[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende
En samlende tanke vil være at følge billederne og "brugen" af Venezia fra midten af 1700-tallet (Canaletto, Rosalba Carriera, Tiepolo, Canova, d.v.s. republikken Venezias sene, meget rige tid som kunstproducent og som eksklusivt rejsemål for specielt den engelske adel, The Grand Tour) frem til dagens megaturisme, d.v.s. lægge et centrum i 1800-tallets reception af den "faldne storhed" (Decline and Fall of the Venetian Republic) med en understregning af det sære forhold, at flere af modernismens nybrydende billedkunstnere har hentet inspiration i det smuldrende og dekadente efterrepublikanske Venezia (Turner, Whistler, Renoir, Monet, Sargent). Hertil kommer 1800-tallets store, konservative historiemaleri med venetianske emner (f.eks. Delacroix og venetianeren Francesco Hayez). Samt arkitekturhistorikeren og teoretikeren John Ruskin. I musikken gælder noget lignende jo primært for Wagner (Tristan og Isolde og Parsifal). Men vi kan også se/høre på f.eks. Verdis "I due Foscari" med venetiansk emne. Operabygningen Teatro La Fenices historie i 1800-tallet kan være et andet centralt emne. Litterært er der masser at hente. Man kan lægge et snit allerede i 1700-tallets venetianske litteratur (Goldoni, Casanova, Lorenzo da Ponte). Eller begynde i 1800-tallet med Byron og siden se på ikke mindst Henry James (The Wings of the Dove, både bogen og filmen) og derfra gå til f.eks. Schnitzler, Hofmannsthal, D'Annunzio og Mann. Måske til Proust eller Erza Pound. Den eksklusive, borgerlige 1800-talsmelankoli er i dag afløst af middelklassens masseturisme, badeferiernes og børnefamiliernes Venezia (endnu et fald!) - Hvad handler dette sidste fænomen om, og hvad stiller venetianere op med det?
Der kunne føjes meget andet til (og trækkes en del fra) denne råskitse af Venezia som eksemplum. Det endelige kursusprogram tilrettelægges i et vist omfang efter deltagernes fag, lyster og behov. Jeg understreger, at der løbende må påregnes en selvstændig arbejdsindsats fra hver enkelt studerende af et betragteligt omfang for at få en sådan mangehovedet undervisning til at køre. Enkelte gæsteforelæsere vil deltage. Det er planen at lade en uges ekskursion til Venezia indgå som en integreret del af undervisningen (flere turister!). Turen tænkes placeret medio/ultimo april, så semestret vil have "forvægt" sådan forstået, at et forholdsvis stort timetal og arbejde vil ligge FØR ekskursionen. Dette også af hensyn til prisniveauet i Venezia i højsæsonen og til de eksamenslæsende. Men: Man kan sagtens finde et almindelig billigt sted at bo dernede.
Ingen
Mogens Nykjær
Valgfaget tilrettelægges af en faglærer og udformer sig typisk som et forløb med varierede undervisnings- og arbejdsformer med underviser- og studenteroplæg, mundtlige og skriftlige øvelser, diskussioner, oppositioner, kritik og vejledning. Inden for valgfagets emne arbejder de studerende individuelt eller i grupper med fokuserede problemstillinger, som typisk danner grundlag for prøven.
Tirsdag 14.00 - 17.00
Dansk
Robert C. Davis og Garry R. Marvin: Venice. The Tourist Maze. A Cultural Critique of the World's Most Touristed City (University of California Press 2004),
Michael Levey: Painting in Eighteenth-Century Venice (Cornell University Press 1980),
Mogens Nykjær: Venezia. Byhistorie og kunst (Gyldendal 2010), udkommer ultimo januar.
Bygning 1584
Lokale 118
Ifølge studieordning