds.) Climate change and Vulnerability. Earthscan, UK & USA, 173-197.

Studieordning og bedømmelse

Kandidatuddannelsen i agrobiologi, husdyrsundhed og -velfærd

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i agrobiologi, jordbrug i et globalt perspektiv

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i agrobiologi, planteernæring og sundhed

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i agrobiologi, økologisk jordbrug

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur


Der gives en samlet bedømmelse af en projektrapport og 45 minutters mundtlig prøve med udgangspunkt i projektrapporten og læringsmål.
Projektrapport og prøve evalueres efter 7-trinsskalaen med intern censur.