Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Funktionel økologi - Honours (Q3+Q4) ( forår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Kandidatkursus, honours-kursus
  • Semester/kvarter: 3. og 4. kvarter
  • Timer per uge: 4-10
  • Deltagerbegrænsning: Minimum 8
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 22450

Formål

At give deltagerne en forståelse af de vigtigste principper bag terrestriske invertebraters økofysiologiske og adfærdsmæssige tilpasninger til stressfaktorer i miljøet.

Obligatorisk program

Hele kurset

Indhold

Invertebrater findes i stort set alle terrestriske miljøer, lige fra Arktis til de mest tørre ørkenområder. De findes både i jordbunden og knyttet til jordoverfladen eller i vegetationen. Dette skyldes ikke mindst at invertebrater har udviklet fysiologiske mekanismer, der sætter dem i stand til at overleve de mest ekstreme forhold, og på optimal måde udnytte de korte perioder, hvor miljøforholdene tillader vækst og reproduktion at finde sted.

Kurset fokuserer på invertebraters tilpasninger til de vigtige stressfaktorer i det terrestriske miljø som f.eks. ekstreme temperaturer, tørke og fødebegrænsning, fordi disse forhold er afgørende for dyrenes funktion, evolution, populationsdynamik, spredning og kolonisering af nye områder. Igennem forelæsninger og praktiske øvelser gives en oversigt og illustration af de fysiologiske mekanismer bag eksempelvis underafkøling (termisk hysterese), frysetolerance (isdannelse i dyret), varme tolerance (heat shock proteiner), anhydrobiose (liv uden vand), vandabsorption (aktiv og passiv), tørketolerance (produktion af sukkerstoffer) og regulering af næringsstofbalance. Adfærd og livshistoriestrategier som tilpasninger til miljøet vil blive gennemgået, samt tilpasninger til sult og toksisk føde.

 

Læringsmål

Når kurset er færdigt, forventes de studerende at kunne:

  • Beskrive og diskutere relevante tilpasninger til de vigtigste stressfaktorer i det terrestriske miljø og deres betydning for terrestriske invertebraters overlevelse
  • Anvende teorier om optimal ernæring til at forklare invertebraters valg af føderessourcer 
  • Demonstrere en solid forståelse af temperaturens betydning for invertebraters respirationsfysiologi
  • Diskutere terrestriske invertebraters fysiologiske tilpasninger til tørke, herunder at argumentere for forekomsten af fysiologiske strategier i relation til dyrets morfologi og habitat-valg
  • Beskrive og diskutere de vigtigste strategier for kuldetolerance hos terrestriske invertebrater.
  • Demonstrere forståelse af de benyttede metoder, at kunne diskutere resultater og fortolkninger som fremlagt i originalafhandlinger og perspektivere dem i forhold til de underliggende teorier. Herudfra at vurdere betydningen i forhold til fremsatte hypoteser og pege på nye forsøg, som vil belyse emnet yderligere.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Mark Bayley, Martin Holmstrup , Søren Toft, Mogens Gissel Nielsen

Undervisnings- og arbejdsform

3. kvarter:

2 x 2 F om ugen i 5 uger i de første uger af 3. kvarter

2 x 3 LØ i 4 uger fordelt i slutningen af 3. kvarter

4. kvarter :

3 K/TØ pr. uge i 7 uger

Teoretisk projekt (litteraturstudie) der afsluttes med rapport på maksimalt 4000 ord samt 30 minutters foredrag over projektet.

 

 

Litteratur

Kompendium

Kursushjemmeside

www.aula.au.dk

Eksamensterminer

Ordinær eksamen: 4. kvarter

Reeksamen: August

Udbyder

Biologisk Institut

Bedømmelse

  • 4 timers skriftlig eksamen (50% af den endelige karakter)
  • Teoretisk projekt på 4000 ord. (50% af den endelige karakter)
  • Bedømmelse efter 7-trins-skalaen
  • Ekstern censur