Interaktiv lydafvikling - ( forår 2010 - 10 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
dansk
-
Niveau:
Kandidat
-
Semester/kvarter:
Semester
-
Timer per uge:
Lessons at wednesday 13-16 Room 114 B, Adorno building. Time can be subject to change.
-
Deltagerbegrænsning:
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Det Humanistiske Fakultet
-
Udbud ID:
23277
Formål
Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:
-
Viden om optagelse, processering og programmering af lyd i digitale medier
-
Viden om design og implementering af lyd i forskellige kontekster, f.eks. computerspil og digitale installationer
-
Viden om interaktiv afvikling af lyd i æstetiske IT-produkter som fx. Computerspil
-
Viden om avanceret software og teknisk apparatur, herunder sensorer og aktuatorer.
Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:
-
Kunne optage, processere og programmere lyd til digitale medier
-
Kunne anvende et udvalg af avancerede værktøjer til bearbejdning af lyd
-
Kunne planlægge, producere og implementere lyd til afvikling i interaktive kunst- og underholdningsprodukter
-
Kunne udføre problemorienteret arbejde, dvs. kunne identificere, afgrænse og vurdere en faglig problemstilling
-
Kunne tilrettelægge og strukturere arbejdsopgaver hensigtsmæssigt indenfor begrænset tid og ressourcer, herunder overholde deadlines og levere en effektiv arbejdsindsats
-
Kunne samarbejde i tværfaglige grupper
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:
-
Viser indsigt i metoder og teknikker knyttet til planlægning, implementering og afvikling af interaktiv musik/lyd
-
Evner at realisere et interaktivt lydligt forløb
Indhold
Disciplinen omhandler principper for implementering og afvikling af lyd, herunder formater og protokoller, playlists, dynamiske og adaptive teknikker mv. Formålet med disciplinen er at give den studerende et teoretisk og praktisk kendskab til interaktiv lydafvikling, herunder fx viden om værktøjer til koordinering og afvikling af digital lyd i computerspil.
Faglige forudsætninger
Optaget på:
-
Kand. Inf. linje A
-
Kand. Digital Design linje A og B
-
Kand. Audio Design
-
Bachelor i datalogi
Underviser
Ole Caprani
Undervisnings- og arbejdsform
Forelæsninger og øvelser.
Dansk
Litteratur
Gaver, W. W. (1993). How do we hear in the world? Explorations ofecological acoustics.
Ecological Psychology, 5
(4): 285 - 313.
Martin D. Wilde, Audio Programming for Interactive Games, Elsevier, Focal Press, 2003
Kan indgå i uddannelsen som:
Obligatorisk for Kand. Audiodesign
Inf. linje A: DOP og valgfag
Digital Design linje a og b: valgfag
ECTS-vægt
10
Studieordning og bedømmelse
-
Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Hj.opg. + praktisk ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Undervisningsdeltagelse, bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Undervisningsdeltagelse, bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
-
Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur
-
Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
-
Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
Prøven aflægges på en af følgende måder:
1) Under forudsætning af tilfredsstillende undervisningsdeltagelse (75 % tilstedevær) er prøveformen praktisk og kan gennemføres på to måder:
-
a) Godkendt deltagelse som lyddesigner i den korte, nationale fællesproduktion, arrangeret af Det danske Akademi for Digital Interaktiv Underholdning (DADIU)
-
b) Design og implementering af lyd i et interaktivt, digitalt produkt ud fra de metoder og teknikker, samt værktøjer der indgår i pensum.
Prøveform: Undervisningsdeltagelse og praktisk opgave
2) Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden opgave i form af en praktisk opgave i interaktiv lydafvikling i et digital produkt, f.eks. et computerspil, samt en skriftlig hjemmeopgave, hvori der redegøres for forskellige metoder og principper for interaktiv lydafvikling.
Prøveform: Bunden praktisk og skriftlig hjemmeopgave.
Omfang: 15-20 sider.
Varighed: 4 uger