Evolution og diversitet (Q4) ( forår 2010 - 5 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
dansk
-
Niveau:
Grundkursus
-
Semester/kvarter:
4. kvarter
-
Timer per uge:
6
-
Deltagerbegrænsning:
Ingen
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Det Naturvidenskabelige Fakultet
-
Udbud ID:
16418
Formål
At give den studerende et grundlæggende indblik i evolutionslærens teoretiske basis, samt at introducere dem til den empiriske forskning, som giver os en fundamental forståelse for processer og mønstre vedrørende livets diversitet.
Obligatorisk program
Deltagelses i teoretiske øvelser samt aflevering af 3 opgavesæt.
Indhold
Kurset består af en på samme tid historisk og funktionel gennemgang. Først fokuserer vi på teoridannelser, især den neodarwiniske syntese med Mendels nedarvingslove. Hernæst vil en gennemgang af evolutionsstrukturelle og funktionelle forudsætninger fokusere på bygning og forklaring af fylogenetiske data, samt redegøre for empiriske eksemplarer af udvikling i linier.
Læringsmål
Når kurset er overstået, forventes den studerende at kunne:
-
Beskrive og redegøre for de processer, som forårsager evolution, naturlig selektion og genetisk drift.
-
Lære metoder til at opbygge fylogenetiske træer, som rekonstruerer bestemte gruppers udviklingshistorie.
-
Beskrive og analysere empirisk evidens for udviklingen i bestemte grupper med fokus på naturlige eksperimenter, blandt andet på øerne.
-
Redegøre for forskellige modeller for artsdannelse, især allopatriske, parapatriske, sympatriske og aseksuelle artsdannelser.
-
Forklare forskellige selektionsmodeller og beskrive de empiriske beviser for opretholdelse af genetisk variation inden for populationer.
-
Gennemføre beregninger af populationsstrukturer som en indikation af mønstre i genflow og habitatfragmentering.
-
Lære og beskrive empiriske eksempler af adaptationsoprindelser og koevolutionære interaktioner blandt arter.
-
Beskrive vore nutidige ideer og empiriske bevis for udviklingen af genetiske systemer, særligt vedrørende evolutionen af seksuel reproduktion.
-
Lære og forklare livets udvikling, især med hensyn til gentagne begivenheder, der har ført til episoder af høj artsdannelses- og uddødelsesrater.
Faglige forudsætninger
Ingen
Underviser
Dave Parker
, Einar Eg Nielsen
Undervisnings- og arbejdsform
2 x 2 timers forelæsning pr. uge i 7 uger.
2 timers teoretiske øvelser pr. uge i 7 uger.
Aflevering af 3 obligatoriske opgavesæt.
Litteratur
Freeman, S. & J.C. Herron. 2004. Evolutionary Analysis, 3rd Edition, Pearson, Prentice- Hall.
Siegismund, H. 1997. Populationsgenetik, 3rd Editon.
Teoretiske Øvelser, som kan downloades fra www.aula .au.dk
Kursushjemmeside
www.aula.au.dk
Eksamensterminer
Ordinær eksamen: 4. kvarter
Placering: Uge 24
Reeksamen: August
http://science.au.dk/uddannelse/undervisning/eksamen/regler-for-tilmelding-til-kurser-med-fastlagt-eksamen/
Udbyder
Biologisk Institut
Indgår i følgende studieordninger
Bacheloruddannelsen i Biologi
Sidefaget i Biologi
Særligt om dette kursus
Forberedelse:
Studerende skal læse 2. kapital af Freeman & Herron før første forelæsning.
Studieordning og bedømmelse
-
Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
4-timers skrifltig eksamen. Lommeregner må medbringes til eksamen
-
Bedømmes efter 7-trinsskalaen.
-
Medvirken af ekstern censor
-
Indstilling til eksamen sker under forudsætning af tre godkendte opgavesæt.