[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
LOOP 2 - Teknologibaseret konceptudvikling er 2. semesters omdrejningspunkt. Det tilstræbes, at alle fagene på semesteret bringes i spil i forbindelse med projektarbejdet i LOOP'et.
Kurset består ud over selve projektet af følgende delkursus:
Alle delkurserne er beskrevet bagest i kursusbeskrivelsen
Fagets formål er at træne den studerendes færdigheder i forbindelse med gennemførelsen af et teknologibaseret konceptudviklingsforløb. Den studerende får i løbet af kurset indsigt i de faser man gennemløber undervejs i udviklingsforløbet.
Efter kurset vil den studerende være i stand til at kunne kommunikere relevant og professionelt om en produktidé på konceptniveau. Kommunikationen sigter på at sandsynliggøre produktideens markedsmæssige potentiale ( kan det sælges? ), den tekniske realiserbarhed ( kan det laves? ) og de økonomiske konsekvenser af at gennemføre projektet ( kan det svare sig? ).
Delkursus Personlige og sociale kompetencer (Kommunikation og præsentationsteknik)
Fagets målsætning: At de studerende får indsigt i kommunikationens betydning for at fungere konstruktivt i samtaler mellem to personer, i en gruppe og for at gøre indflydelse gældende. Ved at opnå teoretisk indsigt heri og praktisk træning tilsigtes, at de studerende styrker deres interpersonelle kompetencer og mulighed for konstruktiv problemløsning.
Det tilsigtes endvidere at de studerende får indsigt i, hvad der har betydning for at foretage en god præsentation overfor en gruppe eller mindre forsamling.
Delkursus Webshop
Fagets målsætning: Efter endt kursus er den studerende i stand til at hente en færdig skabelon for en webshop på Internettet og udfylde tekst og billedfelter og lægge webshoppen op på Internettet.
LOOP'et:
Det faglige indhold spænder over stort set alle de tidligere tillærte teorier og færdigheder både fra 1. semester og de forudgående kurser på 2. semester. Det vil fra 1. semester hovedsageligt dreje sig om afsætningsteori, og fra 2. semester grafisk kommunikation, fysik, værkstedskursus og konceptudvikling. Projektet skal omhandle følgende hovedområder:
Metode
I projektet skal metodeovervejelserne fremgå tydeligt af rapportens opbygning, herunder opbygning af en problemformulering, valg af modelapparat og gennemførelse af veldokumenterede analyser.
Delkursus Personlige og sociale kompetencer (Kommunikation og præsentationsteknik)
Fagets indhold: De studerende vil få kendskab til forskellige synsvinkler på kommunikation og samarbejde. Arbejdet med fagets indhold relateres til arbejdet i LOOPgruppen.
Arbejdet med kommunikation ses i relation til begrebet "følelsesmæssig intelligens", der benyttes om et gennemgående begreb.
I faget vil blive arbejdet med forskellige synsvinkler og teorier om kommunikation, f.eks. NLP, assertionstræning og transaktionsanalyse.
Sammenhæng mellem personlighed og kommunikation.
Kommunikation, både det som siges med ord og det som siges gennem mimik og kropssprog.
Træning i mundtlig fremlægning i såvel en mindre gruppe som for en større gruppe mennesker.
Den værdsættende samtale, om at fokusere på det, som virker.
Delkursus Webshop
Fagets indhold:
LOOP2:
I kurset udbygges de studerendes kompetencer i projektarbejde med kommunikation, mødeledelse og præsentationsteknik.
Delkursus Personlige og sociale kompetencer (Kommunikation og præsentationsteknik)
Færdigheder i at kunne kommunikere klart og kunne lytte til andre er en væsentlig forudsætning for at kunne gøre sig konstruktivt gældende på en arbejdsplads og for at have gode relationer i hverdagen.
Delkursus Webshop
Evnen til at kunne kommunikere gennem multimedie.
Opgaver i tilknytning til fagene grafisk kommunikation og konceptudvikling skal være godkendte for at kunne indstille sig til eksamen i LOOP 2: Teknologibaseret konceptudvikling.
Kan oplyses på forespørgsel
LOOP'et:
Projektorienteret gruppearbejde. Derudover gennemføres holdundervisning indenfor delkursus Personlige og sociale kompetencer. Denne undervisning støtter op om projektaktiviteterne.
Delkursus Personlige og sociale kompetencer (Kommunikation og præsentationsteknik)
Der vil være tale om en aktiv arbejdsform, der forudsætter alles aktive medvirken. Faget er baseret på teorigennemgang, personlig stillingtagen, træning, opgaver og øvelser.
Delkursus Webshop
Gruppearbejde og cases
Dansk
LOOP'et:
Udleverede noter i forbindelse med projektøkonomi.
Delkursus Personlige og sociale kompetencer (Kommunikation og præsentationsteknik)
* Latour, A. & Filtenborg, J.: "Kommunikation og personlig udvikling", Klim, seneste udgave.
* Udleverede bilag.
(Der tages forbehold for ændringer. Der henvises til boglister kort før semestrets start).
Delkursus Webshop
Udlevering af noter.
(Der tages forbehold for ændringer. Der henvises til boglister kort før semestrets start).
LOOP'et:
Gruppearbejde: 100 %
Delkursus Personlige og sociale kompetencer (Kommunikation og præsentationsteknik)
Klasseundervisning 20 %
Gruppearbejde 40 %
Cases og træningsøvelser 40 %
Delkursus Webshop
Klasseundervisning 20 %
Gruppearbejde 40 %
Cases og træningsøvelser 40 %
640 sider i alt
Program Niveau
Pro/Engineer Analysere - kan strukturere og anvende begrebet (4)
LOOP'et:
Den studerende skal opnå karakteren 02 eller derover, efter 7-trins-skalaen, for at bestå.
For begge delkurser (Personlige kompetencer og Webshop) gælder desuden at de skal være "Bestået"
LOOP'et: Den studerende skal kunne følgende:
Fremstillingen:
Indholdet:
Delkursus Personlige og sociale kompetencer (Kommunikation og præsentationsteknik):
Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt
Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt
Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt
Delkursus Webshop
Den studerende skal ideelt kunne lave en fungerende hjemmeside indeholdende tekst og billeder, som er lagt op på webhotellet.
LOOP'et:
Projektrapport med mundtligt forsvar
Der er ekstern censur.
Delkursus Personlige og sociale kompetencer (Kommunikation og præsentationsteknik):
Refleksion med udgangspunkt i en synopsis ca.3 sider udarbejdet af de enkelte studerende. Synopsen danner baggrund for en mundtlig prøve. Vurderingen baseres på det samlede indtryk fra synopsen og den mundtlige præstation.
Udarbejdelse af synopsis og godkendt prøve er en forudsætning for at kunne gå til eksamen i LOOP 2.
Delkursus Webshop
Aflevering af fungerende hjemmeside til underviser.