Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Eksperimentel systemudvikling (Q3+Q4) ( forår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor kursus
  • Semester/kvarter: Q3+Q4
  • Timer per uge: Forelæsninger (3 t/uge), Holdøvelser (3t/uge) og gruppekonsultationer
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 22588

Formål

Deltagerne vil efter kurset have et grundlag for at forstå Systemudvikling, specielt eksperimentel systemudvikling med brugerinddragelse og pratisk erfaring med en række teknikker og metoder for eksperimentel  systemudvikling. Deltagerne vil efter kurset have praktisk erfaring med gennemførelsen af et eksperimentielt projekt med brugerdeltagelse og ha et grundlag for at forstå forskellige typer af systemudviklingsprocesser. Kursets arbejdsform vil også træne deltagernes evne til at søge information på egen hånd, til at planlægge og gennemfører projekter, til at formidle og kommunikere faglige problemstillinger og til at læse og forstå videnskabelige artikler

Obligatorisk program

3 Statusrapporter

Indhold

Teknikker til konstruktion af scenarier, prototyper, samt til brugersamarbejde i forbindelse med analyse, design og evaluering. Arbejdsformer til planlægning af process og produkt.
Gennemførelse af de tidlige dele af et projekt med vægt på iteration og brugerdeltagelse. Reflektion over proces og produkt. Forskellige typer af projektmodeller og begreber til af forstå sådanne.

Faglige forudsætninger

Interaktionsdesign

Underviser

Susanne Bødker

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger og øvelser

Litteratur

Benyon, Turner & Turner: Designing Interactive Systems, samt noter

Kursushjemmeside

Aula

Læringsmål

Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne:

  • Beskrive og anvende teknikker til konstruktion af scenarier, prototyper mm. i projekter med høj grad af brugersamarbejde.
  • Planlægge de tidlige dele af et systemudviklingsprojekt
  • Analysere (dele af) en organisation med henblik på udvikling af IT-støtte
  • Evaluere og sammenligne løsninger og designforslag.
  • Udføre og evaluere de tidlige dele af et systemudviklingsprojekt.
  • Diskutere og perspektivere de valgte løsninger, de problemer der opstår undervejs, og den valgte strategi som helhed.
  • Diskutere proces og produkt.
  • formulere og analysere et projekt.

Skemaplacering (forelæsninger)

http://science.au.dk/uddannelse/undervisning/laeseplan/

Eksamensterminer

Eksamen: 4. kvarter

Placering: Uge 25

Reeksamen: August

http://science.au.dk/uddannelse/undervisning/eksamen/regler-for-tilmelding-til-kurser-med-fastlagt-eksamen/

 

Udbyder

Datalogisk Institut

Tilmelding til undervisning

http://mit.au.dk

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i datalogi

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Bacheloruddannelsen i datalogi (1.del i datalogi-matematik)

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Grundfaget i datalogi

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Sidefag i datalogi

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Sidefaget i datalogi

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Tilvalgsfag: Datalogi

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Projekt og fremlæggelse (20 min), 7-skala, ekstern censur.