Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Systemøkologi (Q4) ( forår 2010 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Grundkursus
  • Semester/kvarter: 4. kvarter
  • Timer per uge: 5-8
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 16413

Formål

At give deltagerne grundlæggende viden om økosystemers organisation og funktion samt effekter af antropogene faktorer. Endvidere at lære deltagerne at analysere, fremlægge og diskutere økologiske problemstillinger.

Obligatorisk program

Kollokvier + opgaveløsning + feltprojekt.

Indhold

I kurset gennemgås forskellige økosystemers funktion fra primærproduktion over sekundærproduktion til mineralisering af organisk stof. Der redegøres for de naturgivne forudsætninger for forskellige naturtyper og de biologiske strukturer, trofiske niveauer og fødekædestrukturer beskrives. De basale processer, der kontrollerer stof- og energifluks i økosystemer og forskelle mellem systemer vil blive gennemgået. Antropogene påvirkninger (forurening, overfiskning, klimaforandringer, invasive arter m.v.) og deres effekter på økosystemer vil også blive behandlet. Økotoksikologiske principper vil blive særskilt gennemgået og i den forbindelse beskrives miljøfremmede stoffers transport og effekter.

I teoretiske øvelser og seminarer gennemføres deltageroplæg til udvalgte emner, og der løses opgaver. På et afsluttende økologisk feltkursus af 5 dages varighed udføres en praktisk undersøgelse af en udvalgt økologisk problemstilling, og der skrives en rapport.

Læringsmål

Når kursus er færdigt forventes den studerende at kunne:

  • Beskrive syntese og mineralisering af organisk stof samt cyklus for makronæringsstoffer
  • Beskrive og kvantificere omsætninger og udbytter i fødekæder/fødenet
  • Anvende begreberne "bottom-up", "top-down" og trofiske kaskader
  • Opstille modeller for puljer og transport af energi og stof for økosystemer og delelementer af økosystemer 
  • Diskutere betydningen af antropogene og klimatiske effekter på økosystemprocesser og på stabiliteten af økosystemer
  • Forklare almindelige toksikologiske og økotoksikologiske problemstillinger
  • Indhente og analysere relevant information om en faglig problemstilling
  • Mundtligt fremlægge og diskutere et fagligt emne

 

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Undervisere fra Marin Økologi (K. Thomas Jensen), Mikrobiologi, Plantebiologi og Zoofysiologi.

Undervisnings- og arbejdsform

3 x 1 F per uge i 4 uger
4 x 1 F per uge i 3 uger

1 x 2 TØ/K per uge i 5 uger
2 x 2 TØ/K per uge i 2 uger

Økologisk feltprojekt (5 dage i juli eller august). Der vælges mellem at deltage i økologisk feltprojekt i "Systemøkologi" eller i "Populationsøkologi". Den studerende deltager således kun i ét økologisk feltprojekt.

 

Litteratur

Lærebog oplyses på kursushjemmeside før kursusstart.

Bjerregaard, P.: Økotoksikologi, 2005 (Gyldendal)

Kompendier og særtryk af artikler

Kursushjemmeside

http://www.aula.au.dk

Eksamensterminer

Eksamen: 4. kvarter

Placering: Uge 23

Reeksamen: August

http://science.au.dk/uddannelse/undervisning/eksamen/regler-for-tilmelding-til-kurser-med-fastlagt-eksamen/

 

Udbyder

Biologisk Institut

Indgår i følgende studieordninger

Bacheloruddannelsen i Biologi
Sidefaget i Biologi

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i biologi

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Grundfaget i biologi

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Sidefag i biologi

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Sidefaget i biologi

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Tilvalgsfag: Biologi

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


  • Mundtlig eksamen med 3 dages forberedelse, 20 minutters eksamination
  • Bedømmelse efter 7-trinsskalaen
  • Ekstern censur