Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Tropical ecosystems, management and development (Q3) ( forår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Kandidatkursus
  • Semester/kvarter: 3. kvarter
  • Timer per uge: 10
  • Deltagerbegrænsning: 20
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 16396

Formål

Formålet med kurset er at give deltagerne en multidisciplinær tilgang til naturressourceforvaltning af tropiske økosystemer specielt i relation til udviklingsprojekter. Den multidisciplinære tilgang giver deltagerne biologisk viden om økosystemer, kendskab til konkrete eksempler på forvaltning af disse, viden om involvering af lokalbefolkning samt anvendelse af antropologiske og projektforvaltningsmetoder, herunder hvordan disse anvendes i udviklingsprojekter. Klimaændringernes påvirkninger af lokalbefolkningens levevilkår i udviklingslande vil være kursets fokus i 2009.

Obligatorisk program

Hele kurset er obligatorisk.

Indhold

Kurset fokuserer på naturressourceforvaltning i tropiske udviklingslande. Naturressourceforvaltningen ses fra et økologisk, antropologisk og udviklingsmæssigt synspunkt.

Kurset er inddelt i 4 dele

  1. Tropiske økosystemer, naturressourceforvaltning og klimaændringer 
  2. Antropologi og antropologiske feltmetoder
  3. Udviklingsprojekter/udviklingspolitik
  4. Projektcyklus og projektforvaltning (project management)

Økologien i udvalgte tropiske økosystemer introduceres og danner basis for eksempler og diskussioner af naturressourceforvaltning fra et økologisk synspunkt. Den menneskelige/antropologiske dimension af naturressourceforvaltning inkluderes med fokus på lokal deltagelse, lokal viden og "co-management". Udviklingsaspektet behandles gennem naturressourceøkonomi, kapacitetsopbygning og eksempler fra udviklingsprojekter. Deltagerne vil desuden blive introduceret til projektarbejde og projektcyklus samt antropologiske feltmetoder. Disse metoder kan anvendes i forbindelse med specialeskrivning og bliver brugt i konsulentfirmaer og i hovedparten af udviklingsprojekter overalt i verden.

I den syvende undervisningsuge vil deltagerne anvende projektmetoden på problemer i relation til naturressourceforvaltning og foreslå løsning af disse. Anvendelse af projektmetoden vil blive yderligere udbygget og diskuteret i det efterfølgende kursus i 4. kvarter "Project Formulation in Tropical Ecosystems, Management and Development" (5 ECTS). Dette efterfølgende kursus sikrer en grundig forståelse af projektcyklustermerne og giver praktisk erfaring med at identificere problemer i tropiske økosystemer samt udarbejdelse af aktiviteter for at løse eller minimere disse problemer. Kurset "Tropical Ecosystems, Management and Development" (10 ECTS) og det efterfølgende kursus "Project Formulation in Tropical Ecosystems, Management and Development" (5 ECTS) er begge forudgående kurser for deltagelse i feltturen til Vietnam gennem kurset "Field Course to Vietnam in Tropical Ecosystems, Management and Development" (5 ECTS).

Læringsmål

Når kurset er afsluttet forventes deltageren at kunne:

  • Beskrive udvalgte tropiske økosystemer og deres økologiske karakteristika
  • Analysere forskellige måder at forvalte naturressourcer i tropiske økosystemer på
  • Forklare hvordan klimaændringer kan påvirke levevilkårene for folk i udviklingslande
  • Beskrive og diskutere hovedemner på den internationale udviklingsagenda
  • Forklare og argumentere for involvering af interessenter i udviklingsprojekter
  • Beskrive og anvende antropologiske og projektforvaltningsmetoder indenfor udviklingsprojekter
  • Analysere og evaluere udviklingsprojekter

Faglige forudsætninger

Kurset er et multidisciplinært kursus, og studerende fra Naturvidenskab, Samfundsvidenskab, Humaniora, Teologi og Sundhedsvidenskab kan deltage i kurset. Studerende med en bachelorgrad har højeste prioritet.

Kurset forudsætter aktiv deltagelse i diskussioner og øvelser, og gode engelskkundskaber er derfor en forudsætning, da kurset altid undervises på engelsk.

Underviser

Annika Büchert Lindberg, Det Naturvidenskabelige Fakultet

Anders Barfod, Biologisk Institut

Donald Macintosh, Centre for Tropical Ecosystems Research

Henrik Balslev, Biologisk Institut

Mikael Gravers, Institut for Antropologi, Arkæologi og Lingvistik

Peter Grønkjær, Biologisk Institut

Thomas Nielsen, Centre for Tropical Ecosystems Research

Gæsteforelæsere kommer fra bl.a. DANIDA, internationale konsulentfirmaer, NGO´er og sektorforskningsinstitutioner.

 

Undervisnings- og arbejdsform

10 timer per uge i 7 uger

Kurset er domineret af forelæsninger og gæsteforelæsninger. Forelæsninger og gæsteforelæsninger indeholder mindre diskussioner og øvelser, som inddrager de studerende. Den sidste kursusuge er en projektuge, hvor de studerende arbejder med problemidentifikation og projektmål gennem et rollespil.

 

Litteratur

1. Osborne, P. L. (2000). Tropical Ecosystems and Ecological Concepts. Cambridge University Press, Cambridge.

2. DANIDA (2007), Guidelines for Programme Management, oktober 2007

3. SiDA(2004) A Summary of the theory behind the LFA method. The Logical Framework Approach. January 2004.

4. UN (2007). The Millennium Development Goals Report 2007.

5. Original artikler og noter (et kompendium bliver solgt ved kursus start).

Kursushjemmeside

http://www.aula.au.dk

Eksamensterminer

Ordinær eksamen: 3. kvarter

Reeksamen: Efter aftale med faglærer

Udbyder

Det Naturvidenskabelige Fakultet

 

Studieordning og bedømmelse

Fagpakke: International forvaltning

  • Hj.opg.+mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Tilvalgsfag: Biologi

  • Hj.opg.+mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


  • Take-home eksamen. Den studerende har 3 dage til at forberede en mundtlig præsentation af en udleveret opgave. Den studerende bliver evalueret på præsentationen og den efterfølgende diskussion samt spørgsmål til pensum.
  • Eksamen bedømmes samlet efter 7-trin skalaen
  • Ekstern censur.