Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

BRA: Teknisk Sprog ( forår 2010 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 4.semester
  • Timer per uge: 2 eller 3
  • Deltagerbegrænsning: ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 18451

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

- viser kendskab til den pragmatiske tilgang til sprogets anvendelse dokumenterer kendskab til teknisk terminologi samt karakteristiske syntaktiske strukturer

- er i stand til at analysere og bearbejde kildetekster i forskellige sprogregistre, opbygge tekniske glossarer og anvende sproget hensigtsmæssigt

- er i stand til at oversætte en given tekst korrekt med anvendelse af den for emnet karakteristiske terminologi og sætningsstruktur.

Indhold

Formålet med undervisningen i teknisk sprog er at give den studerende elementære færdigheder inden for sproglig bearbejdning og oversættelse af fagsproglige tekster særlig relateret til internationale organisationer m.v. som f.eks. EU og disses forhold til Brasilien, Portugal og andre portugisisksprogede lande. Der arbejdes med analyse og anvendelse af forskellige sprogregistre og diskurstyper ud fra udvalgte tekster og emner.

Faglige forudsætninger

Propædeutik

Underviser

Maria Angela Ferrari

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen har form af forelæsninger, praktiske øvelser og diskussioner på basis af et udvalg af tekster på portugisisk og dansk

Dansk og portugisisk

Litteratur

kurset vil være baseret på aktuelle tekster fra internet, aviser og tidsskrifter samt film og TV

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i brasilianske studier

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Prøven består af en fri opgave, som udarbejdes sideløbende med
undervisningen under faglærers vejledning, baseret på et af de
emner der behandles i forløbet. Opgavens omfang er 8 sider.