Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Fugle og pattedyrs økologi og forvaltning (Q3+Q4) ( forår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Kandidatkursus
  • Semester/kvarter: 3. og 4. kvarter
  • Timer per uge: 5 intensive undervisningsblokke af 2-3 dages varighed
  • Deltagerbegrænsning: Mindst 15, maksimalt 40.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 16403

Formål

At give kursusdeltagerne en grundlæggende indføring i forskellige fugle- og pattedyrgruppers økologiske tilpasninger, bestandsdynamik og økologiske samspil under forskellige landskabs- og miljøforhold, samt hvorledes denne viden kan anvendes i forbindelse med specifikke forvaltningsstrategier af jagtbare eller truede arter og deres habitater.

Der vil i kursets forløb blive lagt stor vægt på tilegnelse af praktiske færdigheder i forbindelse med tilrettelæggelse af undersøgelser i felt og numerisk behandling af feltdata.  

Obligatorisk program

Hele kurset.

Indhold

  • Gennemgang af de vigtigste taksonomiske og funktionelle arts-grupper i nordligt tempererede økosystemer med henblik på deres tilpasninger og økologiske funktion: Hovdyr, lagomorfer, små, mellemstore og store rovdyr, gnavere, sæler, hvaler, hønsefugle, skarv, vadefugle, andefugle, alkefugle, måger og terner, rovfugle og ugler, spurvefugle mv.

 

  • Bestandsbegrænsende og bestandsregulerende faktorer i landskabet, herunder betydningen af føderessourcer, prædation, jagt og forstyrrelser. Betydningen af habitaters kvalitet, sammensætning og fragmenteringsgrad for det enkelte individs succes såvel som for hele bestandes dynamik.

 

  • Metoder til estimering af vilde dyrs antal, tæthed og forskelle i fordeling i naturen, samt adfærd, overlevelse og reproduktionssucces ud fra studier af individuelt mærkede dyr. Studier af dyrebestandes aldersstruktur, reproduktionsrate, fødesammensætning og sundhedstilstand ud fra undersøgelser af døde og dødfundne dyr.

 

  • Introduktion til basal populationsmodellering samt disse anvendelsesmuligheder: Leslie-matrice og individbaserede modeller.

 

  • Kurset afsluttes med et projektforløb hvor de studerende i grupper skal designe og udføre deres egen feltundersøgelse, og på grundlag af statistisk behandling af deres resultater skrive en projektrapport i format af en videnskabelig artikel.     

Faglige forudsætninger

Basiskurser i populationsbiologi og statistik/matematik, svarende til bestået bachelordel. Kurser i grundlæggende adfærdsbiologi kan være en fordel, men ikke et krav.

Underviser

Forskere fra Danmarks Miljøundersøgelsers Afdeling for Vildtbiologi og Biodiversitet og Afdeling for Arktisk Miljø. Kursusansvarlig: Peter Sunde

Undervisnings- og arbejdsform

Kurset afholdes som 5 intensive undervisningsblokke af 2-3 dages varighed, sædvanligvis lagt uden for normal undervisningstid (lørdag kl. 9 - søndag kl. 16) med projektarbejde og opgaveaflevering over nettet i mellemliggende perioder. Undervisningsdatoer: 30.-31. januar, 27.-28. februar, 12.-14. marts, 17.-18. april og 29.-30. maj. Undervisningssteder: 3 blokke afholdes på Afdeling for Vildtbiologi & Biodiversitet på Kalø (45 min med bus fra Århus, 3½ t med bus fra København, 800 m fra Rønde Vandrehjem ) og 1 blok vil forventeligt blive afholdt på Afdeling for Arktisk Miljø på Risø ved Roskilde (3½ t med tog + bus fra Århus, 6 km fra Roskilde Vandrehjem ). En kursusgang arrangeres som internatkursus (2 overnatninger) i Tøndermarsken. Undervisningen består af forelæsninger, artikeldiskussioner, øvelser, ekskursioner, samt et feltbaseret projekt inden for selvvalgt emne inden for kursets rammer. Det afsluttende projekt, som udgør en tredjedel af kursets samlede arbejdsbelastning, vil kunne udføres i forbindelse med etablerede forskningsprojekter ved afdelingerne.

Litteratur

Sinclair, Fryxell & Caughley 2006: Wildlife Ecology, Conservation and Management 2nd ed., Blackwell Publishing. + udleverede artikler og noter

Kursushjemmeside

www.aula.au.dk

Eksamensterminer

Ordinær eksamen: 4. kvarter.

Reeksamen: Efter aftale med faglærer

Udbyder

Kandidatstudienævnet ved Det Naturvidenskabelige Fakultet

Læringsmål

Ved kursets afslutning forventes den studerende at kunne:

  • Redegøre for forskellige fugle- og pattedyrgruppers økologiske tilpasninger og betydning for de økosystemer de er en del af.

 

  • Beskrive hvorledes ulige naturlige og menneskeskabte faktorer kan influere forskellige fugle- og pattedyrbestandes dynamik i såvel terrestriske som marine habitater, og relatere dette til konkrete forvaltningsmæssige og bevaringsbiologiske problemstillinger.  

 

  • Anvende og/eller redegøre for gængse praktiske og numeriske metoder til beregning af vilde dyrs antal, fordeling, adfærd, sundhedstilstand, reproduktion, overlevelse og bestandsdynamik.

 

  • Formulere testbare hypoteser til besvarelse af simple økologiske problemstillinger, herunder foreslå og forestå konkrete feltbaserede undersøgelser, opsamle og analysere data, drage logiske konklusioner af givne resultater, og perspektivere den fremkomne information i forhold til eksisterende viden/teori.

 

  • Tage kritisk stilling til videnskabelig kildelitteraturs lødighed og relevans.

Studieordning og bedømmelse


Tilvalgsfag: Biologi

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


  • Mundtlig eksamen uden forberedelse med 20 minutters eksamination med udgangspunkt i afleveret projektopgave.
  • 7-trinsskala
  • Ekstern censur