Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Strategisk kommunikation tekstanalytiske udfordringer ( forår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: kandidat  
  • Semester/kvarter: semester  
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 23271

Formål

Hvordan kan vi analysere et destination brand eller en film med product placement? Kurset har til hensigt at belyse forskellige former for strategisk kommunikation samt udvikle relevante tekstanalytiske metoder og færdigheder hos deltagerne.

 

Indhold

Kurset kan tages som 10 eller 20 ECTS fag. 

Med afsæt i konkrete analyseeksempler, starter vi med de mere eksplicitte former for markedskommunikation og arbejder med reklamefilm som eksempel. Derefter fortsætter vi med mere implicitte former for strategisk markedskommunikation som bl.a. rejselivsjournalistik og livsstilsprogrammer i TV hvor journalistisk og underholdning blandes, product placement i fiktionsfilm, place branding og destination branding (Horsens kommune + filmturisme i Ystad) samt politikeres selvfremstilling i medierne. Vi vil diskutere hvordan vi samler relevant tekstkorpus for at kunne analysere og belyse disse komplekse former for strategisk kommunikation. Vi vil også belyse forholdet mellem de forskellige medier ift. strategisk kommunikation, bl.a. magasin, avis, internet og tv samt crossmedia communication.

 

 

Faglige forudsætninger

BA fra IMV eller tilsvarende

 

 

Underviser

Anne Marit Waade

 

 

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, analyseseminarer, gæsteforelæsninger, studietur.

 

 

dansk

 

Litteratur

Lars Pynt Andersen (2001) Reklamens form og indhold


Jørgen Stigel(2009) Reklamefilm & humor

L. Højbjerg (2000) Fortælleteori 2: Musikvideo og reklamefilm, Akademisk Forlag

F. Frandsen, Johansen & Ellerup Nielsen (1997/2009): International Markedskommunikation, Århus

Jean-Marc Lehu (2007): Branded entertainment : product placement & brand strategy in the entertainment business, London

Roy Langer (2002) Place images and place marketing

Sue Beeton (2006): Film Induced Tourism

 

 

Har de stud. mulighed for at samarb. med en ekstern partner

Ja, bl.a. i forbindelse med eksamensprojekt.

 

Kan indgå i uddannelsen som:

Medievidenskab: medie- og samfundsteori og medieæstetik, Mediesystemanalyse og kommunikationstilrettelæggelse, valgfag

Informationsvidenskab linje a og b: valgfag
Digital Design linje a og b: valgfag
Audiodesign: valgfag
cand public: valgfag

 

ECTS-vægt

10/20

 

Studieordning og bedømmelse

Fagpakke: Digital æstetik og specifikke genrer

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i audiodesign

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i digital design

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i digital design, audio design

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i informationsvidenskab

  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Øvelsesopgaver, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Øvelsesopgaver, bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i journalistik - analytisk journalistik

  • ingen eksamen, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • ingen eksamen, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i journalistik - samfund, kultur og medier

  • ingen eksamen, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • ingen eksamen, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i media communication and cultural studies

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i medievidenskab

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur


ifølge studieordnigen