[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Med udgangspunkt i konkrete cases, eksterne aktiviteter (virksomhedsbesøg), samt en god blanding af teoretisk og praksisnær litteratur, er det formålet med kurset, at udvikle kompetencer til at praktisere og reflektere over 'innovationsledelse' i relation til udvikling og anvendelsen af IT.
OVERTEGNET
Kurset kan tages som 10 eller 20 ECTS fag.
'Innovation' har som forskningsfelt og praktisk disciplin et tværfagligt afsæt, som passer utrolig godt med den informationsvidenskabelige faglighed. Her blandes designmetoder, teknologiforståelse, organisationsteori, ledelse og forretningsforståelse. Evnen til at kombinere disse felter er således basis for innovationsprocesser og ledelsen af disse. Innovation handler ofte, og terminologisk set, om at skabe noget, som har muligheden for at indgå i forandringer som ændrer den måde vi lever på. Ledelse af innovation handler om de organisatoriske sider af denne proces. Ikke kun økonomisk, men også kvalitativt. Innovationsledelse er derfor en disciplin, som både indeholder en række kreative elementer, såvel som flere formalistiske greb med fokus på at sikre en god balance mellem åbne processer, forretningsideer og samfundsforståelse.
Spørgsmål som vil blive berørt på kurset er emner som : Hvordan organiseres og ledes innovationsforløb? Hvilken rolle spiller læring? Hvad er 'open innovation' og hvorfor er blevet en trend at forære det hele væk? (som f.eks i open source, creative commons), ? Hvordan indgår sociale teknologier (web 2.0) i social innovation? Kan man tale om en 'grøn innovationsmodel' og hvilken innovationspolitik handler det om? Hvorfor har informationsvidenskab særlige forudsætninger når det gælder innovationsprocesser ?
Den teoretiske baggrund for kurset vil være to-delt. Vi skal både dykke ned i forskningen indenfor de erhvervsrettet og operationelle sider af innovationsstrategier, processer og innovationsmodeller, samt relevante områder indenfor vidensledelse, forretning og kreativitet. Vi skal også arbejde med metoder til kortlægning af 'emerging technologies and markets' med fokus på kvalitativ scenarie udvikling. Derudover, og for også at sikre en bredere analytisk ramme, vil der også blive inkluderet litteratur med fokus på den sociale konstruktion af viden, kognitionsprocesser, samarbejde og ledelse, samt metodiske områder indenfor udvikling af IT, som fokuserer på radikale designs.
Endvidere vil kursets indhold være funderet i underviserens erhvervserfaring med innovationsledelse fra både mindre udviklingsforløb og internationale projekter.
Projektudvikling
Kurset vil lægge op til at de studerende sideløbende med undervisningen skitserer et innovationsprojekt, som den empiriske del af kurset og som supplement til den afsluttende eksamen. Dette kan enten være en videreudvikling fra designfaget, eller som et studie af et innovationsforløb. Underviseren bistår gerne med virksomhedskontakter.
Optaget på:
Jonas Kroustrup, Innovation Manager Teknologisk Institut
Undervisningsforløbet vil være bygget af op heldags seminarer, som vil være en blanding af faglige oplæg, virksomhedsbesøg, workshops og diskussioner. Som forløb vil det bestå af de følgende moduler/temaer:
• Innovationsmodeller, strategi, ledelse og processer.
• Forretnings- og innovationsstrategi, markedsanalyse og ledelse
• ‘Open innovation', 'Living Labs' og nye innovationsmiljøer
• Innovations-fremsyn, kreativ scenarie udvikling
• Cases : Open Source, web 2.0 og sociale teknologier, iphone, grøn innovationsmodel for udvikling IT mv.
• Virksomhedsbesøg
• Kreativitet, videnledelse, netværk og innovationskulturer.
• Perspektiver på innovation. Det danske og europæiske, innovationssystem, IPR (intellectual property), etiske forhold, innovation i en global og digital verden.
• Afsluttende seminar. Præsentation af cases, projekter mv.
Dansk
Eksempler på litteratur :
Bessant, John m.fl. (2005) "Managing Innovation - Integrating Technological, Market and Organizational Change", John Wiley & Sons
Bessant, John(2003) "Udfordringer i innovationsledelse", International Handbook on Innovation, redigeret af Larisa V. Shavinina, 2003.
Chesbrough, Henry (2003) "Open Innovation: The new imperative for creating and profiting from technology", Boston, Harvard Business School Pres
Eriksson, Mats (2005) " State-of-the-art in utilizing Living Labs approach to user-centric ICT innovation - a European approach", Luleå University of Technology, Sweden
Hippel, Eric von (2005) "Open source software projects as user innovation networks - no manufacturer required." in Perspectives on Free and Open Source Software, edited by J. Feller, B. Fitzgerald, S. Hissam, and K. Lakhani. Cambridge: MIT Press.
Eric von Hippel (1994) "Sticky Information"" and the Locus of
Problem Solving: Implications for Innovation MIT Sloan School of Management Working Paper
Published in Management Science 40, no.4, April 1994: pp 429-439
Karlsson, Bo mfl. " Wireless Foresight, scenarios of the mobile world in 2015", Wiley 2003
Prahalad C.K og M.S. Krishnanishna (2008) "Innovationens nye tidsalder- brugerdreven værdi gennem globale netværk", Børsens forlag
Tatnall, Arthur (2009) " Innovation Translation and Innovation Diffusion: A Comparison of Two Different Approaches to Theorising Technological Innovation", International Journal of Actor-Network Theory and Technological Innovation, Vol. 1, Issue 2
Wesley M. Cohen; Daniel A. Levinthal (1990) Absorptive Capacity: A New Perspective on Learning and Innovation" , Administrative Science Quarterly, Vol. 35, No. 1, Special Issue: Technology, Organizations, and Innovation. (Mar., 1990), pp. 128-152.
Ja, underviser er ansat på Teknologisk Institut og kan forvalte kontakter/netværk.
Inf. linje a: VOS og valgfag
Digital Design linje A og B: Valgfag
Audio Design: valgfag
10/20
Kurset kan indgå i forskellige eksamensdiscipliner. Se studieordningen for yderligere information.