U TVEV Teknisk specialisering - Vedvarende energi ( forår 2010 - 5 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
dansk
-
Niveau:
Bachelor (diplomingeniør)
-
Semester/kvarter:
4. semester
-
Timer per uge:
3 undervisningsgange á 4 timer
-
Deltagerbegrænsning:
-
-
Undervisningssted:
Herning
-
Hovedområde:
Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
-
Udbud ID:
27005
Formål
(Læringsmål og kompetencer)
-
At give den studerende kendskab til forskellige vedvarende energi systemer, bl.a.: Vindmøller, Solfangere og solceller. Brintmotorer, elektrolysører og metanol reformere. Desuden får dens studerende operative færdigheder indenfor en selvvalgt vedvarende teknologi, idet der foretages et selvstændigt litteratur studie indenfor denne teknologi under vejledning. Der bygges en opstilling med den vedvarende teknologi og der gennemføres test, som sammenlignes med teorien.
Indhold
- Lektion 1 (Hans Henrik Hansen, Lektor): Gennemgang af vindmølle teori: Vindmøllens konstruktion og aerodynamik for møllevinger. Øvelsesopgaver, som regnes på klassen.
- Lektion 2 (Hans Henrik Hansen, Lektor): Gennemgang af brint teknologi: Elektrolysører, brintmotorer og metanol reformere.
- Lektion 3 (Hans Henrik Hansen): Gennemgang af solfangere. Valg af selvstændigt emne for hver studerende aftales.
- Forslag til selvstudium under vejledning: Bølge energi anlæg (bygning af en point absorber bølgemaskine). 1. og 2. generations bioethanol anlæg (bygning af 1. genrations bioethanol anlæg). Vindmøller (bygning og test af vindmølle). Eksperimenter med elektrolysør og brintmotor. Bygning af metanol reformer. Bygning af solfanger.
Personlig udvikling
-
Faglige forudsætninger
De første 3 semestre på BDE studiet skal være bestået.
Underviser
Hans Henrik Hansen og andre
Undervisnings- og arbejdsform
Der bygges en opstilling med den vedvarende teknologi og der gennemføres test, som sammenlignes med teorien.
Dansk
Litteratur
-
Læringsmetoder i %
-
Pensum
-
IT-færdigheder
-
Beståelseskrav
Bedømmelsen "bestået"
Kriterier for målopnåelse
Den studerende skal kunne
gøre rede
for tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved
kumulativt
-
o at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
-
o at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
-
o at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
-
o på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
-
o på et ikke umiddelbart litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
Den studerende skal endvidere kunne
bruge
tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved
kumulativt
-
o at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)
-
o at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)
-
o at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)
-
o på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)
-
o på en ikke umiddelbart litteraturgivet måde selvstændigt at udtænke, diskutere og argumentere for tilgange til problemstillinger og/eller udvise selvstændig hypotese-, begrebs- og modeldannelse (at kunne generere, teoretisere, hypotesedanne, reflektere, perspektivere)
Endeligt skal den studerende kunne
formgive
sin viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved
kumulativt
-
o at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.
-
o at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)
-
o at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar og ekspliciteret didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet ift - emnet og opgaven.
Studieordning og bedømmelse
-
Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
Der afleveres en rapport og eksamen er mundtlig med karakteren Bestået/ikke bestået, hvor teori og eksperiment demonstreres.
Rapporten er på 20 - 25 sider indeholdende: Introduktion. Problemformulering. Teori. Beregninger/design. Forsøgsopstilling og eksperiment. Resultater.