Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

U TSC Teknisk specialisering - Computersimulering 1 ( forår 2010 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor (diplomingeniør)
  • Semester/kvarter: 4. semester
  • Timer per uge: 4 lektioner á 4 timer
  • Deltagerbegrænsning: -
  • Undervisningssted: Herning
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 27008

Formål

(Læringsmål og kompetencer)

 

- Formålet med faget er at lære om computersimulering v.hj.a. SolidWorks, således at den studerende efter endt kursus kan gennemføre faststofmekaniske, fluide og termiske design af systemer, f.eks. energi anlæg, bygninger, mekaniske produkter, ...

Faget er det første af 2 fag. I Computer simulering 2 lærer man om avancerede funktioner i SolidWorks, bl.a. Udmattelsessimulering, Stød og Brud simulering, Motion simulering samt software pakken ANSYS.

Indhold

 

- Lektion 1 (4 timer): Irina Kazankova (lektor) og Hans Henrik Hansen (lektor): Gennemgang af generel design og beregning i SolidWorks. Teori for kombineret fluid-termiske systemer og teori for fluide systemer. Anvendelse af denne teori til at kontrollere resultaterne fra SolidWorks simuleringerne. Hans Henrik Hansen vil også fortælle om de andre moduler i SolidWorks: bl.a. Statics og Frequency.

- Lektion 2 (4 timer): Kristian Harley Hansen (Civilingeniør studerende): Komplicerede interne fluid-termiske beregninger baseret på Assemblies, hvor der tages hensyn til sammensatte emner af luft, fluid og solid og hvor der inddrages Boundary Conditions i form af Heat flux/Surface Source (konvektion), Radiation (stråling), Heat Conduction in Solid, Boundary Volume and Mass Flow, Boundary Pressure. Desuden gennemgås Point og Surface Goals. Emnet kan bl.a. bruges til at designe energianlæg, f.eks. solfangere, kedler, osv. Kristian Harley Hansen vil desuden fortælle om, hvordan man tegner i SolidWorks. Avanceret design.

- Lektion 3 (4 timer): Nicolas Alburg (civilingeniør studerende): Komplicerede eksterne flow og lastberegninger. Først gennemgås, hvordan komplicerede 3D emner genereres via "Lofted Boss/Base". Derefter gennemgås, hvorledes 3D vindlast påføres via velocity depenency funktioner for vindkurver. Endelig gennemgås, hvorledes de genererede trykfiler eksporteres til Structural med henblik på at beregne udbøjning og spænding i vingerne på baggrund af den fluide last. Emnet kan f.eks. bruges til at regne på vindlast på bygninger og biler, vandlast på turbiner osv.

- Lektion 4 (4 timer): Jesper Ringgaard og Martin Buur Mikkelsen (BDE studerende): Fortæller om at påføre porøse materialer, f.eks. stof samt at definere fans (blæsere). Lektionen afsluttes med at fastlægge egen selvstændige opgave.

Personlig udvikling

-

Faglige forudsætninger

De første 3 semestre på BDE studiet skal være bestået

Underviser

Irina Kazankova, Hans Henrik Hansen og instruktorer

Undervisnings- og arbejdsform

 

I Computer simulering 2 lærer man om avancerede funktioner i SolidWorks, bl.a. Udmattelsessimulering, Stød og Brud simulering, Motion simulering samt software pakken ANSYS.

Forelæsninger samt derefter en selvstændig opgave.

Dansk

Litteratur

-

Læringsmetoder i %

-

Pensum

-

IT-færdigheder

Den studerende skal have kendskab til Pro/Engineer, for at kunne deltage

Beståelseskrav

Bedømmelsen "Bestået"

Kriterier for målopnåelse

Den studerende skal efter kurset kunne gennemføre faststofmekaniske, fluide og termiske design af systemer, f.eks. energi anlæg, bygninger, mekaniske produkter, etc. 

Generelt:
 Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt

  • o at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • o at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • o at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • o på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
  • o på et ikke umiddelbart litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag

Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt

  • o at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • o at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • o at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)
  • o på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)
  • o på en ikke umiddelbart litteraturgivet måde selvstændigt at udtænke, diskutere og argumentere for tilgange til problemstillinger og/eller udvise selvstændig hypotese-, begrebs- og modeldannelse (at kunne generere, teoretisere, hypotesedanne, reflektere, perspektivere)

Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt

  • o at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.
  • o at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)
  • o at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar og ekspliciteret didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet ift - emnet og opgaven.

Studieordning og bedømmelse


Uddannelsen til ingeniør i Business Development

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


 

Der afleveres en rapport og eksamen er mundtlig med karakteren Bestået/ikke bestået, hvor computer simuleringen demonstreres.

Rapporten er på 20 - 25 sider indeholdende: Introduktion. Problemformulering. Teori. Beregninger/design. Sammenligning af teori med computersimulering.