[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
Disciplinens formål er at give den studerende en introduktion til etnografisk metode og praktisk erfaring i at udføre en mindre etnografisk undersøgelse. Metodeøvelsen er et intensivt forløb, hvori væsentlige aspekter ved en etnografisk undersøgelse, som formulering af problemstilling, undersøgelsesspørgsmål, metodevalg, dataindsamling gennem interview og deltagerobservation, analyse og præsentation af resultater, bliver introduceret og belyst gennem litteratur, oplæg og praktiske øvelser. Under forløbet arbejder den studerende selvstændigt eller i grupper med formulering af et eget øvelsesprojekt, som de i forløbets sidste periode skal gennemføre.
Hold 1: Bodil Selmer, Mette-Louise Johansen
Hold 2: Bodil Birkebæk, Jens Seeberg
Hold 3 (udland): Lars kjærholm, Henrik Hvenegaard Mikkelsen
2x 3 dages intensiv heldagsundervisning. Pensum forudsættes læst ved undervisningens begyndelse. Undervisningen foregår i hold med oplæg fra undervisere og studerende og består endvidere af en række praktiske øvelser ex. Interviewteknik og deltager-observation. Desuden indgår eget øvelsesprojekt i disciplinen.
Der afholdes 3 kursusforløb; heraf 1 på Filippinerne.
Anvises af underviser før kursusstart på First Class.
Vejledende litteratur:
Wadel, Cato 1991. Feltarbeid i egen kultur. Flekkefjord: Seek.
Spradley, James 1980. Participant Observation. New York: Holt, Rhinehardt and Winston.
Underviserens godkendelse af øvelsens projektbeskrivelse er en forudsætning for at kunne igangsætte den praktiske øvelse.
Projektbeskrivelsen skal vedlægges den endelige rapport.
Aktiv og tilfredsstillende deltagelse i mindst 5/6 af undervisningsforløbets øvelser er en forudsætning for at aflægge eksamen.
Prøven er: Fri skriftlig.
Hjælpemidler: Alle.
Omfang: Max. 10 sider.
Prøven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerede, dog således at alle dele af opgaven undtagen problemformulering og konklusion kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Det skal således fremgå af besvarelsen hvilke afsnit de enkelte deltagere er ansvarlige for.
Prøven må have deltagelse af max. 2 studerende.