Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Adfærdsbiologi (Q3+Q4) ( forår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk (eller dansk)
  • Niveau: Bachelorkursus
  • Semester/kvarter: 3. og 4. kvarter.
  • Timer per uge: 3-6
  • Deltagerbegrænsning: Maksimalt deltagerantal: ubegrænset; minimum deltagerantal: 10
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 16412

Formål

At give deltagerne en grundlæggende forståelse af dyrs adfærd gennem kendskab til etologiens og adfærdsøkologiens basale begreber og teorier. Det er videre et formål at gøre deltagerne i stand til at anvende adfærdsbiologiske metoder til selvstændigt at løse en adfærdsmæssig problemstilling.

Obligatorisk program

Deltagelse i kollokvier herunder egen præsentation, litteraturopgave og projekt.

Indhold

I forelæsnings- og kollokviedelen vil følgende emner blive gennemgået teoretisk på basis af lærebogen samt originallitteratur: Genetiske og miljømæssige faktorers indflydelse på adfærdens udvikling; adfærdens organisering; kommunikation; reproduktiv adfærd inkl. seksuel selektion; fourageringsadfærd; territorialitet og kampadfærd; altruisme, kooperation og socialitet m.m. Studenterne præsenterer en original videnskabelig artikel samt udfærdiger en individuel litteraturopgave over udvalgt emne. I projektdelen skal studenterne gennemføre et praktisk adfærdsprojekt efter eget valg.

Læringsmål

Når kurset er færdigt, forventes de studerende at kunne:

  • Forklare adfærdens generelle evolutionsteoretiske grundlag, samt gøre rede for betydningen af genetiske og miljømæssige faktorer, herunder indlæring
  • Gøre rede for basale teorier til forklaring af adfærdens udvikling, herunder teorier for optimale adfærdsvalg, evolutionært stabile strategier, kin selektion, og seksuel selektion
  • Beskrive de vigtigste hypoteser vedrørende evolutionen af dyrs fødevalg, habitatvalg, territorialitet, flokdannelse, social adfærd og samarbejde, kampadfærd, partnervalg, og kommunikation
  • Give en tidssvarende fremstilling af en central adfærdsbiologisk teori eller emneområde baseret på den nyeste litteratur på området
  • Formulere og gennemføre et simpelt adfærdsbiologisk projekt under anvendelse af standardiserede eksperimenter og observationsmetoder

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Trine Bilde

Undervisnings- og arbejdsform

3. kvarter: 2 x 3 F/K per uge i 7 uger (1 F og 2 K i 3 sammenhængende timer to gange om ugen)

4. kvarter: Projekt

 

Litteratur

J. R. Krebs, N. B. Davies: An Introduction to Behavioural Ecology, Blackwell Pub., 1993

Originalartikler.

 

Kursushjemmeside

http://www.aula.au.dk/courses/BEHAVBIOL/

Eksamensterminer

Ordinær eksamen: 4. kvarter

Reeksamen: Efter aftale med faglærer

Udbyder

Biologisk Institut

Studieordning og bedømmelse

Kandidatuddannelsen i biologi

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Tilvalgsfag: Biologi

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Efter 3. kvarter vurderes litteraturopgave over udvalgt emne (vægter ca. 1/3 i den samlede karakter)

 

Efter 4. kvarter

  • Mundtlig eksamen med udgangspunkt i projektrapporten (vægter ca. 2/3).

  • Samlet karakter efter 7-trinsskalaen

  • Ekstern censor