Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Historisk og Global Perspektivering ( forår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BA
  • Semester/kvarter: 2. semester
  • Timer per uge: 6 t/uge i 6 uger http://www.aal.au.dk/antro/uddannelse/undervis/laeseplan
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 16846

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • dokumenterer kendskab til centrale problemstillinger i relation til historiske og globale perspektiver i antropologi og etnografi
  • kan placere et konkret etnografisk eksempel i en historisk-global sammenhæng
  • kan analysere og sammenligne empiriske etnografiske eksempler

 

Indhold

Kurset giver en bred indføring i antropologiske problemstillinger i et historisk og globalt perspektiv. Formålet er at demonstrere antropologiske tilgange til forståelsen af historiske og aktuelle sider af globaliseringen. Kurset introducerer hovedværker inden for studiet af globalisering og diskuterer dem i relation til lokale empiriske eksempler fra kulturelle, sociale, politiske, økonomiske og andre felter. Hovedvægten lægges på, hvordan lokale aktører agerer i forhold til globale processer. I løbet af kurset skal de studerende arbejde i grupper, hvor de under vejledning beskæftiger sig med et selvvalgt eksempel, som er udgangspunkt for deres eksamensopgave.

Faglige forudsætninger

Underviser

Poul Pedersen, Susanne Dybbroe, Andreas Roepstorff

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen kombinerer forelæsninger og gruppearbejde under vejledning

Litteratur

Anvises af underviser før kursusstart på First Class.

Introducerende litteratur

Wolf, Eric, 1982. Europe and the People without History . Berkeley: University of California Press, s. 1-23, 131-261, 354-392.

Stoler, Laura Ann, 1997. "Sexual Affronts and Racial Frontiers: European Identities and Cultural Politics of Exclusion in Colonial Southeast Asia," i Tensions of Empire: Colonial Cultures in a Bourgeois World . Edited by Frederick Cooper og Ann Laura Stoler. Berkeley: University of California Press, s. 198-237.

Gross, Joan, David McMurray og Ted Swedenburg, 1996 "Arab Noise and Ramadan Nights: Rai, Rap and Franco-Maghrebi Identities," i Smadar Lavie and Ted Swedenburg (eds.) Displacement, Diaspora, and Geographies of Identity . Durham: Duke UP, s. 119-155.

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i antropologi

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Kombineret bunden skriftlig og mundtlig prøve.
Hjælpemidler: Alle under forberedelsen.
Varighed 20 min. inklusiv bedømmelse per studerende.
De studerende vælger mellem de af eksaminator udleverede
spørgsmål.
Grupper på max. 3 studerende udarbejder en skriftlig opgave på
max. 3 sider pr. studerende i et bunden emne.
Opgaven undtagen problemformulering og konklusion skal kunne
gøres til genstand for individuel bedømmelse. Det skal således
fremgå af besvarelsen hvilke afsnit de enkelte deltagere er
ansvarlige for.

Besvarelsen skal give en oversigt over emnets centrale problemer
og indeholde en litteraturliste på mindst 5 antropologiske
tekster af relevans for emnet.
Besvarelsen afleveres 1 uge før eksamen.

Opgavebesvarelsen indgår i den bedømmelse af den studerende, som
foregår ved den mundtlige prøve. Den mundtlige prøve indledes
med et kort indlæg på 5 minutter fra den studerende.